Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / McLaren GT: Gran Turismo op zijn McLarens

McLaren is gespecialiseerd in krachtige en lichte sportwagens, maar in Woking willen ze hun doelpubliek uitbreiden. En zo ontstond de GT, een model met alle dynamische kwaliteiten van de andere McLarens, maar waarin je ook kunt reizen. Althans, dat is toch de achterliggende idee...

Prijs
NB
  • Score redactie 14.55 /20

Overzicht :

Als autoconstructeur viert McLaren dit jaar pas (of al?) zijn tiende verjaardag. Helemaal aan hun proefstuk waren ze in Woking natuurlijk niet, want de Britten hadden eerder al samengewerkt met BMW, voor de legendarische F1 (1993-1998), en met Mercedes, voor de SLR (2003-2010). Maar de eerste sportwagen met een McLaren-logo op de neus was de MP4-12C in 2011. Een auto die zich onderscheidde door zijn zelfdragende structuur van koolstofvezel, een domein waarin McLaren natuurlijk de nodige ervaring had opgedaan in de F 1 (de door John Barnard getekende McLaren MP4 was in 1981 trouwens de eerste Formule 1-auto geweest om zich van dat materiaal te bedienen).

Tien jaar is niet veel, maar toch is er in de loop van het voorbije decennium heel wat water naar de zee gevloeid. En hoewel elke McLaren nog altijd georiënteerd is op lichtheid en prestaties, is het gamma toch gediversifieerd, in die mate zelfs dat het nu een GT omvat die je bijna comfortabel zou kunnen noemen. Een model dat al in 2019 werd voorgesteld, maar dat door alle coronaperikelen pas recent op de redactie passeerde. Met deze GT mikken ze bij McLaren op een minder ‘radicaal’ publiek, eentje dat zijn auto ook al eens wil kunnen gebruiken voor een weekendje weg.

En als journalisten het over een weekendje weg in een sportwagen hebben, valt al gauw de term ‘sporttas’: kan die mee of niet? Tot nog toe was het antwoord op die vraag bij een McLaren altijd negatief... maar daar brengt de GT verandering in. Los van wat meer bagageruimte wil deze nieuwkomer in het gamma ook meer comfort bieden, op alle niveaus, zonder te raken aan het sportieve aura of het temperament waarvoor McLarens bekendstaan. Niet geheel onverwacht is de GT een maatje groter dan zijn broers (hij is bijna 4,70 meter lang), maar ook hij blijft wel zijn slanke lijn verzorgen: met een rijklaar gewicht van 1.530 kilogram is de GT nog altijd een pluimgewicht in zijn categorie. Met dank aan die lichte centrale kooistructuur van koolstofvezel, die nog altijd van de partij is.

  • V8 met twee gezichten: volgzaam én woest
  • Onderhoudend dynamisch weggedrag
  • Uitstekende bedieningsorganen
  • Ophangingscomfort niet op GT-niveau
  • Onhandige koffer
  • Basic uitrusting (comfort, connectiviteit)

In dit artikel : McLaren, McLaren GT

NIEUWSBRIEF