De Britse autosector begint zich voor te bereiden op een lange crisisperiode nu de Brexit op 29 maart 2019 intreedt. Volgens Jaguar Land Rover-baas Ralf Speth lopen tienduizenden werknemers op de eilandstaat het gevaar om te worden ontslagen. Het zou zelfs zomaar kunnen dat fabrieken stilvallen op die fatale dag zelf.
Verloren tijd
Een van de gevolgen van de Brexit is dat er weer douanecontroles komen. De haven van Dover heeft al aan de alarmbel getrokken en zegt dat een eenvoudige controle van twee minuten files van meer dan 27 kilometer zal veroorzaken. Het is duidelijk dat zoiets zware gevolgen zou hebben voor de bevoorrading. Volgens Speth kan de minste strubbeling aan de grens voor verliezen van 60 miljoen pond per dag zorgen.
Vertrek
JLR dreigt ermee om te verhuizen. Eind dit jaar opent het een nieuwe fabriek in Slowakije. Daar auto’s bouwen is nu al gevoelig minder duur dan in het VK. Als het na de Brexit onmogelijk wordt om de tijds- en kostenbeperkingen te blijven halen, dan heeft de groep geen andere keuze dan zich elders te gaan vestigen. En in april van dit jaar heeft de autobouwer al mensen moeten ontslaan als gevolg van een dieselbelasting. Desondanks spreekt een woordvoerder van Theresa May met sussende taal. In de plannen van de Britse eerste minister zouden specifieke voorstellen staan om de industrie van het land te vrijwaren. Wait and see…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!