Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW i5 (2023): De elektrische 5 Reeks getest

Geschreven door Iwan Kneuts op

De nieuwe BMW 5 Reeks is er ook als elektrische i5. AutoGids doet de test met de M60 xDrive.

109.300 €

Sinds hij in 1972 werd voorgesteld, zijn er al meer dan 10 miljoen exemplaren van de BMW 5 Reeks verkocht. Samen met een nieuwe nomenclatuur, die intussen van typebenamingen als 3, 5 of 7 Reeks begrippen heeft gemaakt, lanceerde BMW toen ook de term ‘zakenberline’. Maak daar maar gerust ‘sportieve zakenberline’ van, want de 5 Reeks was destijds niet alleen het eerste BMW-model dat met de M-toverstaf werd beroerd, maar zowel de eerste als de in 1981 gelanceerde tweede generatie stond ook zijn mannetje in de toerwagenraces van toen. Om maar te zeggen dat de i5 waarmee we vandaag kennismaken, een auto met een sportieve stamboom is.

Koetswerk en afmetingen BMW i5

Die rijke geschiedenis verklaart ook waarom BMW, in tegenstelling tot concurrent Mercedes, ervoor kiest om de elektrische versies van zijn 5 Reeks in dezelfde carrosserie onder te brengen als de klassieke motorvarianten – we hebben het dan over de 520i en 520d met respectievelijk benzine- en dieselmotor en de voor begin volgend jaar geplande plug-inhybrides 530e en 550e xDrive. Natuurlijk zijn er qua koetswerk wel enkele subtiele verschillen tussen de i5 en die andere 5-Reeks-modellen, zoals een dicht radiatorrooster en discrete i-logo’s. 

Iets minder subtiel wordt het wanneer we de BMW i5 M60 xDrive bekijken. Die krijgt een geheel eigen smoel, met eveneens een gesloten grille met karakteristieke nieren, die in tegenstelling tot die van de 7 Reeks eerder van bescheiden afmetingen zijn. In die mate zelfs dat we de optionele contourverlichting – die lichtjes hoogdravend ‘Iconic Glow’ werd gedoopt – in dit geval niet eens te ver vinden gaan.

Onder de gordel zit een geoptimaliseerde bumper met luchtinlaten die onder andere de luchtstroom via de wielen moet optimaliseren, getooid in een geslaagde combinatie van pianozwart en matzwart. De tweekleurige Aerodynamik-velgen zijn verkrijgbaar in de maten 20 duim en 21 duim en bieden zicht op remklauwen die naar keuze blauw of rood kunnen worden gelakt.

Achteraan mondt de onder de auto gefatsoeneerde luchtstroom uit in een eveneens zwarte diffusor, terwijl de kofferklep wordt getooid met een discrete spoiler. Het resultaat is een bijzonder goede CX-waarde van 0,23. Niet onbelangrijk als je weet dat bij hogere snelheden vooral de luchtweerstand het verbruik de hoogte in jaagt.

Review BMW i5

>> Lengte: 5060 mm / breedte: 1900 mm / hoogte: 1505 mm / wielbasis: 2995 mm

Interieur en kofferruimte BMW i5

In de BMW i5 zit de bestuurder nog altijd in het middelpunt van het gebeuren. Maar waar vroeger de middenconsole naar je toe werd gekeerd om het gewaardeerde cockpitgevoel te creëren, krijgen vandaag de geschakelde displays een kromming – via wat BMW zelf zijn Curved Display noemt. Erachter draait het BMW Operating System 8.5, waarvan het hertekende startscherm aan bestuurderszijde verticaal opgestelde functiepictogrammen heeft. Dankzij QuickSelect kunnen die functies ook rechtstreeks geopend worden, wat de ergonomie sterk verbetert. 

De bediening verloopt overigens niet uitsluitend via het aanraakscherm, maar deels ook via toetsen op het stuur en de intussen genoegzaam bekende iDrive-draaiknop op de middenconsole. En kies je voor de BMW Natural Interaction, dan is zelfs gebarenherkenning mogelijk. Een aardigheidje is dat je tijdens laadstops op het centrale scherm films kunt kijken of kunt gamen, waarbij je smartphone kan worden omgetoverd tot spelconsole. 

In een zakenberline als de i5 verwacht je een leren binnenbekleding. Die is er ook, maar als je helemaal mee wil zijn met de tijdsgeest, kun je ook kiezen voor Veganza, BMW’s veganversie van leer, die in de i5 M60 xDrive kan worden gecombineerd met alcantara. Maar welke bekleding je ook kiest, de stoelen van de i5 zitten uitstekend (in het geval van de eDrive40) tot fantastisch (in de M60).

Review BMW i5

Specificaties en prestaties BMW i5

Zoals eerder gezegd is de BMW 5 Reeks van de achtste generatie de enige 5 Reeks die drie soorten aandrijflijnen aanbiedt: mildhybrides, plug-inhybrides en elektromotoren. Dat kan dankzij de flexibele CLAR-architectuur waarop ook de 4 Reeks en de 7 Reeks gebaseerd zijn. Beide elektrische versies, die voluit i5 eDrive40 en i5 M60 xDrive heten, halen hun energie uit een plaatsbesparende hoogspanningsaccu die is ingebouwd in de bodemplaat en een bruikbare energie-inhoud van 81,2 kWh heeft. 

De BMW i5 eDrive40 beperkt zich tot een elektromotor die de achterwielen aandrijft en een vermogen van 340 pk/250 kW combineert met een koppel van 430 Nm. Of beter: tot 430 Nm, want dat maximum is enkel beschikbaar met de functie Sport Boost geactiveerd (dat doe je via een peddel links achter het stuur) of tijdens de launch control-procedure. In normale omstandigheden moet je het met 25 Nm minder stellen.

De BMW i5 M60 xDrive haalt zijn 601 pk/442 kW uit twee motoren: een op de vooras en een op de achteras. En net als bij de i5 eDrive40 kan het systeemkoppel dankzij het gebruik van de M Sport Boost of de M Launch Control oplopen tot 820 Nm. Daarmee haalt de M60 een (elektronisch beperkte) topsnelheid van 230 km/u en spurt hij in 3,8 seconden van 0 naar 100.

De BMW i5 eDrive40 doet het iets rustiger aan, maar hoeft met een sprintje van 0 naar 100 km/u in 6 seconden rond absoluut niet met het schaamrood op de flanken in een hoekje te gaan staan. Daarentegen lijkt een (eveneens elektronisch begrensde) topsnelheid van 193 km/u eerder op een cijfer uit de jaren 70. 

Review BMW i5

Rijbereik en oplaadmogelijkheden BMW i5

Prestaties zijn één ding, maar de actieradius en de laadsnelheid zijn bij elektrische auto’s minstens even belangrijk – zo niet belangrijker. Het WLTP-rijbereik bedraagt 455 tot 526 kilometer voor de BMW i5 M60 xDrive (voor de i5 eDrive40 is dat 477 tot 582 kilometer). Een actieradius die desnoods nog met 25 procent kan worden verhoogd dankzij de nieuwe Max Range-functie, waarin het vermogen en de snelheid worden beperkt en de comfortfuncties worden uitgeschakeld.

De Combined Charging Unit van de BMW i5 maakt het mogelijk om op te laden met wisselstroom met een vermogen van 11 kW. Optioneel kun je kiezen voor een interne omvormer van 22 kW. Aan de snellader kan de i5 gelijkstroom met een vermogen tot 205 kW aan. Wat betekent dat de hoogspanningsaccu in ongeveer 30 minuten van 10 naar 80 procent kan worden geladen. 

De volledig elektrische modellen van de 5-Reeks zijn ook de eerste auto’s van het Beierse merk die de zogenoemde Plug & Charge-functie aanbieden. Daarmee kan de auto zich automatisch identificeren aan compatibele laadpalen zonder dat je je als gebruiker hoeft aan te melden via een laadkaart of een app.

Review BMW i5

Rijgedrag BMW i5

Wat vooral opvalt, is dat de BMW i5 eDrive 40 zijn gewicht bijzonder goed kan camoufleren en zelfs geen Sport-modus nodig heeft om scherp te sturen. Hetzelfde geldt voor de M-versie, met dat verschil dat die de rijbeleving in de Sport-modus echt naar een hoger niveau weet te tillen.

De actieve stabilisatorstangen, de achterwielbesturing en de variabele stuuroverbrenging zorgen mee voor een directe respons van deze grote berline, die in alle omstandigheden goed laat aanvoelen wat hij van plan is. Om de beleving zo natuurlijk mogelijk te houden kozen ze er in de M-garage ook voor om toch nog een zekere vorm van (gecontroleerde) rolneiging toe te laten. 

Er is echter één ‘maar’. Kiezen voor de Sport-modus is namelijk ook kiezen voor een artificieel geluid dat ons de spreekwoordelijke gordijnen in joeg. Nochtans zou het ‘gecomponeerd’ zijn door een vooral in Hollywood bekend componist… wat bewijst dat iedereen al eens een slechte dag kan hebben. In elk geval, het resultaat is gruwelijk. Het goede nieuws is dat je het geluid ook kunt uitschakelen. Om dan vast te stellen dat we tijdens een echt sportieve rit toch ‘iets’ misten.

Review BMW i5

Belgische prijs BMW i5

>>> Overzicht Belgische prijzen BMW i5

BMW i5 – verdict AutoGids

Dat BMW zijn eigen weg kiest naar de elektrificering, kunnen we alleen maar toejuichen. De i5 is – los van de gekozen motorversie – een bijzonder sterk product dat ook de elektrosceptici zal kunnen overtuigen. Tenminste wanneer ze eraan denken het irritante kunstmatige geluid uit te schakelen.

 

 

  • Blijft een echte 5 Reeks
  • Rijplezier én comfort
  • Hoge prijs, lange optielijst
  • Gruwelijke Sport-soundtrack

In dit artikel : BMW, BMW I5

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker