Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Rolls-Royce brengt enkel nog elektrische nieuwe modellen op de markt

Geschreven door Yeelen Möller op 17-02-2023

Het kan snel verkeren: de Spectre als eerste elektrische Rolls is nog niet op de markt, of de luxeconstructeur kondigt al aan enkel nog EV's te ontwikkelen. De huidige Phantom, Ghost en Cullinan zijn dus de laatste in hun soort.

Rolls-Royce is momenteel druk bezig met de laatste hand te leggen aan de ontwikkeling van de Spectre, het eerste elektrische productiemodel van het merk in de vorm van een luxecoupé van zo'n €400.000 die tegen het einde van het jaar wordt geleverd aan de eerste klanten. Maar het merk legt een zware last op de schouders van de bijna 3 ton zware Spectre, want met dit model worden de fundamenten gelegd van elke toekomstige Rolls-Royce. Het merk gaat namelijk volledig elektrisch tegen 2030.

V12 blijft nog even in leven

Dat wil zeggen dat er geen nieuwe modellen meer op de markt komen met een verbrandingsmotor. De huidige Phantom, Ghost en Cullinan met hun biturbo-V12 blijven wel nog even in het gamma en zullen nog updates of facelifts krijgen, maar aan het begin van het volgende decennium zullen ze allemaal uitgefaseerd worden en opgevolgd door een elektrisch alternatief. Dat bevestigt CEO Torsten Muller-Otvos aan Autocar

Waar zal het onderscheid vandaan komen?

Rolls-Royce is natuurlijk een van de meest logische merken om een EV-transformatie mee te doen, aangezien de huidige V12-motoren net gebouwd zijn om zo stil en soepel mogelijk te werken, iets waar een elektromotor in uitblinkt. Anderzijds zal het luxemerk andere manieren moeten vinden om zich te onderscheiden als luxeproduct, want elke andere EV heeft dan ook dezelfde kwaliteiten wat de aandrijflijn betreft. 

Een manier om dit te doen is met een nog meer doorgedreven personalisatie, die het merk wil aanbieden dankzij onder meer een nieuwe lakspuiterij die tegen 2026 operationeel moet zijn. Daarnaast zullen er ook meer bijna-unieke modellen gemaakt worden met een oplage van "maximaal 3 tot 4 exemplaren", denk maar aan de Sweptail en de Boat Tail, die elk ettelijke miljoenen kostten. Muller-Otvos geeft daarbij toe dat de recordvolumes zoals in 2022 misschien niet zullen blijven aanhouden, maar dat de winstgevendheid hoe dan ook bewaard zal blijven.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten