Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Waarom kost diesel meer dan 1,6 euro per liter?

Geschreven door David Leclercq op 12-10-2018

Vandaag werd een nieuw record gevestigd met een dieselprijs aan de pomp van 1,63 euro per liter. Dat is te wijten aan de stijgende olieprijzen, maar er zijn nog andere verklaringen…

De dieselmotor wordt al een tijdje lang vervloekt door overheden en milieuorganisaties, maar de brandstof zelf zal nu ook heel wat gebruikers de muren opjagen door de onafgebroken stijging van de prijs aan de pomp. Vandaag dinsdag 9 oktober 2018 ging hij nog maar eens omhoog tot 1,634 euro per liter, of 2,5 centiem extra. Dat is een nieuw record en het klopt dat van vorige week, toen we aan 1,609 euro per liter kwamen.

Prijs per vat

De eerste oorzaak van deze forse prijsstijging is de prijs van een vat ruwe aardolie, die vandaag behoorlijk schommelt op de internationale markten. Een Brent-olievat, waar de prijzen mee worden bepaald, is op één maand tijd 9 dollar duurder geworden en piekt nu op 84 dollar. Maar dat roept toch de volgende vraag op: in 2012 kostte een vat ruwe aardolie liefst 115 dollar, terwijl de prijs aan de pomp lang niet zo’n pieken haalde. Wat is er dan veranderd?

Andere factoren

Diverse parameters verklaren deze kloof met de prijzen van 2012. De eerste is de euro-dollarkoers. Omdat onze aankoop van olie wordt berekend in dollar en de euro vandaag vrij zwak staat tegenover de groene bankbriefjes uit de VS, voelen we de gevolgen meer. We geven een voorbeeld in cijfers: zes jaar geleden was één euro 1,3 dollar waard. Vandaag staat die verhouding op 1,15 dollar voor een euro. Maar dat is niet het enige probleem. In België is namelijk ook de belasting op diesel aangepast. De accijnzen zijn opgevoerd tot 0,6002 euro in plaats van 0,4277 euro in 2012. Met dank aan de beroemde Tax Shift, die de accijnzen voor diesel en benzine aan de pomp gelijkschakelt. Concreet is deze accijnsverhoging gespreid geweest over 15 positieve “cliquets” sinds 1 januari 2015. In theorie is die stijging nu echter gedaan, of toch officieel. De regering kan nog altijd beslissen om verder te gaan en de accijnzen nog verder op te trekken, om welke reden dan ook.

En morgen?

Dat is dus de som van alle factoren die de prijsstijging van de diesel aan de pomp kunnen verklaren tot dit trieste record van oktober 2018. Laat ons hopen dat de stijging van de olieprijzen zich de komende weken of maanden niet doorzet. Het ziet er echter niet naar uit, want de internationale context is vandaag niet bepaald gunstig, met de dalende productie in Venezuela en de nakende invoering van een hele reeks sancties tegen Iran. Die zaken zullen de spanningen op de internationale markt zeker niet bedaren. Onthoud dat als de prijs voor een vat ruwe aardolie stijgt tot 100 dollar, de diesel aan de pomp 1,8 euro per liter zal kosten. Zelfs 2 euro lijkt op termijn niet meer onrealistisch…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten