Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Omoda E5 (2024) - zoveelste elektrische SUV uit China?

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

Met het merk Omoda lanceert de Chinese Chery-groep haar Europese offensief. AutoGids doet de test met de elektrische E5.

Alweer een nieuw merk op onze markt? Dat moet haast wel Chinees zijn… En inderdaad: Omoda is een van de exportnamen waarmee de Chery-groep nu ook Europa wil veroveren. In andere delen van de wereld is dat al aardig gelukt, want van de bijna 1,9 miljoen auto’s die Chery Automobile in 2023 verkocht, was bijna de helft voor de export bestemd.

Chery is intussen actief in meer dan tachtig landen en regio’s. Hetzij onder eigen naam, hetzij onder die van dochterondernemingen zoals Omoda en Jaecoo, de twee merken waarmee de Chinese groep dit jaar naar ons continent komt. Nu ja, eigenlijk is Chery hier al: het heeft al sinds 2018 een R&D-centrum in Duitsland, en in april 2024 nam het samen met het Spaanse Ebro-EV Motors de oude Nissan-fabriek in Barcelona over, met de bedoeling daar vanaf eind 2024 de Omoda E5 voor Europa te assembleren. Kortom, dit lijkt meer dan zomaar een eendagsvlieg te gaan worden… 

Design, koetswerk en afmetingen Omoda E5

Het eerste model dat in onze contreien gelanceerd wordt, is de Omoda 5 – in zijn elektrische versie omgedoopt tot E5: een compacte cross-over van 4,40 meter lang, die je door zijn duikende daklijn en schuine achterruit evengoed een coupé-SUV zou kunnen noemen. Het design is ontegenzeglijk Aziatisch, met elementen die we allemaal al weleens elders hebben gezien, maar als geheel ligt deze Omoda E5 niet onprettig op het netvlies.

Review Omoda E5 SUV

Het profiel onderscheidt zich door de uitgesproken knik in de gordellijn en door het ‘zwevende dak’, waarbij beklede koetswerkpanelen achter de achterdeuren de illusie van één grote glaspartij wekken. Vooraan is de neus van de Omoda E5 volledig gesloten – daarmee kun je hem meteen onderscheiden van zijn benzinebroer (met 1.6-turbo van 185 pk en gerobotiseerde zevenbak), want die is daar getooid met een gigantisch radiatorrooster. 

Interieur, multimedia en koffer Omoda E5

Het interieur van de Omoda 5 ziet er netjes uit. Het is degelijk geassembleerd en maakt over het algemeen gebruik van mooie materialen. Aandachtstrekker is het display van 24,6 duim, bestaande uit een digitaal instrumentenpaneel dat naadloos overvloeit in het centrale aanraakscherm. Mooi en strak, maar de weergavemogelijkheden van het tellerscherm zijn verrassend beperkt.

Review Omoda E5 SUV

Het touchscreen ernaast blinkt niet meteen uit door zijn gebruiksgemak: sommige iconen zijn te klein en weggestopt in een hoek, terwijl je je voor de vele instellingen een weg moet banen door tal van menu’s. Het systeem is wel compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Je telefoon kan intussen ook supersnel draadloos worden opgeladen (tot 50 watt), waarbij koelsleuven op het laadvlak de hitte afvoeren.

Opbergvakken zijn er in overvloed, onder meer in en onder de zwevende middenconsole, die voor een waar cocongevoel zorgt. De elektrisch verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun zitten aangenaam, maar in de testauto met open dak hadden wij met onze 1,80 meter wel niet veel overschot in de hoogte. De ruimte op de achterbank volstaat voor volwassenen, zonder meer. De gemotoriseerde achterklep geeft toegang tot een mooie bagageruimte, die groter lijkt dan de 380 liter die Omoda zelf aankondigt.

Review Omoda E5 SUV

Onder de koffervloer heeft de Omoda E5 nog een leuke verrassing in petto voor een EV: een reservewiel – en zowaar een volwaardig! Laadkabels kun je ook onder de laadvloer kwijt, maar eveneens in een vak onder de motorkap.

Aandrijving, specificaties en prestaties Omoda E5

Starten doe je op z’n Tesla’s: gewoon plaatsnemen met de sleutel op zak, de versnellingshendel aan het stuur in D of R zetten, en je kunt vertrekken. Dankzij de 204 pk en de 340 Nm van de synchroonmotor voorin komt de Omoda E5 moeiteloos van zijn plek. In theorie spurt hij in 7,6 seconden naar 100 km/u, maar zich op die manier laten uitpersen is zijn ding niet: de voortrein heeft het duidelijk niet onder de markt met al dat geweld. Het onderstel nodigt trouwens evenmin uit tot het betere bochtenwerk…

Review Omoda E5 SUV

Het stuur is wel nauwkeurig en aangenaam, maar biedt weinig tot geen feedback, terwijl je in de ophanging voelt dat de afstellers gezocht hebben naar een gulden middenweg tussen dynamiek en comfort – zonder dat de Omoda E5 in een van die domeinen echt uitblinkt.

Verbruik, rijbereik en laden Omoda E5

Opmerkelijk: een B-stand om meer uitgesproken op de motor te remmen heeft de Omoda E5 niet, net zomin als peddels waarmee je de mate van energierecuperatie kunt sturen. Enkel via het scherm (in een submenu) kun je kiezen uit drie standen, maar zelfs de sterkste daarvan komt bij lange na niet in de buurt van one pedal driving. Die blijkt de E5 echter niet nodig te hebben om relatief spaarzaam voor de dag te komen: we sloten de testrit af met een gemiddelde van 15,9 kWh/100 km op de boordcomputer. In gunstige omstandigheden weliswaar, maar toch ook met een flink aandeel snelweg (120 km/u) inbegrepen.

Review Omoda E5 SUV 

Nog meer goed nieuws: de batterij van de Omoda E5 is van het LFP-type, wat betekent dat je ze probleemloos tot het gaatje mag opladen zonder bang te hoeven zijn voor snelle degradatie op termijn. Daardoor beschik je in de dagelijkse praktijk over een comfortabel rijbereik van 350 à 400 kilometer. Een interne driefasenomvormer van 11 kWh is standaard; snelladen op gelijkstroom kan tot 110 kW: geen record, maar wel marktconform, en zelfs net iets sneller dan sommige concurrenten. Via een 230-voltstopcontact in de koffer of via een adapter op de laadpoort ondersteunt de Omoda E5 ook V2L-laden, voor apparaten tot 3,3 kW.

Prijs Omoda E5

Die worden pas bekendgemaakt bij de lancering, “ergens in de zomer” – de invoerder wil eerst voldoende dealers inlijven (Omoda kiest niet voor onlineverkoop, maar houdt vast aan het vertrouwde distributiemodel). De instapprijs zou wel al zeker onder de 40.000 euro blijven, zodat Vlaamse particulieren dit jaar nog kunnen genieten van de EV-premie van 5.000 euro. 

Review Omoda E5 SUV

Verdict Omoda E5

De Omoda E5 laat zich niet meteen op zware uitschuivers betrappen, maar hij blaast je ook niet van je sokken; daarvoor mist de rijbeleving wat kleur. Wel parkeert hij zich ontegensprekelijk in het rijtje van de betere Chinese auto’s in zijn klasse. Of dat genoeg is om de kritische Europese koper te overtuigen, zal dan ook vooral afhangen van de prijzen die Omoda op deze E5 zal plakken.

Eindredacteur AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars