Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes EQV: Ecoshuttle

Geschreven door Steven Appelmans op

De Mercedes EQV is een elektrische V-Klasse, volgens de Duitse constructeur zelfs 's wereld eerste premium bus op batterijen. Maar is het ook een volwaardig VIP-alternatief?

82.153 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Toegegeven, we hadden de Mercedes EQV eigenlijk wat over het hoofd gezien. De conceptstudie stond namelijk al in 2019 op het salon van Genève te blinken om een paar maand later ook effectief een productioneel vervolg te krijgen. Je zou dus kunnen stellen dat deze MPV één van de early adopters was binnen het EQ-verhaal van Mercedes. Dixit Stuttgart was het alleszins ‘s werelds eerste ‘premium bus’ op batterijen.

Koetswerk en afmetingen

Cru gesteld is de Mercedes EQV een modale V-klasse met wat extra EQ-logo’s en een bijkomende laadklep in de voorbumper. Zoek dus niet naar een aansluiting achter de vertrouwde tankklep onder de bestuurdersdeur. Hoewel dat luikje er nog altijd is, schuilt er niets meer achter dan een lap plastic. Enigszins slordig, want zo moeilijk kan het nu toch niet zijn om daar of het CCS-contact in onder te brengen of het volledig dicht te werken?

Gezien er 100 kWh aan batterijen een plek moest vinden, wordt de Mercedes EQV enkel aangeboden met het lange en extra lange platform. Dat maakt dat de ‘kleinste’ EQV nog altijd 5,1 meter lang, 2 meter breed en 1,9 meter hoog is.

Interieur en kofferruimte

De Mercedes EQV biedt plaats aan 8 personen – standaard zijn het er 6 - en aan 1.030 liter bagage. Dat zijn inderdaad vergelijkbare cijfers met wat ook de gewone V-Klasse in de aanbieding heeft. Mercedes maakt zich immers sterk dat het praktisch geen offers heeft moeten brengen bij de installatie van de batterijen. Ook technologisch loopt de elektrische Mercedes EQV parallel aan de V-Klasse. En dus niet aan de andere EQ's, zoals je misschien zou verwachten. Het basisconcept van deze bus stamt uit 2014 – met een facelift in 2019 – en dat laat zich zien en voelen.

Dat hoeft niet perse slecht nieuws te zijn. Ergonomisch, bijvoorbeeld, kiezen wij resoluut voor de knoppen en hendels van de Mercedes EQV. Maar het kan niet voorkomen dat het allemaal wel ietwat gedateerd oogt - zelfs al draait er een vrij recente MBUX-versie achter het 10 duim grote aanraakscherm. Terwijl de Mercedes EQV ons toch de elektrische toekomst in wil rijden.

Specificaties en prestaties

De eATS (Elektrischen Antriebsstrang) van de Mercedes EQV is dezelfde asynchrone molen waar eveneens de EQC zich van bedient. Weliswaar met dat verschil dat de elektrische SUV er eentje heeft op elke as, daar waar het busje het houdt bij één exemplaar tussen de voorwielen. Het maakt ineens dat de Mercedes EQV de enige V-klasse met voorwielaandrijving is. Naar vermogen toe houdt de Mercedes EQV het dan ook op exact de helft van wat de EQC ter beschikking heeft: 204 pk en 362 Nm.

Het is te zeggen, da’s het piekvermogen in Boost (dus met de potentiometer vol tegen de stuit). Bij een meer gemodereerd tempo is de continukracht van de Mercedes EQV slechts 95 pk. Da’s ongeveer ook waar je maximaal op kan terugvallen (109 pk en 293 Nm om exact te zijn) in de meest besparende E+-setting van het Dynamic Select. Een rijprogramma dat we enkel aan zouden raden als het echt lijkt aan te zullen komen op de laatste kilometer. Niet alleen omdat je in dat rijprogramma verzaakt aan elke vorm van klimatologische luxe (zowel airco als stoelverwarming worden gemuilkorfd), maar evenzeer omdat de overblijvende cavalerie het niet onder de markt heeft met de 2.635 kilo die de Mercedes EQV minstens op de balans zet (voor onze opgedirkte testwagen was dat trouwens 2.918 kilo).

Zelfs in Comfort – het (ongelimiteerde) rijprogramma dat het meest heeft gedraaid – en Sport heeft de Mercedes EQV geen overschot. Iets wat zich ook bestendigd ziet in de spurt van 0 naar 100 km/u. Die duurt namelijk 12,1 seconden. Bij 140 km/u is de pret trouwens ook al uit. Tenzij je 184 euro bijlegt. Dan schuift die grens op naar 160 km/u. Erg is dat niet. Door de onmiddellijke beschikbaarheid van het koppel schiet de EQV altijd fluks van zijn plek, waardoor de Mercedes nooit echt traag aanvoelt.

Rijbereik en opladen

Zoals al gezegd, zijn de lithium-ions in totaal 100 kWh sterk, al wordt het nuttige vermogen beperkt tot 90 kWh. Daarmee zou de Mercedes EQV - volgens de WLTP – 355 kilometer ver moeten raken. Het gebeurt zelden, maar in deze bleek dat een meer dan haalbare afstand te zijn. Terwijl we tijdens onze testweek heus geen autosnelwegen hebben gemeden, net zomin we altijd zo efficiënt mogelijk zouden zijn omgesprongen met de beschikbare stroom. Neemt niet weg dat rond die best knappe actieradius toch een ietwat onfatsoenlijk randje hangt. Het algemene gemiddelde van de Mercedes EQV bedraagt namelijk 28,2 kWh per 100 km!

Ook naar laadtijden toe vestigt de Mercedes EQV geen records. Op gelijkstroom piekt het vermogen bij 110 kW waardoor je bij 10 procent batterij minstens drie kwartier aan de kant moet wil je opnieuw over 80 procent van de capaciteit kunnen beschikken. Met zijn interne lader van 11 kW schommelt dat tussen de 10 en 46 uur, afhankelijk waar de wisselstroom dan wordt getankt (wallbox dan wel gewoon stopcontact). Uiteraard kan er ook tijdens het rijden zelf energie worden gerecupereerd. De mate waarin dat moet gebeuren, kies je daarbij volledig zelf. Met de peddels achter het stuur kan je namelijk kiezen tussen veel (D--) of helemaal geen motorrem (D+).

In het eerste scenario kan je gerust spreken van een één-pedaal-besturing (waarbij de Mercedes EQV echt remt van zodra er van het rechterpedaal wordt gegaan), in het laatste teert het elektrische busje dan weer zo lang mogelijk op de opgebouwde kinetische energie (zeilen). Hou de rechterhendel even aan en de sturing schakelt over naar D Auto, onze favoriete modus. Daarin regelt de Mercedes EQV – op basis van de input van navigatie, radars, camera’s en sensoren- zelf de mate van recuperatie. Afwegingen die de elektronica meer dan behoorlijk maakte.

Rijgedrag

Mercedes EQV komt standaard met de Basic Suspension Plus-ophanging, wat zoveel is als versterkte veerpoten voor de MacPhersons voor- en meerarmige as achteraan. Nodig omdat de lithium-ioncellen die in de vloer werden gelepeld, een slordige 700 kilo uitmaken van het totaalgewicht. Een massa die zich ook duidelijk laat voelen middels oprispingen van de veren en dempers. De Mercedes EQV wil al eens dribbelen over korte oneffenheden – zeker zonder passagiers. Omgekeerd staat de demping dan weer behoorlijk zacht afgesteld waardoor van een verkeersplateau afrijden gepaard gaat met het nodige gedein.

Helemaal onbehaaglijk wordt het nooit (het is en blijft tenslotte een Mercedes), maar het staat wat haaks op de ‘premiumbeleving’ die ook de Mercedes EQV wil bieden. Wij zouden dan ook altijd opteren voor de Airmatic-luchtveren (2.322 euro). Daarbij is de wolligheid wel gegarandeerd. We gaan er gemakshalve vanuit – onze testwagen kon niet beschikken over die pneumatische veren – dat die optie tegelijk niets afdoet van het dynamisch gewin. Het lage zwaartepunt en de toegenomen chassisstijfheid (door de toevoeging van de batterijstructuur) maken namelijk dat de Mercedes EQV vlotter rijdt dan de conventionele V-Klasse.

Er valt minder koetsrol te overwinnen waardoor de Mercedes EQV ook rapper de bocht ingestuurd kan worden. Snelheid die hij aan de koord ook makkelijker aangehouden krijgt. Voor alle duidelijkheid, dat maakt de elektrische EQV lang niet sportief. Maar je hebt ook nooit de indruk met een ‘bus’ op weg te zijn.

Belgische prijs Mercedes EQV

De 'lange' Mercedes EQV 300 kost minstens 75.758 euro, de EQV XL 78.136 euro. Al mag je daar - zoals al gezegd - eigenlijk onmiddellijk 2.322 euro bijtellen voor de luchtveren. De standaarduitrusting is verder correct - navigatie, het grote aanraakscherm en de verwarmde stoelen vooraan hoeven geen opleg - maar niet overdreven luxueus. Wat maakt dat, wil deze EQV echt zijn ster verdienen, er nog een substantiële bijkomende investering zal mogen worden gedaan.

>>> Mercedes V-Klasse: ontdek alle modellen, versies en prijzen.

Mercedes EQV - verdict AutoGids

Helemaal geslaagd kunnen we de Mercedes EQV niet noemen. Daarvoor zijn er teveel compromissen gesloten bij de ombouw. Toegiften waar je nu eenmaal niet rond kan als je vertrekt van een basis die oorspronkelijk bedoeld is voor een conventionele aandrijving met verbrandingsmotoren.  Dat gezegd zijnde, heeft Mercedes ons wel weten verrassen met de meer dan keurige actieradius van deze bus, evenals zijn werkingsstilte en ongewijzigd praktische gemak versus de gewone V-Klasse. Vaststellingen die maken dat de L- van deze luxeshuttle nog iets groter geschreven mag worden.

 

 

  • Ongewijzigd volume
  • Vrij grote actieradius
  • Stilte achter het stuur
  • Niet de krachtigste EV
  • Hoog verbruik
  • Gedateerde elektronica

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQV

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker