Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / McLaren 750S (2023): Jekyll & Hyde

Geschreven door Steven Appelmans op

Supercars – het segment binnen het McLaren-gamma waar de 750S staat parkeert – kennen geen ‘modelupdates’. Wegens te banaal en werelds. Semantiek of is deze opvolger van de 720S daadwerkelijk een heel ander paar mouwen? AutoGids doet de test.

De 720S heette in 2017 de ideale symbiose tussen circuit en openbare weg. De passe-partout-McLaren, zeg maar, die even makkelijk een apex weghapt als een zondags uitje verteert. Alleen, op 6 jaar tijd wil er al eens wat veranderen. Tijdsgeest die klaarblijkelijk ook knaagde aan dat all-roundgegeven van de 720S. Want, ziehier, diens opvolger, de McLaren 750S. met (quasi) dezelfde looks, (quasi) dezelfde 4 liter-twinturbo-V8 en (quasi) dezelfde chassisset-up. Kwatongen zouden beweren dat het hier een banale facelift betreft – zeker gezien de 750S in amper 18 maanden tijd werd ontwikkeld. Maar dat is buiten de eigenwijze Britten gerekend.

Dixit McLaren stretcht de 750S zijn bruikbaarheidsgrenzen nog wat verder. Concreet zou dat moeten beteken dat zowel de Coupé als Spider nog wonnen aan dynamiek zonder dat dat ten koste ging van de dagelijkse inzetbaarheid. Nu wil het toeval dat we met het circuit van Estoril en het daarrond liggende hinterland perfecte balansen hebben om die stelling ter dege af te wegen. Rest natuurlijk de vraag in hoeverre de 750S die inderdaad in evenwicht kan houden?

Koetswerk en afmetingen McLaren 750S

Je moet het vooral zien aan de achterkant. Al vergt het ook dan een kenner om de 720S en McLaren 750S visueel uit elkaar te halen. Wat ander bumperwerk en de iets hoger gepositioneerde uitlaat, veel meer valt er niet te ontdekken. Of toch. De (actieve) spoiler is eveneens 20 procent breder waardoor hij nog meer downforce genereerd. Terwijl de vleugel tegelijkertijd ook 1,6 kilo minder weegt.

Verder levert Pirelli nog altijd zijn P Zero’s (al dan niet Corsa’s of Trofeo R’s) die – nog altijd – komen in maatje 245/35 R19 voor- en 305/30 R20 achteraan. Alleen zitten die nu rond 13,8 kilo lichtere velgen.

De rode draad al gespot? Op het eerste gezicht lijkt McLaren zich bezig te hebben gehouden met punten en komma’s. Waarbij de meeste alteraties op en aan de 750S komen met marginal gains qua gewicht dan wel aerodynamica. Tel ze echter samen en je krijgt een lichtere Coupé/Spider met betere motorkoeling en een efficiëntere luchtstroom. De superieure Supercar, quoi.

2023 McLaren 750S

>> Lengte: 4569 mm, breedte: 2059 mm, hoogte: 1196 mm, wielbasis: 2670 mm

Interieur en kofferruimte McLaren 750S

Knip de schaardeuren openen en je staat meteen oog in oog met de grootste - althans visuele – vernieuwing. De - nog altijd digitale maar niet langer neer te klappen - tellerpartij is wat breder geworden, kreeg een nieuwe layout én ziet zich omringd met de instelhendels van de Active Dynamics, de sturing voor zowel de motor als de ophanging. Voor dat laatste diende je in de 720S de draaiknoppen op de centrale console ter hand te nemen. Een manoeuvre waarvoor je echter je handen van het stuur diende te nemen. Een euvel dat nu dus is aangepast op de nieuwe McLaren 75S.

Op de plek van die draaiknoppen zit nu de McLaren Control Launcher, een shortcut naar je favoriete instelling van de vleugel, motor, versnellingsbak en actieve ophanging. Ook voor het activeren van de launch control moet je daar zijn.Aan het aanraakscherm daar net naast veranderde weinig, al schuilen er wel meer modaliteiten onder. Apple Car Play is zo een van die toevoegingen. Android Auto werd – aldus McLaren – wegens tijdsgebrek niet mee ontwikkeld. Maar gezien uit een bevraging bleek dat het cliënteel overwegend belt met iPhone’s…

De bediening van het infotainmentsysteem geschiedt nu evenzeer wat intuïtiever, je kan je beats laten knallen uit een opgewaardeerde Bowers & Wilkins-installatie en met de knop die nu links naast het stuur staat, lift je je neus na 4 seconden in plaats van 10. Uiteraard werd er ook in de monocoque – die carbonkuip werd immers linea recta overgenomen – geprobeerd wat kilo’s uit te sparen. In casu van de 17,5 kilo lichtere kuipen die standaard worden meegeleverd gaat dat zelfs over het gewicht van een kleine adolescent. Overigens kan het nog lichter met de – zoals de naam al enigszins weggeeft – Super-Lightweight Carbon Fibre Racing Seats. Met 3,35 kilo het stuk dreigt hier zelfs de anorexia.

Een speciale vermelding is er voorts voor het optionele kijkraamje van de McLaren 750S, dat je zicht geeft op die machtige V8. Zonder meer spectaculair. En het zorgt ook voor wat afwisseling in de gigantische lap alcantara die anders de tonneau bekleed (toch in de coupé).

2023 McLaren 750S

>> Kofferinhoud: voor: 150 liter, achter: 210 liter (Spider: 150 (V) + 58 (A))

Specificaties en prestaties McLaren 750S

Trop is bij McLaren klaarblijkelijk niet altijd te veel. Zoals zijn suffix weggeeft komt de 750S nu met 750 pk en 800 Nm. Of dus 30 pk en 30 Nm meer dan de 720S die hij vervangt. Een toefje extra vermogen dat er kwam door de lichtere zuigers van de 765LT, gecombineerd met een nog hogere turbodruk. De bijkomende benzinepomp moet er op zijn beurt voor zorgen dat de cilinders door die extra druk wel nog altijd lucht en brandstof in de correcte verhouding binnenkrijgen.

De gerobotiseerde zeventrapsautomaat met dubbel koppeling kreeg een kortere eindoverbrenging, waardoor die power je nog sneller van je plek krijgt. Van 0 naar 100 km/u duurt amper 2,8 seconden. 4,4 tellen later (bij 7,2 seconden dus) passeert ook de 200 km/u. Pro forma, wegens of allang je rijbewijs kwijt of allang de handdoek gegooid: 0 tot 300 km/u neemt 19,8 seconden in beslag - of 20,4 als je met de McLaren 750S Spider onderweg zou zijn).

Wat wil je? In zijn lichtste vorm weegt de McLaren 750S Coupé amper 1.277 kilo. Of 112 kilo minder dan de al niet bepaald gewichtige 720S (als je de verschillende carbonopties van de 750S hebt laten installeren. Anders doet die het ‘maar’ 30 kilo beter), terwijl het verschil met de ‘de dichtste rivaal’ (lees: de Ferrari 296 GTB) zelfs oploopt tot 193 kilo.

2023 McLaren 750S

Rijgedrag McLaren 750S

Een gewicht-prestatie-ratio (voor wie het zou willen weten: 587 pk/ton) waar McLaren altijd al heeft op ingezet, dus da’s op zich geen verrassing. Wat evenmin geldt voor de afstelling van het chassis dat daarbij past. Zoals al gezegd, moest de 750S vooral ‘plezanter’ worden zonder dat dat evenwel ten koste mocht gaan van het rijcomfort. Vooraleer we overgaan naar de praktische invulling, gooien we er ook hier eerst nog wat cijfers tegen.

Het spoor vooraan groeide met 6 millimeter wat, samen met de nieuwe ophangingsgeometrie vooraan moet zorgen voor een verbeterde grip van de voorwielen. De schroefveren en demper zijn trouwens ook 2 kilo lichter gemaakt. Waarbij die veren vooraan een 3% zachtere afstelling kregen, terwijl ze achteraan net 4% strakker staan.

Samen met het herwerkte Proactive Chassis Control (het PCC III) (waarbij een hydraulisch systeem in plaats van mechanische stabilisatorstangen de koetsrol opvangt), de verbeterde remmenwinkel (keramische schijven die 390 mm voor- en 380 mm achteraan meten), de snellere ratio van de elektrohydraulische bekrachtiging (waardoor de input nog sneller wordt doorgegeven aan de wielen) en de nieuwe actuatoren van de semi-actieve dempers (die in een nog duidelijker verschil voorzien tussen Comfort, Sport en Track) zorgt dat inderdaad voor een gigantische spreidstand.

Van rustig door een bebouwde kom tuffen tot in een razende vaart een col opjassen, deze 750S doet het allemaal. Bovendien met een dermate vanzelfsprekendheid en gemak dat je haast zou vergeten met welk een exoot je op pad bent. Nu ja, tot de uitlaat begint te trompetten. Een soundtrack die evenzeer onder handen werd genomen en waarbij het gegrom – wars van alle geldende conventies – nog wat luider door die centrale pijpen wordt geblazen. Kippenvel gegarandeerd.

Scenario’s waar je echter nog geen tiende van het beschikbare potentieel aanspreekt. Wie het onderste uit de kan wil, moet dus naar de gesloten piste. Al vergt het ook daar de nodige adelbrieven vooraleer je de laatste pk uit die schitterende V8 gewrongen krijgt.

We hebben daarbij geen enkele schroom toe te geven dat onze limieten een stuk onder die van de 750S liggen. Al maakt dat voor de McLaren klaarblijkelijk niet uit. Stuurfoutjes worden met de mantel der liefde bedekt. Overigens louter door mechanische interventies via het stuur of de remmen. Er is ESP en ABS, daarmee is de kous qua elektronisch vangnet wel af. Of hoe McLaren ook in dat departement zijn eigenzinnige zelve blijft.

2023 McLaren 750S

Belgische prijzen McLaren 750S

Als je het moet vragen, kan je je het waarschijnlijk niet permitteren. In de wereld van de typische McLaren-eigenaar zal dit tekstblokje dan ook worden overgeslagen. Voor alle andere stervelingen die nog aan het lezen zijn: de 750S Coupé moet 284.800 euro kosten, voor een Spider dok je minstens 313.300 euro.

2023 McLaren 750S

McLaren 750S - verdict AutoGids

Posterboys willen al eens tegenvallen als je ze in levenden lijve ontmoet. Dat is niet het geval bij de 750S: alles wat de affiche belooft, maakt de McLaren in realiteit ook waar. Dit is een circuitwapen met kostuum en kravat.

Waarbij de charme – als vanouds – ligt in de uitersten die erin vervat zitten. Pijlsnel als het mag, behaaglijk als het moet. Een spreidstand die er met de modelupgrade alleen maar wijder op is geworden.  

  • Rijdt als een kart
  • Waanzinnige prestaties
  • Ook te gebruiken bij stadssnelheden
  • Kost klein fortuin
  • Hoe zit het ondertussen met de restwaarde?
  • Esthetisch een doordruk van de 720S

Verwante testen

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars