Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Vivaldi: rijbewijs met punten en elektrische bedrijfswagens

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-10-2020

Het regeerakkoord van de nieuwe federale regering gaat voor een rijbewijs met punten en voor elektrische bedrijfswagens.

Onder leiding van premier Alexander De Croo zal de nieuwe federale regering 3,3 miljard investeren in een beleid dat België weer op de rails zou moeten zetten. Wat betekent het regeerakkoord dat de zogenoemde Vivaldi-coalitie onderhandelde voor de automobilist?

Een rijbewijs met punten

Het idee is niet nieuw, maar tot een akkoord over de concrete invoering van een rijbewijs met punten kwam het nooit. Daar zou de nieuwe federale regering verandering in willen brengen. Het is de bedoeling dat het aantal verkeerscontroles opgevoerd wordt. Een bestuurder op drie zou jaarlijks gecontroleerd moeten worden op overdreden snelheid, op alcoholintoxicatie, op gsm-gebruik of op het dragen van de gordel.

De introductie van een rijbewijs met punten moet verhinderen dat bestuurders die regelmatig kleine overtredingen begaan de dans blijven ontspringen. Nu komen ze er doorgaans vanaf met een minnelijke schikking. Met een rijbewijs met punten komt hun rijbewijs wel in gevaar en worden ze uiteindelijk gedwongen om hun rij-examen opnieuw af te leggen, zoals dat in een heleboel andere Europese landen nu reeds het geval is. 

Nu houdt de nieuwe federale regering nog wel een slag om de arm: het rijbewijs met punten wordt pas behandeld nadat er een grondige studie gebeurd is van de vergelijkbare verkeersmodellen in onze buurlanden.

Elektrische bedrijfswagens

Uit de onderhandelingsnota van preformateurs Egbert Lachaert en Conner Rousseau bleek reeds dat de bedrijfswagens met een verbrandingsmotor eruit moeten: vanaf 2026 moeten ze allemaal elektrisch zijn. De drijfveer achter deze beslissing is duidelijk: een vergroening van het wagenpark moet België helpen om de Europese klimaatdoelstellingen te halen. Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot met 55% dalen, een ambitie die de Vivaldi-ploeg wil onderschrijven.

Er wordt weinig weerstand verwacht, daar het aanbod aan elektrische voertuigen razendsnel toeneemt. Tegen 2026 zou ook de infrastructuur voldoende geëvolueerd moeten zijn om eventuele laadproblemen te counteren.

Digitale autodocumenten

Alle voertuigdocumenten worden digitaal beschikbaar. Dit is nu al het geval voor de "groene kaart", op termijn wordt dat ook zo voor het kentekenbewijs en de aanverwante paparassen.

Duurdere piekuurtreinen

Op vraag van de NMBS wil de nieuwe federale regering ook onderzoeken of de trein geen aangepaste - lees: duurdere - formule kan hanteren tijdens de spits. De vervoersmaatschappij krijgt meer tariefautonomie, maar moet in ruil wel een systeem ontwikkelen dat automatisch de meest voordelige treintickets toont.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten