Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / China schakelt over van batterijauto naar waterstof

Geschreven door David Leclercq op 18-06-2019

China heeft officieel bevestigd dat het zijn geforceerde mars naar de elektrische auto en de waterstofauto gaat starten. Volgens partijvertegenwoordigers “zullen alle problemen worden opgelost”.

De vicevoorzitter van de nationale raad voor beleidsontwikkeling, Wang Gang, heeft bevestigd aan onze conculega’s van het economische persbureau Bloomberg dat China alles gaat inzetten op elektrisch en vooral op waterstof om “een samenleving op waterstof” te creëren. Het land is dus van plan om massaal te investeren in deze technologieën om alle problemen die nog te maken hebben met de brandstofcel van de kaart te vegen.

Elektrische overgang

We dachten eerst dat het land zich volledig zou inzetten op de elektrische wagen. Daarvoor zijn er quota vastgesteld voor groene wagens. Maar de nationale raad voor beleidsontwikkeling is van gedachten veranderd en geeft nu de voorkeur aan waterstof en de brandstofcel.

Wang Gang zei daarover: “We moeten een samenleving op waterstof creëren. We zullen alle problemen overwinnen die de ontwikkeling van de brandstofcelauto hebben gehinderd.” Opvallend: na deze beslissing heeft China de ecobonus en de overheidssteun voor elektrische auto’s op batterijen stopgezet. Dit geld wordt nu gebruikt voor de ontwikkeling van waterstofauto’s.

1 miljoen in 2030

Tegen 2030 is China van plan om minstens een miljoen waterstofauto’s in het verkeer te brengen. Op zich is het waarschijnlijk zeer goed om de luchtvervuiling te bestrijden, maar op voorwaarde dat de waterstof op een groene manier wordt geproduceerd en wetende dat zijn efficiëntie van ‘well to wheel’ maar 15 tot 20% bereikt, tegenover 75% voor een elektrische wagen op batterijen. Als China het productieproces van waterstof niet aanpakt, zal de operatie uiteraard grotendeels negatief uitpakken.

Waarom deze omschakeling?

De grote vraag blijft waarom zo’n ommekeer nodig is, aangezien China het merendeel van de zeldzame metalen bezit en ook de bedrijven die de batterijen bouwen. Is het een manier om duidelijk te maken dat dit niet rendabel en/of levensvatbaar is op lange termijn? Of, nog erger, zijn de reserves en capaciteiten niet groot genoeg om te voldoen aan een vraag die vandaag de dag steeds toeneemt? De vraag blijft, maar Europese en internationale politici zullen er zeker bij moeten stilstaan…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten