Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Mercedes-AMG EQE SUV?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De elektrische Mercedes EQE SUV krijgt een sportieve AMG-variant. Want vond AutoGids-redacteur Frédéric Kevers leuk en wat jammer na een weekje testrijden?

129.591 €
  • Score redactie /20

In tegenstelling tot BMW, dat de voorkeur geeft aan elektrisch aangedreven varianten van modellen die ook verkrijgbaar zijn met verbrandingsmotoren, hanteert Mercedes de strategie om die twee werelden te splitsen. Die elektrische modellen hebben tegenwoordig ook een SUV-afgeleide. Sterker nog: ze zijn nu ook beschikbaar als AMG. Of ik daar ook blij om moet zijn, moet blijken een testweek met de nieuwe Mercedes-AMG EQE SUV 43 4Matic.

Leuk Mercedes-AMG EQE SUV 43

Hij mag dan eeb AMG-badge dragen, toch is deze EQE SUV eerst en vooral een Mercedes. In de Comfort-stand is het rijcomfort ronduit royaal, maar ook in de Sport-modus blijft de elketrische SUV aangenaam en meegaand. Dan wordt de demping wat strakker gezet, zodat het koetswerk minder gaat hangen in de bochten. Zelf verkoos ik de Individual-setting, waarbij ik de ophanging in Sport en de motor in Comfort zette - met het fake motorgeluid uitgeschakeld, natuurlijk. In deze configuratie kan niets deze Mercedes-AMG EQE SUV 43 uit zijn lood slagen. Verder viel de uitstekende geluidsisolatie op, die er samen met de degelijke audio-installatie, de veelvuldig te verstellen stoelen en de gebruiksvriendelijke interface voor zorgt dat deze elektro-SUV gemoedsrust predikt. Zoals een echte Mercedes, dus.

Dient zich er toch een leuke stuurmansweg aan, dan weet de Mercedes-AMG EQE SUV 43 alsnog van wanten. Ondanks zijn flinke afmetingen en hoge gewicht komt hij best dynamisch uit de hoek. Daar zullen de 476 pk en de 858 Nm van het elektrische aandrijfgeheel wel iets te maken mee hebben, al is het vooral de achterwielsturing die wonderen doet voor de beweeglijkheid. Het systeem komt ook van pas in de binnenstad, waar de Mercedes-AMG EQE zich haast net zo wendbaar toont dan een A-Klasse. Ook parkeren blijkt kinderspel.

Eens vlammen is leuk, maar ik ben in de eerste plaats natuurlijk een familieman. Het rijplezier is dan ook ondergeschikt aan het welzijn van mijn vrouw en kinderen. Zijn zijn tevreden, dan ben ik ook content. En ik heb geen valse noten gehoord, met dank aan de genereuze binnenruimte, het enorme panormadak en de ruime koffer, die genoeg plaats bood voor zowel de hond als onze spullen. Mij hoor je niet klagen.

2023 Mercedes-AMG EQE SUV 43 4Matic

Jammer Mercedes-AMG EQE SUV 43

Nu ik het toch over het interieur heb: het klopt dat de afwerking van een erg goede kwaliteit is en dat de gebruikte materialen hoogstaand zijn. En dat zorgt voor rust en welbehagen. Maar dat kan niet van het stuur gezegd worden, met zijn centrale naaf uit hard plastic en zijn ergerlijke bedieningsknoppen. En dat zou echt niet mogen voor een auto zoals de Mercedes-AMG EQE SUV 43, die pas voor een 130.000 euro van eigenaar wisselt. Zonder opties, he.

De acceleraties van de Mercedes-AMG EQE SUV 43 4Matic kunnen me bekoren, jawel. Van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden, daarmee hou je veel sportwagens achter je. Maar daar houdt het sportieve karakter van deze SUV ook op. De elektropower, de achterwielsturing, de vierwielaandrijving en de SportPlus-rijmodus kunnen niet verstoppen dat deze jongen vlot 2,6 ton op de weegschaal zet. Bovendien mist deze AMG karakter, om nog maar te zijwgen van de soundtrack. Dan klinken ze zes- en achtcilinders van een GLE 53 of 63 AMG toch een stuk wilder.

Ook de looks zijn me wat te braaf. Want het verschil tussen deze 43 AMG-versie en de gewone Mercedes EQE SUV blijt wel erg klein. Er zijn modificaties aan het koetswerk, met specifieke bumpers, aangepaste velgen en stoere designdetails. Maar ze hebben geen effect. Een AMG verdient toch net ietsje meer... status. Het oogt me allemaal net te gewoontjes.

2023 Mercedes-AMG EQE SUV 43 4Matic

Dus Mercedes-AMG EQE SUV 43

Schrap de AMG-badge en mij oordeel zou helemaal anders zijn. Dan zou ik de kwaliteiten van deze Mercedes EQE SUV loven, die erg comfortabel is en zich wendbaar toont. Dan zou ik de technologie prijzen, me de talloze snufjes laten welgevallen en de duim in de lucht steken. Niet in het minst omdat deze elektrische auto naast snel ook voldoende zuinig blijkt, zodat je kan rekenen op een realistisch rijbereik van dik 400 kilometer. Het laden gaat snel, zodat je geen uren aan een laadpaal moet hangen om je weg te vervolgen.

Maar het is wel een AMG. En dan wil ik karakter en sportiviteit. De Mercedes-AMG EQE SUV 43 4Matic is wel krachtig en best snel, maar mist persoonlijkheid. Dan liever de goedkopere, maar evenwichtigere EQE SUV 500. Die heeft tenminste geen valse pretenties.

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQE

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker