Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW M2: Ware schoonheid zit vanbinnen

Geschreven door Benoît Lays op

Neen, niet iedereen is fan van de bonkige look van de nieuwe BMW M2. Maar het belangrijkste zit vanbinnen: de kleinste M neemt de zescilinder over van zijn grotere broertjes én blijft trouw aan zijn achterwielaandrijving. Dit is Freude am Fahren in de puurste zin!

Prijs
NB
  • Score redactie 15.40 /20

De 2-Reeks-familie bij BMW is misschien wel de meest verscheiden van allemaal: je vindt er de Active Tourer, die op gezinnen mikt, maar ook de Gran Coupé, een vierdeurs op basis van de 1-Reeks en bijgevolg een voorwieltrekker. En dan is er ook nog deze 2-Reeks Coupé, met twee deuren minder. Dat is een achterwielaandrijver, die ook besteld kan worden met een zescilinder. Sinds zijn lancering in de lente van 2022 liet de 2 Coupé – ‘G42’ voor de liefhebbers – de keuze uit twee viercilinders op benzine (220i van 184 pk en 230i van 245 pk), een tweeliter-diesel (220d van 163 of 190 pk) en de drieliter-zescilinder van 374 pk in de M340i, standaard gecombineerd met vierwielaandrijving. Voor de échte diehards komt daar nu dus de M2 bij, die alle kracht op de achterwielen loslaat. Deze tweede generatie blijft trouw aan het BMW Motorsport-DNA, door uit te pakken met bakken karakter. Zowel esthetisch als dynamisch trouwens.
CONCEPT
Voor wie hoog oploopt met het kwaliteits­label ‘made in Germany’, hebben we slecht nieuws: elke BMW 2-Reeks Coupé, dus ook de M2, loopt van de band in het Mexicaanse San Luis Potosi. Nu, geen reden tot paniek: uiteraard voldoen ook die Mexicaanse producten aan de gebruikelijke kwaliteits­normen van het merk, en de ­interieurafwerking en de assemblage van de koetswerkonderdelen zijn dan ook op geen enkel foutje te betrappen. 
Over het lijnenspel is al heel wat inkt gevloeid op de sociale netwerken. Het is inderdaad even wennen aan die enorme luchthappers in de neus. Of aan die hoekige achtersteven, waar elke ronding taboe lijkt. In elk geval heeft de Nederlandse designchef Adrian van Hooydonk hier gekozen voor een erg kenmerkende stijl. Of die de tand des tijds zal doorstaan, moet de toekomst uitwijzen. Maar we refereren hier toch graag even aan de ontwerpen van Chris Bangle: de BMW’s van zijn hand kregen destijds ook veel kritiek te slikken, maar zijn intussen wel uitgegroeid tot klassiekers… 
In vergelijking met de ‘gewone’ 2-Reeks Coupé is deze M2 een tikkeltje langer en breder, maar uiteraard zijn het toch vooral de vier uitlaten die het verschil maken. Uiteindelijk is de M2 nog het meest coherent als je hem in profiel bekijkt, met proporties die perfect zijn gewichtsverdeling over voor- en achteras van 50/50 procent benadrukken. Wat dat betreft: de M2 is 21 centimeter korter dan een M4, waarvan de helft (11 centimeter) tussen de wielen zit. Om het plaatje compleet te maken kun je nog kiezen voor twee exclusieve M-koetswerkkleuren: het Zandvoort Blau of het Toronto Rot van onze testauto.

  • Rijplezier
  • Verzorgd en aangenaam interieur
  • Noodzitjes en aantrekkelijk laadvolume
  • Buitensporig duur
  • Zwaargewicht
  • Ergonomie Curved Display

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker