Door de huidige generatie van de M3 – voor het eerst – ook in breaklivrei leverbaar te maken kwam BMW eindelijk tegemoet aan de wensen van heel wat aficionado’s. Tot dan hadden die zich moeten tevredenstellen met de (ook niet te versmaden) Alpina B3 Touring, maar nu kregen ze plots een officieel alternatief uit München zelf.
De Beiers maken daarbij geen onderscheid naar koetswerkvariant: de M3 Touring krijgt net dezelfde anabolenkuur als de vierdeurs of de M4 Coupé. Inclusief dus een CS-versie, die én lichter én krachtiger is én strakker afgesteld staat.
Design BMW M3 CS Touring
Visueel kun je deze variant herkennen aan de rode striping op zijn koetswerk, zijn rode bies rond het radiatorrooster en zijn heerlijke gele koplampen (een verwijzing naar de autosport). In het interieur maken enkele rode details het verschil. En natuurlijk zijn er tal van CS-logo’s op en in de auto te vinden.

De CS profiteert bovendien van een gewichtsbesparing van… 15 kilogram, door met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) te gebruiken voor de motorkap, de splitter, de voorste luchtinlaten, de buitenspiegelkappen en de diffusor. In het interieur doet koolstofvezel dienst voor de kuipstoelen, de schakellepels, enkele sierinzetstukken of de middenconsole.

Allemaal goed en wel, maar met rijklaar 1.925 kilogram op de weegschaal heeft de M3 CS Touring toch eerder iets van een snuivende dikbielstier dan van een ranke jachtluipaard.
Aandrijving BMW M3 CS Touring
De BMW M3 CS Touring heeft recht op exact dezelfde aanpassingen als zijn berlinebroertje. Te beginnen bij de zes-in-lijn in de neus. Die drieliter-‘TwinPower Turbo’ is compleet hertekend: een stijver carter, een gesmede krukas, een cilinderkop met een 3D-geprinte kern, een aan circuitgebruik aangepaste koeling en smering en een hogere turbodruk (2,1 bar).

Het vermogen gaat daarmee van 510 naar 550 pk, beschikbaar bij 6.250-7.200 o/m; het maximale koppel bedraagt nog altijd 650 Nm en staat paraat van 2.750 tot 5.950 o/m. Al dat geweld wordt nog altijd aan het asfalt doorgegeven via een achttrapsautomaat, de vierwielaandrijving M xDrive en het actieve M-sperdifferentieel.

Het resultaat is een sprint van 0 naar 100 km/u in amper 3,5 seconden. Na 11,7 seconden tikt de M3 CS Touring al 200 km/u aan, en hij stormt door tot de elektronische begrenzer het bij 300 km/u welletjes vindt.
Rijden BMW M3 CS Touring
Het onderstel kon natuurlijk niet achterblijven: als CS heeft de BMW M3 Touring recht op gesmede negentien- en twintigduimvelgen, een aangepaste ophanging en dito remmen, en een herwerkte sturing voor bepaalde elektronica (DSC, M Dynamic Mode), waarmee hij pretendeert ook op circuit zijn mannetje te staan.

Wij toetsten die ambities af op hun waarheidsgehalte op het circuit van Magny-Cours, in zijn Club-variant – een kort en technisch veeleisend tracé, waar een vaardig onderstel belangrijker is dan massa’s vermogen. Ondanks zijn forse gewicht en zijn overdaad aan pk’s wist de M3 CS Touring er ons nochtans te verrassen door zijn strakke rijlijnen en verbluffende wendbaarheid.
Doordat de klemtoon bij de vermogensverdeling op de achteras ligt, krijg je een speels weggedrag, maar tegelijkertijd blijft de trekkracht bij het uitaccelereren gevrijwaard. In snelle en lange bochten is deze superbreak de stabiliteit zelve, alleen in een opeenvolging van scherpere links-rechtswissels kunnen het hoge gewicht en de overweldigende respons van de motor de auto al eens uit onbalans brengen.
Voeg daar de zachtere banden onder deze variant aan toe, die wel meer grip bieden, maar ook brutaler de handdoek gooien, en je krijgt een break met een uitgesproken karakter, die net zo meeslepend als lastig te temmen wordt – om hier het onderste uit de kan te halen, moet je van goeden huize zijn.

Hoe dan ook dit geen auto om probleemloos uren aan een stuk rondjes mee te draaien. En dat heeft niets te maken met zijn motor, banden of remmen, maar alles met die koolstofvezel kuipstoelen. En dan meer bepaald met die vermaledijde uitwas in het midden van de zitting: ze hindert alleen maar tijdens het rijden – zowel op circuit als in de alledaagse praktijk trouwens. Los van het feit dat het er gewoon niet uitziet
Conclusie BMW M3 CS Touring
Als radicalere, scherpere en brutalere variant van de ‘gewone’ M3 Touring bundelt deze CS-versie het summum van wat BMW’s M-afdeling te bieden heeft, binnen een handig breakkoetswerk. Maar of dat surplus aan kunde en temperament ook een meerprijs van 50.000 euro rechtvaardigt…