Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Aston Martin V8 Vantage S

Een opgepepte motor, een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak en een geëvolueerd chassis: de Aston Martin V8 Vantage S wil indruk maken. En als hij even goed rijdt als hij eruitziet...

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Onder de lange en slanke motorkap van de Aston Martin V8 Vantage S ligt nog altijd de 'vierkante' - met een identieke boring en slag van 91 millimeter - atmosferische V8 van 4,7 liter met smering via droog carter. Om zijn sportieve temperament te versterken hebben de ingenieurs van Gaydon hem uitgerust met een 'agressievere' motorsturing en een aangepast luchtinlaatsysteem. Van 426 pk voor de basis-V8 gaat het vermogen naar 436 pk voor de V8 Vantage S, terwijl het koppel stijgt met 20 Nm, tot 490 Nm, bij een erg bruikbare 5.000 o/m. Aan de andere kant van de aandrijfas (die van koolstofvezel is) vinden we, juist voor de achteras, een volledig nieuwe versnellingsbak.

De verzonken deurgreep die je met de vingertoppen moet vastnemen, de deur die een beetje naar boven kantelt bij het openen: alleen al instappen in de V8 Vantage S is - net als in iedere Aston Martin - een belevenis op zich. Een druk van je wijsvinger volstaat om de machine tot leven te wekken: een feest voor de oren en telkens goed voor een brede glimlach. Na enkele kilometers over een secundaire weg hebben we een eerste keer vrije baan. Ideaal om het gaspedaal eens aan te spreken en ons te laten katapulteren door een V8 die duidelijk staat te popelen om zich uit te leven. De duw in de rug is stevig, de soundtrack orkestraal: een knappe mengeling van zwaar en hol gebrabbel en van metaalachtige tonen uit het middenspectrum.

Op een afgesloten piste, met de Sport-knop ingeduwd en de Track Mode ingeschakeld rijgen we de circuitrondjes aaneen. Verbluffend... Het bijna natuurlijke evenwicht van het onderstel en de vitaliteit van de V8 maken van deze Aston Martin een levendige auto die zich makkelijk en aangenaam laat besturen op een circuit. Even abstractie gemaakt van de (vast op de stuurkolom gemonteerde) spatels die te klein zijn om in de bocht te worden bediend zonder je handen van het stuur te halen, is het puur plezier om de V8 tot in de hoogste toerentallen te jagen (tegen de 8.000 o/m).

Tussen de V8 en de V12 Vantage werpt de Aston Martin V8 Vantage S zich met brio op als hét model voor de gentleman driver. Met zijn prijskaartje van 134.100 euro voor de coupéversie (de Roadster kost nog 11.000 euro meer) is de knappe Brit echter geen koopje, zeker niet ten opzichte van zijn voornaamste concurrent, de Porsche 911. Natuurlijk is er nog zijn aparte stijl, waarop voor de liefhebber ongetwijfeld geen prijs zal staan...

Web Editor - Specialist Advice

NIEUWSBRIEF

De concurrenten