Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Crit'Air-regels in Frankrijk worden... versoepeld

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-07-2023

Als gevolg van de terughoudendheid van het publiek en veel lokale overheden zijn de regels voor het aanbrengen van de Crit'Air-sticker versoepeld. De fasering werd herzien en de beperkingen zullen worden gekoppeld aan de geregistreerde uitstootwaarde.

In principe zouden voertuigen met een Crit'Air 3-vignet sinds 1 juli 2023 niet meer mogen rijden in Parijs. Maar na verschillende aarzelingen van de kant van de Parijse gemeenteraad is het verbod uiteindelijk uitgesteld tot 2025. Op een hoger niveau heeft de Franse regering echter besloten om haar huiswerk over te doen en niet langer een strikt Crit'Air-tijdschema op te leggen aan de 42 gemeenten met meer dan 150.000 inwoners. Met het oog op "sociale acceptatie" zullen de verboden en toegestane vignetten worden aangepast aan het niveau van luchtvervuiling in elke gemeente of metropool. Er is bijvoorbeeld geen sprake meer van een verplichte ZFE (zone à faible émission, zoals een LEZ in Frankrijk heet) in Rijssel (Lille).

Aix-Marseille, Lyon, Parijs, Rouen, Straatsburg

In plaats van elf steden met verplichte lage-emissiezones zullen er slechts vijf nog steeds een verbod op Crit'Air 4- of 3-voertuigen in 2025 moeten invoeren. Het gaat om steden waar in 2022 de wettelijke drempel voor stikstofdioxide (40 μg/m³) werd overschreden. Deze steden zijn Lyon, Marseille (en Aix-en-Provence), Parijs (en het Île-de-France-deel van Groot-Parijs), Rouen en Straatsburg (Eurométropole). Bovendien werd de verplichting geschrapt om alle dieselvoertuigen (Crit'Air 2) op middellange termijn te verbieden. De steden behouden weliswaar de controle over hun tijdschema, maar gezien de terughoudendheid van het publiek en het aantal Crit'Air 3- of 2-voertuigen dat nog op de weg is, zal uitstel ongetwijfeld de norm zijn.

37 steden in waakmodus

In principe zouden alle steden in Frankrijk met minstens 150.000 inwoners, dus 42 gemeenten, inclusief de vijf bovengenoemde grootstedelijke gebieden, tegen 2025 een ZFE moeten hebben ingesteld. Tot nu toe hebben slechts 11 gemeenten dit gedaan (los van verontreinigingspieken). Zij hoeven hun regels de komende jaren niet meer aan te scherpen. De andere 31 ontkomen er echter niet aan, maar de regels zullen worden aangepast aan de mate van luchtvervuiling. Met uitzondering van Marseille, Lyon, Parijs, Rouen en Straatsburg zijn de 37 andere agglomeraties met meer dan 150.000 inwoners "waakzaamheidszones" geworden. Vanaf 1 januari 2025 hebben ze slechts één verplichting: het weren van voertuigen van vóór 1997 die niet kunnen worden voorzien van een Crit'Air-vignet.

ZFE à adapter

Steden die al een verplichte ZFE hebben ingevoerd (Grenoble, Nice, Montpellier, Reims, Saint-Étienne en Toulouse), zijn niet langer verplicht deze te handhaven. De uiteindelijke beslissing blijft echter in handen van de gemeenten, die bijvoorbeeld kunnen besluiten om ook Crit'Air 5 te verbieden of de al geldende beperkingen te handhaven. Onze adviespagina's over de Crit'Air-beperkingen zullen in de loop van deze zomer 2023 worden aangepast rekening houdend met de beslissingen van de lokale overheden en steden. Voorlopig blijven de al geldende verboden van toepassing. Bovendien kunnen de prefecten in het geval van een verontreinigingspiek eisen dat jet het vignet plakt tijdens de periode waarin de drempels worden overschreden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten