Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Opmerkelijk: Europese EV-markt is groter dan die van China

Geschreven door Klaas Janssens op 28-04-2020

Uit voorlopige cijfers voor 2020 blijkt dat er in Europa meer elektrische voertuigen verkocht worden dan in China.

Europese EV-verkoop hoger dan die in China

De Chinese markt geldt als het grote voorbeeld, toch als we het aanbod en de verkoop van elektrische voertuigen beschouwen. Maar wat blijkt uit de voorlopige verkoopcijfers van 2020? Dat Europa een enorm inhaalmanoevre gemaakt heeft, want momenteel is de Europese EV-verkoop groter dan de Chinese. Zelfs als je enkel de elektrische auto's in rekening brengt die tijdens de eerste drie maanden van dit jaar (januari-maart 2020) verkocht werden in Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk (dus zonder Noorwegen), doet Europa beter dan China, met 79.300 verkochte EV's tegenover 77.256.

Nu gelden er speciale omstandigheden, want tijdens die eerste drie maanden van 2020 ging China al in lockdown. In Europa werden de beperkende maatregelen naar aanleiding van de wereldwijde coronacrisis later geïntroduceerd, waardoor het eerste kwartaal een normale verkoopsituatie had. En tijdens dat eerste kwartaal werden er opvallend veel elektrische voertuigen verkocht in de door Automotive News Europe gekozen referentielanden (dus Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk). En dat vertekent de situatie. Ook het effect van de nakende CO2-boetes die Europa oplegt, mag niet onderschat worden bij de analyse van de data.

Intussen is het epicentrum van de pandemie verschoven van China naar Europa, waardoor de Europese EV-verkoop flinke klappen zal krijgen. Bovendien introduceert China nieuwe incentives om de verkoop van elektrische voertuigen opnieuw aan te zwengelen; de overheid zet in op zowel subsidies als taksreductie. Nu de autofabrieken weer opengaan, zou ook de productiecapaciteit snel opgetrokken worden. "Het wordt een nek-aan-nekrace", aldus Felix Kuhnert, automotive analist bij PwC. "Wie de winnaar wordt, zal afhangen van de politieke wil, van de verbeteringen aan de laadinfrastructuur en van de beschikbaarheid en kwaliteit van de elektrische voertuigen."  En ongetwijfeld ook of consument intussen klaar is om een EV te kopen...  

Bron: Automotive News Europe

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten