Daimler-Mercedes heeft bij de publicatie van zijn derde kwartaalresultaten tegelijk de jaarprognose naar beneden bijgesteld. De winst lag afgelopen kwartaal al 12% onder de verwachtingen, en ook op het einde van het jaar mag het bedrijf zich aan een veel lagere omzet dan vorig jaar verwachten. De reden? Natuurlijk de grote problemen met de overgang naar WLTP, maar ook de groeiende vijandigheid van overheden tegen diesel, diverse terugroepacties en de dalende vraag naar autobussen gooien roet in het eten.
De hele industrie de pineut?
Niet enkel Daimler-Mercedes gaat zware tijden tegemoet. Europa eist dat de gemiddelde CO2-uitstoot van fabrikanten lager dan 95 g/km wordt in 2021, maar tegelijk worden de zuinigere dieselmotoren afgestraft. Wie de richtlijnen niet respecteert, riskeert zware boetes. De winstmarges dalen ook steeds meer, terwijl er hevig moet geïnvesteerd worden in elektrische wagens, slimme mobiliteit en autonome voertuigen. Bovendien worden de doelstellingen ook steeds strenger, waardoor fabrikanten binnen 10 jaar bijna volledig moeten afgestapt zijn van verbrandingsmotoren.
Jammer genoeg voor de constructeurs zorgt de internationale politiek ook voor problemen. De nakende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China raakt nu al Amerikaanse autofabrikanten zoals Ford, met dure heffingen op staal en aluminium. De Brexit dreigt ook een zure appel te worden voor autofabrieken in het Verenigd Koninkrijk, met hogere kosten en langere levertijden als waarschijnlijke gevolgen. Als kers op de heel onsmakelijke taart gaat het ook minder goed met China. De autoverkoop zou er, voor het eerst in tientallen jaren, dalen in 2018. Met als gevolg dat ook de wereldwijde verkoop stagneert. Nee, het ziet er niet goed uit voor de auto-industrie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!