Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Cupra Tavascan (2024) - de VZ getest

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De Audi Q4 e-Tron Sportback, de Skoda Enyaq Coupé en de VW ID.5 krijgen een Spaanse SUV-neef. AutoGids doet de test met de nieuwe Cupra Tavascan.

Cupra is het chiquere en sportieve zustermerk van Seat. Met meer aandacht voor het zuiderse temperament eigen aan zijn Spaanse roots, maar ook met hogere prijzen, om de winstmarges op te krikken voor moederbedrijf Volkswagen (waar Seat voortaan de rol van instapmerk toegewezen krijgt).

Echt doorbreken op onze markt doet Cupra voorlopig nog niet: in de hitlijst van nieuwe inschrijvingen in ons land is de Spaanse autobouwer slechts 25e. Toch krijgt het alle aandacht van Volkswagen, en staan er heel wat nieuwe modellen op de planning. Op de elektrische stadsauto Raval is het nog wachten tot eind 2025, maar al in september van dit jaar volgt de Terramar, een 4,50 meter lange SUV met verbrandingsmotor – inclusief een PHEV-versie met een elektrisch rijbereik van ongeveer 100 kilometer.

En vandaag maken we kennis met de Tavascan: een elektrische coupé-SUV van 4,64 meter lang die technisch gebaseerd is op de Audi Q4 e-Tron Sportback, de Skoda Enyaq Coupé en Volkswagen ID.5. Deze Cupra is vernoemd naar een klein Pyreneeëndorpje. Nochtans is hij niet 100 procent Spaans, want hij mag dan al ontwikkeld zijn in Cupra’s hoofdzetel in Barcelona, van de band rollen doet hij in… China.

Design: koetswerk en interieur Cupra Tavascan

Chinees fabricaat of niet, feit is dat de Cupra Tavascan er wel geweldig uitziet – vanuit bepaalde hoeken gezien doet hij denken aan een iets te heet gewassen Lamborghini Urus. Een killer-look waarmee deze Spaanse EV geheid zieltjes gaat winnen. Het interieur ziet er net zo origineel uit, met een middenconsole die als een soort schouderblad dashboard en middeconsole met elkaar verbindt. Jammer alleen dat die ‘wervelkolom’ in harde kunststof is gegoten en daardoor onprettig aanvoelt. Bovendien neemt hij flink wat plek in, waardoor je maar moeilijk bij het bergvak eronder kunt.

Review Cupra Tavascan

Centraal bovenaan op het dashboard troont een enorm scherm van 15 duim, dat werd overgenomen uit de Volkswagen ID.7: een goed leesbare interface, die snel reageert en opgedeeld werd in helder menu’s. Cupra hield daarnaast ook vast aan een digitaal instrumentendisplay achter het stuur, maar groot is dat paneel niet (5,3 duim) en de menustructuur ervan vraagt wat gewenning. Dat je door de gegevens moet bladeren met semitactiele knoppen op het stuur, draagt evenmin bij tot het gebruiksgemak.

Neen, dan waren we meer onder de indruk van de Sennheiser-geluidsinstallatie. Of van het panoramadak (vast, helaas), waarmee er veel licht naar binnen valt. Optioneel kun je de Cupra Tavascan ook nog uitrusten met een head-updisplay met augmented reality, of met een parkeerfunctie op afstand (via een app op je smartphone).

Aandrijfgeheel: specs en prestaties Cupra Tavascan

De MEB-structuur van de Cupra Tavascan is die van zijn neven binnen de VW-groep, en ook de twee motorversies zijn vertrouwde kost. De Endurance houdt het bij één motor op de achteras van 286 pk en 545 Nm, terwijl de VZ over twee motoren (en dus vierwielaandrijving) beschikt. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 5,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u.

Review Cupra Tavascan

De ‘APP550’-motor achterin, die samen met Bosch werd ontwikkeld, is daarbij dezelfde als die van de Endurance; de voorste elektromotor is van de asynchrone soort (een type dat goedkoper te vervaardigen is, maar ook een minder goed rendement heeft) en 109 pk en 134 Nm sterk. In de praktijk rekent de Tavascan VZ vooral op zijn achterste motor: de voorwielen worden enkel ingeschakeld als dat nodig is – lees: als je het volle vermogen aanspreekt.

Batterij: rijbereik en laden Cupra Tavascan

De batterij van 77 kWh netto is voor Endurance en VZ dezelfde. De cellen zitten daarbij verpakt in een aluminium behuizing die deel uitmaakt ven de koetswerkstructuur en op die manier de stijfheid bevordert. Van een 800-voltarchitectuur is nog geen sprake, en de laadsnelheden zijn er dan ook naar, met een maximum van 135 kW op gelijkstroom (en 11 kW op wisselstroom). 

Review Cupra Tavascan

Met behulp van lepels aan het stuur kun je voor de recuperatie van de vertragingsenergie kiezen uit drie standen, maar geen één daarvan is sterk genoeg om van een one pedal-modus te kunnen spreken. Voor een warmtepomp laat Cupra je altijd bijbetalen.

De aard van het beestje nodigt uit tot een wat sportievere rijstijl, en in dat licht is een gemiddeld stroomverbruik van 22 kWh/100 kilometer (wat overeenkomt met een reëel rijbereik van 350 kilometer) best schappelijk te noemen voor een auto met een dergelijk formaat en een dergelijk vermogen. Weet dat de Endurance op dat vlak net iets beter doet (hij komt officieel tot 46 kilometer verder op een volle batterij) en in se niet echt minder prettig rijdt. 

Rijgedrag Cupra Tavascan

Dankzij een ruim verstelbare stuurkolom en kuipstoelen die het lichaam prima ondersteunen, is het goed toeven achter het stuur van de Tavascan. De twee motoren van deze VZ zorgen voor een pittige duw in de rug – zeker in de rijmodus ‘Cupra’). In alle stilte ook, want in tegenstelling tot sommige andere ‘sportieve’ constructeurs zag Cupra er geen heil in om een artificiële klank te ontwikkelen.

Review Cupra Tavascan

Standaard rust de Tavascan op een sportonderstel, en de VZ voegt daar nog een gestuurde schokdemping aan toe (een optie op de Endurance) die koetswerkbewegingen magistraal intoomt. Zonder dat ze daarom buitensporig hard gaat aanvoelen – of toch niet op de goed onderhouden Spaanse wegen van ons testparcours. Op langere riten voegt deze elektro-SUV daar een uitstekende akoestische isolatie aan toe, onder meer dankzij gelaagde ruiten voorin

Bochten nemen is met deze Cupra een plezier: de Tavascan paart een lekker direct en nauwkeurig stuur met variabele overbrengingsverhouding aan een uiterst vaardig en evenwichtig onderstel (de gewichtsverdeling over voor- en achterkant bedraagt een nageoeg perfecte 49/51 procent). Kortom, de Tavascan rijdt dynamisch en leuk… zij het niet echt speels. In de programma’s ESP Sport en ESP Off kun je de achtertrein hoogstens een klein stapje opzij laten zetten bij het uitaccelereren, maar daar blijft het bij. 

Prijs Cupra Tavascan

De exacte prijzen waren op het moment van schrijven nog niet bekend, maar bij de Belgische invoerder spreken ze over “ongeveer 58.000 euro” voor de Tavascan Endurance, en  “ongeveer 69.000 euro” voor de hier geteste VZ. Daarmee zou deze Cupra duurder uitvallen dan een Volkswagen ID.5 met hetzelfde aandrijfgeheel, maar minder kosten dan een vergelijkbaar Skoda Enyaq Coupé of Audi Q4 e-Tron Sportback.

Al zal hij misschien eerst en vooral moeten zien af te rekenen met een Kia EV6 of Tesla Model Y, die allebei minder duur zijn dan de Tavascan. Of hoe die look zijn prijskaartje heeft… 

Verdict Cupra Tavascan

Aan de Deutsche Gründlichkeit van zijn technische basis voegt de Cupra Tavascan een vleuge zuiders temperament toe, verpakt in een spannender kleedje. Spek voor de bek voor liefhebbers van een prettig sturende elektrische SUV met plaats voor het hele gezin... die een stevig (lease)budget achter de hand hebben.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars