Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Mercedes-AMG SL met viercilinder?

Geschreven door Klaas Janssens op

De nieuwe Mercedes-AMG SL kan je ook bestellen als 43, aangedreven door een 2 liter-krachtbron met 4 cilinders en een elektrische turbo. Wat vond AutoGids-testrijder Klaas Janssens leuk en wat jammer aan de instapversie van de iconische roadster?

132.495 €
  • Score redactie /20

Ik was altijd al fan van de Mercedes SL, maar vond het wel een roadster voor jonggepensioneerden die handenwrijvend vaststellen dat ze plots over een heleboel vrijheid en teveel zakgeld beschikken. Met kinderen die niet langer thuiswonen en een partner die al jarenlang wat extra aandacht verdient. Het hoeft niet langer spannend te zijn, want die midlifecrisis is inmiddels bezworen. Maar het mag wel sprankelen. Op dat punt in je leven koop je jezelf een Mercedes SL.

Correctie: dan kocht je jezelf een Mercedes SL.

Want de nieuwe generatie gooit het over een heel andere boeg. De Mercedes SL is een Mercedes-AMG SL geworden, de ingetogen styling maakt plaats voor een agressiever voorkomen en het comfy weggedrag wordt ingeruild voor een sportievere focus. De relaxte cruiser heeft haast gekregen en mikt op een jonger publiek.

Zeker in het geval van deze SL 43, die aangedreven wordt door de bronstige 2 liter-turbobenzine uit de A 45 AMG. Een vierpitter, ocharme. Maar wel eentje met een geëlektrificeerd turbo en een piekvermogen van 381 pk. En met enkel achterwielaandrijving, in tegenstelling tot de SL 55 en SL 63… Maar die hebben wel een V8, natuurlijk.

Leuk Mercedes-AMG SL 43

Die actieve achterspoiler is onnozel, maar verder kan ik het gebalde lijnenspel van de nieuwe Mercedes-AMG SL best pruimen. Erg gespierd, gelukkig zonder echt aan elegantie in te boeten. Ook de keuze voor een achterbankje bevalt me wel. Akkoord, echt comfortabel of ruim is het niet. Maar ik kan er wel mijn kinderen kwijt - jonggepensioneerden hun kleinkinderen. Ik denk dat Mercedes goed naar de klanten van een Porsche 911 geluisterd hebben, wnat dat overbodig lijkende noodbankje blijkt wel degelijk een rol te spelen in de aankoopbeslissing.

Ook met gesloten kap blijft de Mercedes-AMG SL een slanke verschijning. Dan wordt de zichtbaarheid rondom het koetswerk wel wat gecompromitteerd, gelukkig zorgen allerlei camera's en andere pieptoontjes ervoor dat je tijdig verwittigd wordt wanneer je een medeweggebruiker of het straatmeubilair dreigt te raken. Die stoffen kap blijkt bijzonder goed geïsoleerd en opent of sluit zich razendsnel en doet dat desgewenst ook al rijdende tot een snelheid van ongeveer 60 km/u. Het wat onhandige windnet overtuigt minder.

Als je het beest dan toch een keertje wil loslaten, dan komt de AMG-knowhow snel bovendrijven. De lange voorzijde vraagt wat omzichtigheid bij het insturen, maar de vooras houdt mooi zijn lijn en genereert een heleboel grip. De snel overmande achterwielen hebben het wat moeilijker, wat de elektronische rijhulpmiddelen wel erg snel uit hun kont lokt. Speel wat met de verschillende settings - het zijn er veel en veel te veel - en je laat overal rubberstrepen achter. Of dat ook wenselijk is...

Review Mercedes-AMG SL 43

Jammer Mercedes-AMG SL 43

Dat een vierpitter niet klinkt als een V8 kan je de SL 43 moeilijk aanwrijven, maar het geluid na koudstart is elke Mercedes onwaardig. Wanneer het zaakje opgewarmd is, loopt de 2 liter-krachtbron merkelijke soepeler. De uitlaatlijn probeert toch een soundtrack te componeren, alleen zorgt dat eerder voor de bassen van een hot hatch dan voor het gezang van een edele roadster. 

Aan power geen gebrek, onderweg heb ik geen enkele keer naar meer dan 381 paarden en 480 Newtonmeters verlangd. Maar het effect van die elektrische turbo op de mildhybride viercilindermotor stelde wat teleur, toch bij het vertrekken. Onderin is er weinig te beleven, een wat teleurstellende sensatie die versterkt wordt door de soms zoekende negentrapsautomaat.

De AMG-benadering roert een heleboel dynamische scherpte onder het geheel. Ik heb me de hele testperiode afgevraagd waarom. Door zijn wat lagere gewicht voelt de Mercedes-AMG SL 43 iets lichtvoetiger aan dan de modelvarianten met V8 in de neus. Maar de ophanging is me veel te hard, waardoor je je eerder schrap zet dan dat je onderuitzakt. Deze roadster wil vlammen, terwijl ik verkies te cruisen.

Review Mercedes-AMG SL 43

Dus Mercedes-AMG SL 43

Ik word een dagje ouder en dan veranderen je dromen. Ik ben wat milder geworden, want het hoeft niet langer harder, better, faster en stronger te zijn. Eigenlijk ben ik klaar voor een Mercedes SL, zeg maar. Maar niet voor de Mercedes-AMG SL, want die doet me vooral oud voelen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de SL 43 een geweldige roadster en zou graag een exemplaar in mijn garage hebben staan. Toch denk ik dat een romige zes-in-lijn en een zachter onderstel wonderen zouden kunnen doen. Minder roepen en minder tieren, meer genieten. Oei, klink ik nu als een jonggepensioneerde?

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SL

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker