Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes CLA 250 e facelift (2024): Extra klasse

Geschreven door Steven Appelmans op

Mercedes werkte zijn CLA bij, waarbij vooral werd gesleuteld aan de basisluxe, de bedieningsknoppen en – in het geval van de CLA 250e – het elektrische vermogen. Of dat de kleine vierdeurscoupé ook beter maakt? AutoGids doet de test.

52.514 €

Je kan er haast je klok op gelijk zetten: een jaar of drie na de initiële modellancering volgt een update waarbij voornamelijk wat pijnpunten en tekortkomingen worden weggemasseerd. Aangevuld met eventuele mechanische dan wel elektronische verbeteringen die het merk zich in die tijdspanne heeft eigen gemaakt (en die zich ondertussen geëtaleerd zagen elders in de cataloog).

Specifiek voor de Mercedes CLA 250e gaat het vooral om iets betere verbruikscijfers die evenwel in schril contrast staan met de verminderde bedieningsergonomie. Want de touchpad op de middentunnel werd in deze bedankt voor bewezen diensten.

Koetswerk en afmetingen Mercedes CLA 250e facelift

Waarmee we ineens de meest in het oog springende verandering - die touchpad dus - hebben gecovered. Qua exterieure wijzigingen moet je al twee keer kijken – en dat telkens lang genoeg – willen ze opvallen. De luchthappers voor werden lichtjes gerestyled, net als het radiatorrooster. De LED High Performance-koplampen zijn nu standaard en geven – met hun specifieke signatuur – ook weg dat je met de ‘nieuwe’ CLA vandoen hebt.

Achteraan is het verschil zo mogelijk nog kleiner. Daar dien je de upgedate CLA te herkennen aan de nieuwe diffusor. De echte specialisten zullen misschien nog de andere velgendesigns en de toegevoegde Hyper Blue-kleurstelling weten ontwaren (niet hier, ons testmodel was Cosmoszwart), al verandert dat in se weinig aan de conclusie. Dat je het in deze niet moet doen voor de visuele restyling.

>> Lengte: 4.688 mm - breedte: 1.830 mm - hoogte: 1.450 mm

Interieur en kofferruimte Mercedes CLA 250e facelift

Gezien het ex aequo aan de buitenkant, zal het niet verbazen dat er ook binnenin weinig veranderde. Tenminste, wat ruimte-aanbod betreft. Vooraan is er weinig reden tot klagen – al is er aan hoofdruimte geen overschot - achteraan hangt het er vooral vanaf hoe groot de passagiers zijn. Voor dubbele meters is het namelijk niet vanzelfsprekend zich onder die duikende dakstijl te murwen.

Het discomfort blijft ook eens ze op de achterbank zijn geraakt. Zij het evenwel louter wat de kruin betreft. Voor benen is de CLA namelijk verrassend uitnodigend. De 395 liter aan bagagecapaciteit is correct, temeer daar je dat volume – door de ruim openende achterklep – makkelijk aan kan spreken.

Wat ons brengt bij het hoera-moment van deze test. De comfortstoelen zijn voortaan namelijk standaard! Ook de respectieve konten van de inzittenden vooraan hebben dus geen enkele reden tot klagen.

Eveneens voortaan behorend tot de basisuitrusting: de dubbele 10,25 inch schermen – links de digitale tellerpartij, rechts het aanraakscherm voor het MBUX-infotainmentsysteem - die de boordplank domineren. Nu was dat voorheen een optie die op zowat elke CLA werd gelicht, waardoor die toevoeging in deze meer een logische toevoeging is eerder dan een doorgevoerde upgrade.

Dat gaat dan weer niet op voor het wegvallen van de touchpad en zijn shortcuts op de middenconsole. Een bedieningsorgaan dat vooral handig bleek als je snel wou schakelen tussen de verschillende multimediatabbladen. Voortaan kan je op de centrale tunnel enkel nog het rijprogramma kiezen (via de Dynamic-knop) evenals de camerabediening. De rest van de module werd omgetuned tot aflegvak

Wat betekent dat je voor de bediening van het MBUX volledig veroordeeld bent tot het aanraakscherm of de knoppen op de rechter stuurnaaf. Niet ideaal, gezien je bij dat eerste iets te vaak je ogen van de weg moet halen, terwijl optie twee vooral zal leiden tot veel gevloek als het gewrijf op die sensitieve toetsen weer eens niet wordt beantwoord.

>> Koffer: 395 liter

Specificaties en prestaties Mercedes CLA 250e facelift

Mercedes geeft aan dat er een ‘grotere bruikbare energie-inhoud’ wordt gehaald uit de 15,6 kWh sterke lithiumbatterij. Hoeveel dat bruikbare vermogen dan wel mag bedragen, houden de Duitsers evenwel voor zich. Nu goed, de (theoretische) elektrische actieradius gaat van 69 naar 71 kilometer (met een maximum van 82 kilometer), waardoor de energietoename eigenlijk te verwaarlozen is.

Vooral ook omdat die cijfers in praktijk alleen te halen vallen als je CLA 250e in Hybrid-modus laat draaien. Dan neemt bij snelwegsnelheden de 1,3 liter-viercilinder de rol over en ziet de stroom zich gespaard voor situaties waar de elektrische aandrijving veel meer zijn nut kan bewijzen.

Nog in de categorie ‘wie het kleine niet eert’: de 7 pk die de elektromotor bijkrijgt. In combinatie met de 160 paarden van de benzinemotor levert dat nu een totaalvermogen op van … 218 pk en 450 Nm. Evenveel dus als voorheen.

Minstens even vreemd: de sprinttijd van 0 naar 100 km/u zakt van 6,6 naar 7,6 seconden, terwijl je voortaan bij 229 km/u topt in plaats van 240 km/u. Geen flauw idee waarom die toegiften er zijn gekomen (Mercedes wijdt er ook niet over uit). Maar als we moeten gokken, zetten we ons geld op het verbeteren van de verbruikscijfers.

Met een gemiddelde dat dixit de WLTP zou moeten schommelen tussen 0,8 en 1,1 liter per 100 km doet de CLA 250 e vandaag immers een stuk beter dan gisteren. Nodeloos te zeggen dat die conclusie ook geldt voor de CO2-uitstoot van 18 (tot 24) g/km.

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Mercedes CLA 250 e facelift

Blijf je toch in de zuivere Electric-setting, dan mag je in praktijk na een goeie 50 kilometer op zoek naar een stopcontact. Of snellader als je de DC-optie hebt bijbesteld. Verwacht daar trouwens geen wonderen, ook op gelijkstroom wordt er nooit sneller geladen dan 22 kW. Al volstaat dat wel om de batterij op 25 minuten van 10 naar 80 procent te brengen.

Op wisselstroom werd de laadcapaciteit trouwens opgekrikt tot 11 kW in plaats van 7,4 kW. Haal je dat laadniveau, dan beschik je na anderhalf uur weer over het volle batterijvermogen.

Rijgedrag Mercedes CLA 250e facelift

De 250e is niet de meest dynamische der CLA’s. Waarbij we in deze al abstractie hebben gemaakt van de AMG-modellen. Het bijkomende batterijgewicht (een goeie 150 kilogram) in combinatie met een soms wijfelende aandrijving (zeker als de batterijen leeg zijn) maakt dat je met een louter door een verbrandingsmotor aangedreven CLA meer leute zal beleven.

Voor alle duidelijkheid: eer je aan die conclusie zit, heb je het al bijzonder bont gemaakt. In dagdagelijkse omstandigheden etaleert zich dat verschil dus niet en kachel je ook met de CLA 250e de kilometers vlot en comfortabel aan elkaar.

We zijn en blijven trouwens onvoorwaardelijk fan van het automatische recuperatieprogramma dat standaard draait in de CLA 250e en bij uitbreiding alle andere geëlektrificeerde Mercedes-en. Daarbij bepaalt de elektronica of er op de elektromotor geremd moet worden dan wel of de CLA rustig mag verder bollen op zijn opgebouwde kinetische energie. Zeer intuïtief en bovendien heilzaam voor je verbruik.

Overigens klokten wij tijdens de testweek af op een gemiddelde van 6,4 liter per 100 km. Wat behoorlijk meevalt als je weet dat we de batterijen slechts één keer hebben opgeladen over de dik 700 kilometer die we in totaal bij elkaar hebben gereden. Met dank aan de puike Hybrid-stand die – ondanks de lege batterijen - toch bleef proberen de verbrandingsmotor uit de vergelijking te weren.

Belgische prijs Mercedes CLA 250e facelift

Naast de motor dien je bij Mercedes ook je uitrustingslijn te kiezen. De basis daarbij is de Business Line, waarna je over de Luxury Line opschuift naar de AMG Line. Zoals in de inleiding al aangegeven wordt de CLA in die Business Line al stevig opgedirkt, waardoor je strikt genomen niet veel meer hoeft bij te leggen bij de 52.514 euro die voor die basisversie wordt gevraagd. Wat niet wegneemt dat onze testwagen (een AMG-Line) daar toch nog vlotjes 12.771,55 euro bijkletste.

  • CLA 250 e Business Line: vanaf 52.514 euro
  • CLA 250 e Luxury Line: vanaf 54.329 euro
  • CLA 250 e AMG Line: vanaf 56.144 euro

>>> Overzicht Belgische prijzen Mercedes CLA 250 e

Mercedes CLA 250 e facelift – verdict AutoGids

De facelift is niet meer dan finetuning gebleken van wat an sich al een bijzonder knappe en deugdelijke vierdeurs was. Daar hanteerde Mercedes dus duidelijk de if it ain’t broken, don’t fix it-filosofie.

Het bijkomende elektrische vermogen en de extra bruikbare batterijcapaciteit van hun kant maken dat de Mercedes CLA 250e er iets zuiniger op is geworden. Al werd hij eveneens iets trager. Waar we de verklaring inzien waarom Mercedes in deze opteerde voor meer basiscomfort en niet zozeer sportiviteit.

Hoe het ook zij, de vernieuwde Mercedes CLA 250e blijft een plezante metgezel, zowel op de korte als op de lange afstand. Tenminste, als je als uit de kluiten gewassen volwassene vooraan mag zitten.

 

  • Mooi om naar te kijken
  • Comfortzetels standaard
  • Goed uitgeruste basisuitvoering
  • Hoofdruimte achterin
  • Bedieningsergonomie MBUX
  • Trager dan voorheen
Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker