Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Belastingen en fiscaliteit

De Belgische autofiscaliteit – Algemeen

Geschreven door David Leclercq op 05.01.2019

De Belgische autofiscaliteit – Algemeen #1
De Belgische autofiscaliteit – Algemeen #1
De Belgische autofiscaliteit – Algemeen #2
De Belgische autofiscaliteit – Algemeen #2
De Belgische autofiscaliteit – Algemeen #3
De Belgische autofiscaliteit – Algemeen #3

Doorgaans worden we in België erg zwaar belast, en dat geldt zeker voor de auto. Bovenop de btw bij de aankoop komen namelijk nog andere belastingen, die geregionaliseerd zijn. Volg de gids…

De kosten stoppen niet nadat je een auto hebt gekocht. Zelfs nadat je de btw hebt opgehoest (21 procent) zijn er nog heel wat andere financiële verplichtingen, naast de verzekering. Zo wordt elke liter brandstof die de auto verstookt ook fors belast (voor ongeveer 50 procent van de prijs), net zoals het verwerven van de nummerplaat of… het recht om jaar na jaar op ’s lands wegen te mogen rijden. In het vakjargon heet dat de Belasting op Inverkeerstelling en de verkeersbelasting. En om de zaken nog ingewikkelder te maken, passen de drie gewesten van ons land elk hun eigen berekeningsmethodes toe, waardoor er grote verschillen ontstaan tussen de regio’s onderling. We leggen het even kort uit.

Belasting op Inverkeerstelling

  • Vlaanderen

In Vlaanderen houdt men rekening met het type brandstof van de auto, de Euronorm waar hij aan voldoet, de CO2-uitstoot en het fiscaal vermogen. Dat levert een erg brede prijsvork op, die van 0 euro gaat voor modellen die schoon worden geacht (elektrische auto’s, plug-in hybrides,…) tot meer dan 10.000 euro voor bijvoorbeeld sportwagens. Sinds 1 januari 2016 worden dieselmotoren pittig afgestraft in Vlaanderen. Al geldt dat enkel voor wie de auto koopt, want voor leasewagens wordt de BIV nog steeds berekend op basis van het oude systeem, dat ook in Wallonië en Brussel nog steeds van kracht is.

  • Brussel en Wallonië

In Brussel en Wallonië wordt de BIV berekend op basis van het fiscaal vermogen (gelinkt aan de cilinderinhoud van de motor) of het motorvermogen (in kW) van de auto. De prijsvork schommelt tussen een zestigtal euro en tot 5.000 euro voor erg krachtige auto’s. Er is geen verschil meer in de belastingen voor diesels of benzines, maar auto’s die op lpg rijden genieten een korting van 298 euro voor alle motoren met een fiscaal vermogen van 11 PK of meer. 

  • En voor tweedehandswagens?

In alle drie de gewesten van het land daalt de BIV met de leeftijd van het voertuig. Tweedehandswagens worden dus lichter belast.

Verkeersbelasting

Nadat je je nummerplaat hebt gekocht – 30 euro voor een ‘klassieke’, 1.000 euro voor een gepersonaliseerde – en de BIV hebt opgehoest, moet je nog de jaarlijkse verkeersbelasting betalen. Die komt elk jaar rond dezelfde periode (de ‘verjaardag’ van de auto) in de vorm van een factuur.

In Wallonië en Brussel schommelt het tarief van de verkeersbelasting vandaag tussen de 82,10 en de 2.098,40 euro, tot 20 PK. Daarna komt er per fiscale PK 114,44 euro bij. Auto’s die op lpg rijden, moeten een extra belasting betalen. Dat betekent dus dat de staat terugneemt met dezelfde hand als waarmee ze heeft geschonken…

In Vlaanderen is op 1 januari 2016 een nieuwe berekeningsmethode ingevoerd om automobilisten te stimuleren om een groene of toch een meer milieuvriendelijke auto te kopen. Daarom zijn er geen vaste bedragen meer, maar een tarief dat wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot, het fiscale vermogen, de Euronorm van de motor en de brandstof.

Mildere fiscaliteit

Bepaalde voertuigcategorieën genieten echter een mildere fiscaliteit, namelijk:

  • Oldtimers moeten geen ecomalus betalen in Wallonië, maar worden aan andere belastingen onderworpen die verschillen per gewest. In Wallonië heeft een auto recht op het statuut van oldtimer na 30 jaar, in Vlaanderen was dat in 2017 25 jaar, maar die leeftijd verhoogt elk jaar, tot in 2022 hetzelfde niveau als in Wallonië (30 jaar) wordt gehaald.
  • Bestelwagens en voertuigen die worden geklasseerd als lichte vrachtwagens genieten in de drie gewesten een fiscaal gunstregime: ze zijn vrijgesteld van de BIV en betalen een lage verkeersbelasting in functie van de maximaal toegelaten massa (MTM).
  • Auto’s die op elektriciteit of waterstof rijden: voor bedrijven zijn elektrische voertuigen voor 100 procent aftrekbaar. Het Voordeel Alle Aard (VAA) is lager omdat deze auto’s geen CO2 uitstoten wanneer ze rijden. In Vlaanderen betalen ze ook geen BIV, in tegenstelling tot in Brussel en Wallonië. Sinds 1 januari 2016 kent het Vlaams gewest een premie toe bij de aankoop van een auto op elektriciteit of waterstof die kan oplopen tot 4.000 euro in functie van de catalogusprijs van de auto.

Onrechtstreekse belasting

België is een land waar het belastingen regent, maar de fiscus laat ook toe om het gebruik van je auto in te brengen als onkost. Daar gaan we in een ander artikel over de hoofdprincipes van de automobiele aftrekbaarheid in België dieper op in.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken