Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes GLC 300 d Coupé (2023) - de SUV-coupé getest

Geschreven door Hans Dierckx op

De Mercedes GLC is in ons land het populairst als Coupé. Voor de tweede generatie hebben de Stuttgarters het recept dan ook niet te ingrijpend veranderd. AutoGids doet de test met de 300 d.

81.070 €

Concept Mercedes GLC 300 d Coupé

Vraag en aanbod evolueren hand in hand. Gewone coupés worden nauwelijks nog gekocht, en dus heeft Mercedes ze zo goed als allemaal uit het aanbod geschrapt. Toch kan je nog voor een zogenaamde Coupé terecht bij das Haus, maar dan is het eigenlijk eerder een SUV. Zoals deze Mercedes GLC Coupé, generatie 2.

De Coupé is technisch nagenoeg identiek aan de gewone Mercedes GLC, gelanceerd in 2022. Op het zicht is het verschil tussen de twee varianten beperkt tot de wat schuinere kofferklep, maar het gaat om meer. Zo heeft de voorruit een andere hellingsgraad, staan de zijruiten schuiner en is het dak lager. Behalve de neus zijn er dus geen gedeelde carrosseriepanelen.

Onderhuids zijn beide modellen wel identiek, ook qua afstelling. Het enige verschil is dat de Mercedes GLC Coupé achteraan bredere wielen heeft dan vooraan en dat hij standaard een verlaagde en strakkere ophanging krijgt. Je kan hem uitrusten met luchtvering en een meesturende achteras.

Er zijn benzines en diesels beschikbaar, in beide gevallen ook als PHEV. De door ons geteste Mercedes GLC Coupé 300 d is een biturbodiesel die 269 pk genereert en daarmee in 6,4 seconden aan 100 km/u staat.

De stuurhut van de Coupé is dezelfde als die van de andere Mercedes GLC-variant, met veel schermen en weinig knoppen. Zowel voor- als achterin is de zitruimte royaal, ook de afstand tussen je hoofd en het dak. De rugleuning van de achterbank staat daartoe wel enkele graden rechter.

Beide varianten van de Mercedes GLC zijn duurder geworden. Deze krachtigste diesel gaat op dit moment voor 81.070 euro de deur uit. Grosso modo kan je zeggen dat de SUV-variant enkele duizenden euro’s minder duur is, maar exact vergelijken lukt niet, aangezien de uitrusting niet één-op-één dezelfde is. Wat Mercedes hier wel doet, is minder à la carte werken en opties meer bundelen in pakketten.

Rijgedrag Mercedes GLC 300 d Coupé

Bij een hedendaagse Mercedes weet je wel zo ongeveer wat je kan verwachten: een beweeglijk onderstel, met tegelijk een uitstekende filtering van parasitaire vibraties en geluiden. Net als de C-Klasse, die op hetzelfde fundament staat, is de Mercedes GLC Coupé een auto die niet uitgesproken uitnodigt om bij het nekvel gegrepen te worden, maar die het wel zonder krimp verteert wanneer je erom vraagt.

Met al die aandacht op comfort, onder andere door standaard een akoestische isolatielaag te voorzien in de voorruit, is het wel nogal onnozel om het geluid van de tweeliter-diesel via de luidsprekers te versterken. Het verbruik van de Mercedes GLC Coupé 300 d ligt wel iets hoger dan dat van varianten met een enkele turbo.

Die zijn bovendien aanzienlijk minder duur dan de 300 d, en met de Mercedes GLC Coupé 220 d sta je ook in zo'n 8 seconden aan 100 km/u. Alles bij elkaar opgeteld lijkt dat dan ook de wijzere keuze.

Verdict Mercedes GLC 300 d Coupé

Rationeel bekeken blijft het een vreemde formule, een SUV met een afgeplatte achterkant. Maar het blijkt een succesrecept, en dus volstond het voor Mercedes om de GLC Coupé eerder te verfijnen dan deze opnieuw uit te vinden. Op het zicht zijn de veranderingen slechts subtiel, maar de wellevendheid is er wel een stukje op vooruit gegaan. De viercilinderdiesel is bovendien behoorlijk efficiënt, zelfs met dubbele turbo.

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLC

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker