Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes SL 280

Met wat goede wil zou je de SL de Porsche 911 van Mercedes kunnen noemen: elke generatie is telkens wat meer geëvolueerd, maar steeds minstens even bekoorlijk.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.16 /20

De aanpassingen aan de SL hebben meer weg van een grondige update dan van een simpele midlife-facelift. Naast de wijzigingen aan binnen- en buitenkant knoopt het model bijvoorbeeld opnieuw aan bij de naam 280 (die het sinds 1989 niet meer in gebruik had), met onder de kap de drieliter-V6 van 231 pk. Op overbrengingsvlak is niet veel nieuws te melden, tenzij dat de 7G-Tronic nu tussengas geeft als je in de manuele stand terugschakelt. Als optie is Direct Steering leverbaar, met een variabele tandheugel voor het stuur. Verder deed - eindelijk - de nekverwarming Airscarf haar intrede, net als een Logic7-hifisysteem van Harman Kardon, met tien luidsprekers en een vermogen van 510 watt, en een universele multimedia- interface waarmee je een iPod of een andere audiodrager kunt aansluiten.

Rijgedrag: 148/200

Voor een moderne drieliter is 231 pk niet echt indrukwekkend, maar het koppel van 300 Nm dat tussen 2.500 en 5.000 toeren ter beschikking staat, is erg op prijs te stellen. Met het Sport-pakket krijgt de klank van de V6 nog wat meer cachet, dankzij een andere luchtfilter.De 7G-Tronic-automaat geldt nog altijd als een van de beste van het ogenblik: hij schakelt snel en zacht en laat zich ook aangenaam bedienen in de manuele stand, op voorwaarde dat je de schakellepels aan het stuur hebt besteld. Het precieze en (misschien wat té) lichte stuur lijdt onder een lichte reactietijd, waardoor het minder direct aanvoelt dan het in werkelijkheid is.

Veiligheid: 168/200

De remmen zijn vrij van kritiek, zeker als je voor het Sport-pakket kiest, met geperforeerde schijven achteraan. Datzelfde pakket omvat ook uitzonderlijk brede achtersloffen, in die mate zelfs dat je in droge omstandigheden enkel op een circuit de gripgrenzen kunt bereiken, en dat de trekkracht nooit in de problemen komt. Xenonkoplampen zijn standaard, voor de adaptieve exemplaren moet je bijbetalen. De veiligheidsuitrusting is compleet, ook al blijft de SL verstoken van het Pre-Safe-systeem of het Night Vision.

Comfort: 170/200

De SL 280 heeft geen recht op de actieve schokdemping (ABC), maar het ophangingscomfort voldoet perfect aan wat je op dat vlak verwacht van een GT-roadster. De hertekende stoelen zitten uitstekend en de rijhouding is prima. Mercedes besteedde veel aandacht aan de geluiddemping, waarbij de V6 goed hoorbaar is, maar windgeluiden achterwege blijven. Alleen maken de superbrede banden uit het Sport-pakket te veel lawaai. Dankzij de krachtige verwarming kun je in alle seizoenen open rijden, zeker als de auto uitgerust is met de (optionele) nekverwarming.

Functionaliteit: 128/200

Met de stoelen in hun laagste stand (wat een uitstekende rijhouding oplevert) vergt de instap voorin wat lenigheid. Regen- en lichtsensoren zijn standaard, maar dat geldt niet voor de parkeerhulp. Absoluut gezien is het koffervolume behoorlijk, maar door de onregelmatige vormen is het onmogelijk om een reiskoffer mee te nemen. De SL scoort wel met zijn Easy Pack-systeem, dat de dakpanelen optilt als het dak in de koffer ligt. De hertekende instrumenten zijn compleet en goed leesbaar.Aan opbergvakken is er geen gebrek en over het algemeen is de afwerking bijzonder goed.

Budget: 144/200

Gezien het gewicht van deze auto (1.825 kilogram... zonder opties) is ons testgemiddelde redelijk te noemen. Potentiële klanten zullen echter meer belang hechten aan het rijbereik, dat vlotjes de 600 kilometer overstijgt, dankzij een benzinetank van 80 liter. De onderhoudsintervallen worden bepaald door een dynamische indicator. Opmerkelijk zijn de dertig jaar antiroestwaarborg en pechbijstand. Op enkele details na is de afwerking zeer verzorgd. Natuurlijk is een SL niet goedkoop, zelfs niet de instapversie. Anderzijds is hij wel grotendeels verzekerd van een hoge restwaarde.

Besluit: 758/1000

Door (opnieuw) een SL 280 uit te brengen boort Mercedes een segment aan waarin het op dit moment de enige speler is: deze auto neemt een unieke plaats in op de markt van de roadsters die eerder een comfortabele GT willen zijn dan te schitteren bij de prestatiemetingen. Binnen het huidige klimaat, waarin iedereen de mond vol heeft van CO2 en waarin verkeersveiligheid almaar aan belang wint, lijkt ons dat een logische zet. Nu is het maar de vraag of de clientèle daar ook zo over denkt, of dat ze liever nog enkele duizenden euro's meer uitgeeft en zich een SL 350 aanschaft, die met zijn 3.5 van 316 pk veel uitbundiger is. Tenslotte is zelfs deze instapversie van de SL niet goedkoop, temeer daar je naar Mercedes-gewoonte de optielijst eigenlijk niet kunt vermijden. Maar los van al die bedenkingen is het moeilijk om niet te zwichten voor de homogeniteit, het comfort en de efficiëntie van deze tweezitter met hard wegklapdak, die net als goede wijn beter wordt met de jaren.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Mercedes SL 280 nalezen in AutoGids 750 van 23/7/2008.

  • Visueel geslaagde facelift
  • Uitstekende stoelen
  • Zachte en gewillige V6
  • Verzorgde motorklank (Sport-pakket)
  • Zachte en snelle automaat
  • Compromis wegligging-comfort
  • Personaliseringsmogelijkheden
  • Hoge prijs, enkele dure opties
  • Afwerkingsdetails
  • Niet zo handige koffer
  • Rolgeluiden (Sport-pakket)
  • Lichte vertraging in het stuur
  • Trage elektrische stoelen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SL

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars