Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Xpeng X9: elektrische monovolumes worden een dingetje

Geschreven door Klaas Janssens op 14-09-2023

De grote monovolume leek dood en begraven, maar lijkt klaar voor een terugkeer door de grote poort. Hier is de Xpeng X9, een elektrische MPV die een lengte van 5,3 meter combineert met zeven zitplaatsen.

Nog niet eens zo lang geleden wou iedereen een monovolume hebben. Een Renault Espace of Volkswagen Sharan als het kon, maar met een Scénic of een Touran was je toen ook dolgelukkig. En toen begon de SUV aan zijn veroveringstocht en ging de monovolumehype liggen. De nieuwe Espace is een verlengde versie van de Austral en de volgende Scénic wordt een echte crossover.

LEES OOK Getest: lees onze review van de Xpeng P7 (2023)

Maar er is weer hoop voor de liefhebbers, want grote monovolumes met zes of zeven zitplaatsen lijken weer een dingetje te worden. Denk maar aan de  Maxus Mifa 9 of de nakende Volkswagen ID.Buzz LWB. Aan de Lexus LM en de Volvo EM90, die zich baseert op de Zeekr 009. En aan de nieuwe Xpeng X9, die ook richting Europa zou kunnen komen.

Xpeng X9 - wat weten we al?

  • Koetswerk: de Xpeng X9 oogt als een monovolume uit het boekje, met schuifdeuren achteraan om de instap achterin te vereenvoudigen.
  • Afmetingen: het koetswerk van de Xpeng X9 is 5,293 meter lang, 1,988 meter breed en 1,785 meter hoog, de wielbasis bedraagt 3,160 meter.
  • Interieur: er zijn nog geen beelden van de binnenkant, maar er is wel sprake van drie zetelrijen met zeven zitplaatsen.
  • Motoren: de Xpeng X9 zal aangeboden worden als Single Motor met 235 kW (320 pk), de Dual Motor voegt een elektromotor van nog eens 135 kW (180 pk) op de achteras toe.
  • Batterijen: de Single Motor komt met twee accupakketten (78 en 98 kWh?), de Dual Motor houdt het bij een batterijkeuze (enkel 98 kWh?). 
  • Batte: de capaciteit van de gebruikte batterijpakketten is niet bekend, naar het rijbereik van de Xpeng X9 blijft het dan ook raden.
  • Laden: wellicht gebruikt de Xpeng X9 de 800V-archtitectuur van de G9 SUV, wat snelladen aan 300 kW mogelijk zou maken.
  • Lancering: in China wordt de Xpeng X9 eind 2023 gelanceerd, over de Europese plannen met de elektrische monovolume blijft het vooralsnog raden.

Xpeng X9

Bron: Ministry of Industry and Information Technology China (MIIT)

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten