Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes SL: Sport Leicht

In de categorie van de luxueuze roadsters is de Mercedes SL een uitzonderlijk aanbod. Hij krijgt nu een grondige update, met op het programma meer pk’s en nieuwe technologie.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De Mercedes SL vertegenwoordigt bij Mercedes de absolute top bij de roadsters. Sinds zijn ontstaan in 1952 is het concept hetzelfde gebleven: een open tweezitter die prioriteit geeft aan een laag gewicht en veel rijplezier, maar ook aan luxe en comfort. Een bijzondere paradox, waar Mercedes al zestig jaar aan vasthoudt. De SL is net als de S-Klasse limousine of de S-Klasse Coupé (de vroegere CL) een model waarin Mercedes innovaties lanceert. Dat is ook het geval bij de restyling van deze zesde generatie, die in 2011 verscheen.

  • Rijcomfort en doeltreffendheid
  • Krachtige motoren
  • Praktisch voor dagelijks gebruik
  • Trage 9G-Tronic in manuele modus
  • Onderstel SL400 minder nauwkeurig
  • Gebrek aan opbergruimtes

Wat er verandert

De aanpassingen aan de SL zijn talrijk. Dat begint al bij het esthetische gedeelte, met een nieuwe voorkant die beter past bij de nieuwste realisaties van het merk. Vooral de motorkap, bumper, koplampen en grille werden herwerkt. Het blijft mogelijk om sterk te personaliseren, bijvoorbeeld met een radiatorrooster vol verchroomde puntjes. Ook de achterkant verandert, maar minder ingrijpend. Interessant is dat de vernieuwde SL zijn dagelijks gebruiksgemak verbetert. Het harde plooidak blijft, maar kan nu bediend worden al rijdend met een snelheid tot 40 km/u, waardoor je niet meer moet stoppen wanneer het hevig begint te regenen. Nog een grote vooruitgang: de toegang tot de koffer is nu volledig geautomatiseerd, zelfs de afdekking van de dakdelen gaat elektrisch omhoog. Ideaal voor een vlotte toegang tot de bagage, net als de handenvrije toegang die voortaan een functie omvat die de koffer automatisch sluit of opent.     

Qua veiligheid is de SL uiteraard ook rijkelijk uitgerust. Niet alleen zijn er volledige led-koplampen vooraan en achteraan, de snelheidsregelaar Distronic Plus remt en versnelt zelf tot de ingestelde snelheid en omvat een stuurcorrectie die ook remt langs één kant wanneer je per ongeluk over een wegmarkering rijdt. De SL heeft ook een noodrem die waarschuwt voor een dreigende botsing, sensoren voor de dode hoek en Pre-Safe Plus dat blessures van een botsing minimaliseert met enkele voorbereidende maatregelen.

Hoe rijdt hij?

De SL evolueert ook op mechanisch vlak. Sinds 2014 is de 400 beschikbaar als instapper van het gamma en deze V6-biturbomotor won 30 kW (nu 367 pk dus) dankzij een sterkere drukvoeding. Dan volgt de vijfliter V8 met 455 pk en tot slot zijn er twee AMG-varianten, de 63 (V8, 585 pk) en de 65 als superlatief (V12, 630 pk). Deze motoren worden allemaal gekoppeld aan de recente 9G-Tronic, behalve de AMG-versies die door hun hogere koppel en launch control de zeventrapsautomaat gebruiken waarin de koppelomvormer vervangen werd door een snellere meerplatenkoppeling.      

De SL krijgt ook de nieuwste generatie van de ABC-ophanging (Active Body Control), waarbij de klassieke veren/dempers verbonden zijn met hydraulische cilinders. Een nieuwigheid is de Curve-functie (al voorgesteld in de S-Klasse Coupé) die in een bocht een hoek van maximaal 2,65° kan compenseren. Dit actieve antirolsysteem geeft de passagiers meer comfort en vermindert het effect van zijdelingse krachten. Weet wel dat deze functie niet beschikbaar is op de AMG-versies, die volgens Mercedes zo veel mogelijk sensaties moeten bieden.

Op de weg rijdt de SL soeverein. Hij biedt een intelligente mix van wendbaarheid, doeltreffendheid en comfort. De auto rijdt altijd evenwichtig, zelfs op de griplimiet. Wat nog het meeste verbaast, is het comfortniveau dat deze roadster haalt. Hij is erg comfortabel dankzij de ophanging die oneffenheden opmerkelijk goed uitgomt en waarvan de geleidelijke werking echt voorbeeldig is. De Curve-functie van de ABC-ophanging is zeer doeltreffend, want ze zorgt ervoor dat je in bochten minder onderworpen wordt aan zijdelingse krachten. Toch enig voorbehoud: wanneer de limieten van de grip bereikt zijn, reageert de voortrein hierdoor minder lineair. Maar dat is uiteraard niet de roeping van de Curve-modus. Qua motoren geven de AMG-versies nog altijd een demonstratie. Door hun kracht transformeren ze de SL in een katapult, terwijl het motorgeluid sterk aanwezig is. Maar de twee andere motoren hebben de AMG-versies niets te benijden. Of toch bijna niets. De 400 toont zich discreet en gewillig. De 500 biedt uiteindelijk het beste van twee werelden: de kracht van een V8 en het comfort van een roadster die uitnodigt om te reizen en de openlucht te ontdekken.

Prijs/uitrusting

De SL is niet bepaald toegankelijk voor ieders beurs. Voor de 400 factureert Mercedes al 107.085 euro en voor de 500 is dat 127.050 euro. Voor de AMG’s moet je rekenen op 166.375 euro (63) en 250.228 euro (65). Nu begrijpen we waarom er op onze markt maar een vijftigtal verkocht worden per jaar. En dat zijn nog maar de basisprijzen. Wees er maar zeker van dat deze klanten ook de ruime optielijst aanspreken.

De concurrenten

Vreemd genoeg zijn er niet veel concurrenten. En ze niet helemaal hetzelfde als de SL. De 6-Reeks van BMW haalt niet hetzelfde prestatieniveau en telt vier zitplaatsen, terwijl de Porsche 911 een heel andere filosofie aanhangt, net als de R8 bij Audi. Kortom, de SL is een uniek aanbod, zeker gezien zijn verhouding tussen doeltreffendheid en comfort.

Ons verdict

Je vindt moeilijk gebreken in deze nieuwe SL, zo goed werden alle aspecten verzorgd. Maar dat is op dit prijsniveau niet meer dan normaal. Deze evolutie – de volgende generatie verschijnt pas rond 2020 – maakt de roadster nog comfortabeler, terwijl kleine attenties her en der hem veelzijdiger maken in dagelijks gebruik (dakbediening al rijdend, elektrische afdekking van de dakpanelen in de koffer voor een vlotte toegang tot de bagage). In het gamma blijft de 500 volgens ons de verleidelijkste versie door zijn perfecte synthese.

NIEUWSBRIEF

De concurrenten