Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wegentol, vignetten en lage-emissiezones in Europa

Ecovignet Crit'Air en LEZ in Frankrijk

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-06-2023

Ecovignet Crit'Air en LEZ in Frankrijk #1
Ecovignet Crit'Air en LEZ in Frankrijk #1
Ecovignet Crit'Air en LEZ in Frankrijk #2
Ecovignet Crit'Air en LEZ in Frankrijk #2

Frankrijk heeft een ecovignet "Crit'Air" ingevoerd in juli 2016. Meerdere steden zijn betrokken, onder andere Parijs, Rijsel, Reims, Lyon, Straatsburg, Marseille en Grenoble. Ook buitenlanders kunnen sinds februari 2017 een ecovignet aanvragen.

Opgelet: de Franse overheid heeft beslist de Crit’Air-regels te versoepelen. De kalenders worden aangepast. We zullen onze pagina's updaten tegen september 2023.

De Franse regering heeft beslist om een ecovignet met de naam "Crit'Air" in te voeren voor verkeersbeperkingszones en luchtkwaliteitszones. De invoering is gestart op 1 juli 2016.  Het vignet kost € 3,11* plus verzendingskosten (dus een totaal van €3,67 voor Frankrijk en € 4,51 voor België).  Op basis van een kleurcode (6 nuances) zal ze de minst vervuilende wagens toelaten om bepaalde stadscentra te rijden, om goedkoper te parkeren of om tijdens bepaalde vervuilingspieken te rijden.  Dit vignet is ook verplicht voor scooters en motorfietsen, die hem op de voorvork moeten plaatsen.  Er zijn wel uitzonderingen voor niet-geclassificeerde voertuigen en houders van een parkeerkaart voor andersvaliden. Als je voorruit werd vervangen of je vignet verloren of gestolen geraakt, is het jammer genoeg niet mogelijk een duplicaat aan te vragen en moet je een nieuw exemplaar aanschaffen. 

Eind 2022 zijn er al LEZ’s met permanente beperkingen in Groot-Parijs en in Aix, Grenoble, Lyon, Marseille, Montpellier, Nice, Reims, Rouen, Saint-Étienne, Straatsburg en Toulouse. Andere steden, zoals Lille Metropole, hebben gekozen voor tijdelijke beperkingen afhankelijk van de vervuiling. Tegen 2025 zal Lille zich echter aansluiten bij de steden met een door de nationale overheid opgelegde permanente LEZ. 

  • Update 2023 - Lyon, Straatsburg en Toulouse hebben een pas ingevoerd voor bezoekers die toegang willen tot de LEZ met een Crit'Air-vignet waarmee ze in theorie niet binnen mogen.
  • Sinds 2023 worden in Freiburg (Breisgau) Crit'Air-vignetten 0, 1, 2 en 3 aanvaard in plaats van het Duitse vignet.
  • Sinds 2022 wordt het  Crit'Air-vignet (type 0, 1, 2 en 3) geaccepteerd in de Spaanse lage-emissiezones (ZBE).

Classificatie

Er bestaan 6 vignettes : een groen ecovignet en stickers van 1 tot 5. Hier vind je de classificatie.

Vignet Benzine en CNG Diesel Overige

 Groen

   

Elektrische auto's en auto's op waterstof

 1

 Euro 5 en 6 (vanaf 1 januari 2011)

 

Oplaadbare hybrides 

 2

Euro 4 (tussen1 januari 2006 en 31 december 2010)

Diesel Euro 5 et 6 (vanaf 1 januari 2011)  

3

 Euro 2 en 3 (tussen 1 januari 1997 en 31 december 2005)

Diesel Euro 4 (tussen 1 januari 2006 en 31 december 2010)

 

4

 

 Diesel Euro 3 (tussen 1 januari 2001 en 31 december 2005)

 

5

 

 Diesel Euro 2 (tussen 1 januari 1997 en 31 december 2000)

 

Niet-geclassificeerd

Voor 1997

Voor 1997

 

Ook voor tweewielers

Het ecovignet is ook verplicht voor tweewielers. De classificering is als volgt :

  • 0 (tweewielers met elektrische of hydrogene aandrijving),
  • 1 (gemotoriseerde tweewielers met Euro 4),
  • 2 (gemotoriseerde tweewielers met Euro 3),
  • 3 (gemotoriseerde tweewielers met Euro 2),
  • 4 (gemotoriseerde tweewielers ingeschreven vóór 1 juli 2004).

Parijs, Rijsel, Reims, Grenoble, Lyon, Nice, Straatsburg, Toulouse...

Elke stad of gemeente is vrij om deze in te voeren of om te kiezen voor een alternatieve oplossing. Zo zal het vignet niet verplicht zijn in alle steden, maar Parijs heeft het verplicht gemaakt sinds 16 januari 2017, met mogelijk beperkingen voor sommigen types (kleuren) tijdens vervuilingspieken, ook in de rand van de stad. Verschillende steden worden betrokken door dit antivervuilingsvignet. 500 Franse gemeenten zullen in 2022 te maken krijgen met tijdelijke of permanente beperkingen en verboden. Bovendien kunnen vele Franse prefecturen beperkingen opleggen van de maximumsnelheid of het gebruik van de Crit’Air-sticker met beperkingen voor oudere voertuigen.

Het vignet moet rechts onderaan de voorruit geplaatst worden. Zonder ecovignet riskeert u een boete van €68 tot €135. Indien u het vignet niet tijdig ontvangt, dan kan u het afgeprinte aankoopbewijs achter de voorruit plaatsen (of eventueel van de aankoopbevestiging). U moet wel rekening houden met de beperkingen die door het ecovignet worden opgelegd, ook al beschikt u niet over het ecovignet. Opgelet: in bepaalde steden, met name in Parijs, kan vanaf 2025 een proces-verbaal worden opgesteld aan de hand van camerabeelden.

  • Alle vignetten en tolwegen in Europa (Duitsland, Andorra, Oostenrijk, België, Denemarken, Spanje, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Noorwegen, Nederland, Polen, Portugal, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Tsjechië, enz...)

Hoe aanvragen?

  • Op 1 februari 2017 werd voor buitenlanders een website gelanceerd in het Frans, in het Engels, in het Duits, in het Italiaans en in het Spaans, waarop u het ecovignet kan bestellen op basis van een buitenlands inschrijvingsbewijs (dat u moet inscannen of fotograferen). De prijs bedraagt € 4,21 voor Belgen, de betaling kan enkel met een kredietkaart. Het vignet wordt binnen de 10 à 20 dagen met de post verstuurd. Voor bedrijfswagens in leasing of verhuur met een buitenlandse nummerplaat is het mogelijk om het ecovignet thuis te ontvangen in plaats van op het adres op het inschrijvingsbewijs. Het zal daarentegen in eerste instantie niet mogelijk zijn om het vignet aan een loket aan te schaffen! De factuur die u online binnen de 24u ontvangt kan als bewijs dienen in afwachting van de ontvangst van het vignet met de post. Maar zoals het ministerie bevestigt: « dat de factuur als bewijsstuk wordt gebruikt is niet in de regelgeving voorzien en hangt dus af van de tolerantie van de agenten ».
  • Franse bestuurders kunnen het ecovignet aanvragen via het internet, op basis van hun inschrijvingsbewijs. De factuur die je ontvangt na een online-betaling geldt ook als bewijs, in afwachting van de ontvangst van het vignet via de post.  In onderstaande (franstalige) video krijgt u meer uitleg.

Verplicht in Parijs

Vanaf 1 juli 2017 is het ecovignet ook verplicht voor buitenlandse bestuurders. Het vignet is intramuros (binnenstad) verplicht indien u in de LEZ wil rijden of parkeren (binnen de ring) met een voertuig vanaf 1997 of een tweewieler vanaf 2000, 24u/24 et 7d/7. De zone binnen de Périphérique is verboden voor voertuigen zonder ecovignet en die met het vignetnummer 4 of 5.  Opgelet: is de Périphérique ook verboden voor voertuigen met Crit'Air 4, 5 of zonder wegenvignet! Meer info over het ecovignet in Parijs >>

Île-de-France

In de Île-de-France zal het vignet kunnen worden opgelegd bij vervuilingspieken voor "la circulation différencée" (wanneer wagens op basis van de kleur van hun vignet worden verboden) binnen de A86, dus binnen de Parijse voorsteden. Mogelijk wordt in dat geval de Parijse ring (périphérique) opgenomen in de zone met vignetverplichting. Vanaf juli 2019 beperken de 130 gemeenten van Groot-Parijs de toegang voor auto’s zonder ecovignet of met het ecovignet nummer 4 of 5. Crit'Air 3 wordt verboden in 2025.  Meer info over het ecovignet in de Ïle-de-France en de Parijse Ring >>

In Rijsel

Slecht nieuws voor de Belgen, vooral omdat het momenteel nog moeilijk is om hem snel aan te schaffen : het ecovignet zal tijdens "langdurige" vervuilingspieken verplicht worden in Rijsel, ook in andere gemeenten van de metropool. Meer info over het ecovignet in Rijsel >>

In Reims 

Vanaf 1 januari 2022 is het ecovignet ook verplicht voor bestuurders in Reims. De binnenstad en de A344 tussen Cormontreuil en Tinqueux is verboden voor voertuigen zonder ecovignet of met een Crit'Air 5- of Crit'Air 4-vignet. Crit'Air 3 wordt verboden in 2029!  Meer info over het ecovignet in Reims >>

In Rouen 

De beperking heeft betrekking op auto's zonder ecovignet of met een Crit'Air 5- of Crit'Air 4-vignet in de metropool Rouen Normandie. Alle info over het verplichte Crit'Air-vignet in Rouen >>.

In Straatsburg en de Eurometropool 

Sinds januari 2022 heeft Straatsburg et de Eurometropool (33 gemeenten op 340 km²) een ZFE-zone ingevoerd (LEZ). Het ecovignet is ook verplicht op de autosnelwegen door de metropool in de Elzas. De Eurometropool is verboden voor voertuigen zonder ecovignet of met een Crit'Air 5-vignet. Straatsburg heeft een pas ingevoerd voor bezoekers die toegang willen tot de LEZ met een Crit'Air-vignet waarmee ze in theorie niet binnen mogen. Meer info over het ecovignet in Straatsburg >>

Verplicht in Montpellier 

Sinds januari 2023 verbiedt Montpellier de toegang voor benzineauto's van vóór 1997 en dieselauto's van vóór 2001. Je hebt minstens een Crit'Air 4-sticker nodig om de stad binnen te komen. In 2024 wordt de toegang ook voor Crit'Air 4-voertuigen definitief verboden waarna in 2025 eveneens Crit'Air 3 wordt gebannen. De LEZ heeft alleen betrekking op de gemeenten Castelnau-le-Lez, Clapiers, Grabels, Jacou, Juvignac, Lattes, Le Crès, Montpellier, Pérols, Saint Jean de Védas en Villeneuve-lès-Maguelone. In 2026 wordt dat gebied wel uitgebreid naar de hele stad en haar omgeving. Meer info over het ecovignet in Montpellier >>

Beperkingen in Annecy

De Zone 30 is tijdens vervuilingspieken enkel toegankelijk voor auto’s met een vignet 0, 1, 2 of 3. Meer info over het Crit’Air-vignet in Annecy

Beperkingen voor Grenoble

Van maandag tot vrijdag van 7 tot 19u (uitgezonderd feestdagen) moet je dus een Crit'Air-vignet op de voorruit hebben dat aanvaard wordt in de LEZ (groen, 1, 2, 3 of 4 sinds 7 juli 2023). Meer info over het ecovignet in Grenoble >>

Verplicht in Lyon

Lyon en de nabijgelegen stad Villeurbanne maken het ecovignet Crit'air verplicht. De zone is verboden voor wagens met Crit'Air 5 of zonder ecovignet. Lyon heeft een pas ingevoerd voor bezoekers die toegang willen tot de LEZ met een Crit'Air-vignet waarmee ze in theorie niet binnen mogen. Meer info over het ecovignet in Lyon >>

Beperkingen voor Marseille

Sinds 1 september 2022 is een deel van de stad Marseille verboden voor voertuigen zonder vignet en voor Crit'Air 5-voertuigen. Het betrokken gebied ligt in de buurt van de Oude Haven en binnen de boulevards. Het wordt begrensd door de Avenue du Cap Pinède, de Boulevard Capitaine Gèze, de Boulevard de Plombières, de Avenue Alexandre Fleming, de Boulevard Françoise Duparc, de Boulevard Sakakini, de Boulevard Jean Moulin, de Boulevard Rabatau en de Avenue du Prado 2. De enige uitzonderingen zijn het stuk autosnelweg A55 en de Prado-Carénage-toltunnel, die voor iedereen toegankelijk blijven. Meer info over het ecovignet in Marseille >>

Beperkingen in Toulouse tijdens vervuilingspieken

Toulouse zal het ecovignet Crit'Air verplicht maken tijdens vervuilingspieken (ZPA).  Enkel voertuigen met de groene vignetten 1, 2 en 3 mogen dan nog rijden.  Deze beperking geldt niet op de Rocade (ring). Toulouse heeft een pas ingevoerd voor bezoekers die toegang willen tot de LEZ met een Crit'Air-vignet waarmee ze in theorie niet binnen mogen. Meer info over het ecovignet in Toulouse >>.

Beperkingen in de Drôme

Het hele departement Drôme is een “ZPA” geworden. Dat betekent dat je tijdens vervuilingspieken overal het vignet moet hebben. Meer info over het Crit’Air-vignet in de Drôme (komt binnenkort).

Beperkingen in de Vallei van de Arve (Chamonix)

De hele Vallei van de Arve wordt een ZPA-zone. Momenteel betreft die enkel vrachtverkeer.  Het vignet zou echter ook voor auto's verplicht kunnen worden tijdens vervuilingspieken. Meer info over het ecovignet in de Vallei van de Arve >>

Beperkingen in Rennes

De stad Rennes kiest voor een zone met beperkte toegang vanaf oktober 2018. Vanaf de vierde dag met vervuilingspieken is een vignet dan verplicht. Vanaf de zesde dag kan de Prefect beslissen om voertuigen met vignetten uit categorie 4 of 5 te verbieden om aan het verkeer deel te nemen.

Oldtimers en andersvaliden

Personen met een parkeerkaart voor andersvaliden moeten ook het vignet aankopen. Zij mogen echter wel de zones binnen waar hun vignet niet overeenstemt met de klasse.  In dat geval mag echter enkel de houder van de parkeerkaart in de auto zitten!

Voor oldtimers speelt de leeftijd van de auto een rol.  Voertuigen van voor 1997 hebben sowieso geen recht op het ecovignet Crit’Air. Er zijn wel uitzonderingen mogelijk voor "niet-geklasseerde" voertuigen. Zo hebben ze geen vignet nodig voor de periodes zonder beperkingen. In Frankrijk beschikken deze over een specifieke Z-grijze kaart (zoals de O-nummerplaat bij ons). Bovendien herkent de 'Préfecture' O-nummerplaat aangezien deze zijn opgenomen in de FIVA.  Oldtimers en youngtimers die tussen de 20 en 30 jaar oud zijn (zelfs met O-plaat) mogen enkel buiten de beperkingen rijden.  In Parijs is dat dus enkel 's nachts, tijdens weekends en op feestdagen.  Om boetes te vermijden is het aangeraden om (net als in Duitsland) om een afschrift van het inschrijvingsbewijs achter de voorruit te plaatsen en daarop de datum van eerste inschrijving aan te duiden.  

* De informatie over de tarieven is met de grootste zorg verzameld maar kan gewijzigd zijn en dus verschillen van de bedragen die de ferrymaatschappijen vragen.

Terug naar "Tolwegen in Frankrijk"

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests