Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Fiat Panda Sport - grote woorden

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Fiat Panda weigert uit de mode te geraken, zoals de Italiaanse stadswagen aantoont met deze hybride Sport-variant.

Prijs
NB

Concept

De Fiat Panda is er nu ook als Sport, al neem je die omschrijving het best met een korrel zout. Want dit is geen gedopeerde variant, maar een wat dynamischer aangeklede versie waarmee de Italiaanse constructeur het jongere volkje hoopt te verleiden. Onder de motorkap schuilt een de gekende 1 liter-benzinemotor, een driepitter met een vermogen van amper 70 pk. Maar omdat het een mildhybride aandrijfgeheel betreft, kan je tijdelijk op een elektroboost van 3,6 kWh rekenen. 

Ook als Sport is de Fiat Panda niet langer dan 3,65 meter, maar dankzij zijn kubusvormige koetswerk verlang je zelden naar extra ruimte. Met de achterbank neergeplooid groeit het laadvolume van 225 naar 1.515 liter, zodat je verrassend veel bagage kwijt kunt. Ook het interieur telt een heleboel slimme opbergvakken, zoals achter het aanraakscherm van de multimediamodule.

Rijgedrag

De Panda Sport weegt minder dan een ton, maar verwacht geen sportieve prestaties. De Fiat heeft 14,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en op de snelweg moet je terugschakelen om een helling te nemen of een vrachtwagen in te halen. Binnen de stadsmuren voelt hij minder traag aan dan hij eigenlijk is, want de mildhybride hulp zorgt ervoor dat de Italiaan vlot van zijn plaats geraakt. De elektrohulp zorgt er ook voor dat het benzineverbruik binnen de perken blijft, al hangt veel af van de manier waarop je rijdt. Let je niet op, dan drinkt het driepittertje vlot 7 liter per 100  kilometer.

Onderweg stoorde er slechts een ding: de afwezigheid van een snelheidsregelaar.

Verdict

Het Grigio Opaco staat de Panda Sport best. Samen met de versiespecifieke designelementen zorgt die matte lakkleur ervoor dat de Italiaan jonger oogt dan hij eigenlijk is. Een gebrek aan charme kan je deze Fiat moeilijk verwijten, dankzij zijn mildhybride aandrijving is hij zelfs mee met zijn tijd. Neen, hij is niet de meest dynamische. En neen, ook technologisch hinkt hij inmiddels achterop. Maar hij oogt goed, biedt eerlijk rijplezier en beschikt over een slim interieur. Meer moet dat zelden zijn, toch niet als je jong bent en in de stad woont.

In dit artikel : Fiat, Fiat Panda

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker