Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Abarth 695 Tributo 131 Rally?

Geschreven door Xavier Daffe op

AutoGids-testrijder Xavier Daffe kon een weekje testrijden met de Abarth 695 Tributo 131 Rally. Wat vond hij leuk en wat jammer aan deze gelimiteerde editie van de sportieve Fiat 500?

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De autohistoricus die alle speciale versies en andere gelimiteerde edities van de huidige Fiat 500 en de daarop gebaseerde Abarth in kaart willen brengen, wensen we veel succes. Want die taak is zowat even complex als een echte Napolitiaan te proberen overtuigen een pizza met ananas te doen eten. Maar ja, als je over een basisingrediënt beschikt dat blijft werken, dan blijf je proberen. En proberen.

Deze keer rijdt de Italiaanse constructeur de Tributo Rally 131 voor, een Abarth 695 die knipoogt naar het rijke verleden in de rallysport. Waarbij de schijnwerper op de Abarth 131 Rally gezet wordt, een wagen die 18 WRC-wedstrijden achter zijn naam wist te schrijven en 3 titels kon verzamelen (1977, 1978 en 1980). Maar intussen zijn we meer dan 40 jaar verder. En de tijden zijn veranderd.

Leuk?

De Abarth 695 Tributo Rally 131 krijgt een tot 695 exemplaren gelimiteerde oplage. De link met zijn voorvader beperkt zich tot de speciale kleurencombinatie, een mix van Blu Rally voor het koetswerk en Scorpion Black voor het dak. Op de achterklep staat een verstelbare dakspoiler die je met een inbus kan verstellen onder een hoek van 0 tot 60 graden. In de hoogste, meest steile stand zou deze achtervleugel een neerwaartse druk van 42 kilogram bij een snelheid van 200 km/u genereren. Kan allemaal goed zijn. Hoewel we wat twijfelen aan het aerodynamische belang, vinden we het wel leuk gevonden.  Dat kunnen we ook zeggen van de knappe 17-duimsvelgen. En van de viervoudige uitlaatpijpjes. 

Onder de motorkap van de Abarth 695 Tributo Rally 131 ligt de gekende 1.4 T-Jet, die hier 180 pk en 250 Nm op de voorwielen zet via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Dankzij de souplesse van de drukgevoede vierpitter, die vooral in het middengebied met de spierballen rolt, is een zesde verzet geen must. Met de achterspoiler is zijn meest vlakke positie haalt de Italiaanse hot hatch een topsnelheid van 225 km/u. De sprint van 0 tot 100 km/u bedraagt 6,7 seconden. Maar die prestaties zijn eigenlijk bijzaak. Belangrijker is het karakter en de persoonlijkheid van deze Abarth. 

Dynamisch heeft de Abarth 695 Tributo Rally 131 de zaakjes aardig voor elkaar. De Koni-schokdempers houden het koetswerk netjes onder congrole, terwijl de Brembo-remmen krachtig voor de dag komen. De besturing is best nauwkeurig, wat er samen met de communicatieve voorzijde voor zorgt dat de voorwielen makkelijk tractie vinden. Het weggedrag is levendig en leuk, in tegenstelling tot de Chinese elektro-SUV's die onze contreien momenteel overspoelen. Instappen, wegwezen en genieten. Ongeacht het tempo toont deze Abarth 695 zich consistent: wendbaar en praktisch in de stad (maar niet meteen comfortabel, akkoord), om dan helemaal te ontbolsteren op een verlaten landwegeltje. Het is een zeldzame tractatie geworden...

Review Abarth 695 Tributo 131 Rally

Jammer?

Neen, de Abarth 695 Tributo Rally 131 is niet vrij van gebreken. Je lijkt wel op een keukenkrukje te zitten, want de zitpositie is te hoog en de stoelen te hard. Je moet stilstaan om die stoelen te kunnen verstellen, zoekt vruchteloos naar opbergruimte en maakt je voortdurend zorgen om het krakende interieur. Het soort details die je ontoelaatbaar vindt op een Japanse wagen, maar die je vreemd genoeg vergeeft wanneer je met een Abarth onderweg bent.

Goedkoop is dit speeltje evenmin. Meer dan 34.000 euro moet een Abarth 695 Tributo Rally 131 kosten. En dan hebben we het geeneens over de configurator op de website, die zo ingewikkeld is dat je je afvraagt of ze eigenlijk wel wagens willen verkopen...

Review Abarth 695 Tributo 131 Rally

Dus?

Fiat is klaar met de elektrische opvolger die binnenkort als Abarth 500e aan het gamma wordt toegevoegd. Maar daar hoef je niet op te wachten, toch niet als je op zoek bent naar een moderne auto met een ouderwets karakter. Er is niets rationeels aan de Tributo Rally 131, of het moest de dagelijkse bruikbaarheid zijn - een daily die zijn bestuurder doet lachen wanneer de uitlaatpijpjes knallen en doet huilen wanneer je over een kasseibaan moet hotsen. Maar dat maakt het net zo leuk, zeker in tijden waar de elektrische auto het heft langzaam maar zeker in handen neemt. Dat wagentjes zoals deze Abarth lang weerstand mogen bieden!

Verwante testen

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker