Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ford Tourneo Custom Active (2022) - familiebusje met SUV-allures

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Ford Tourneo Custom is er nu ook als avontuurlijke Active. AutoGids doet de test.

Prijs
NB

Overzicht :

Concept

Bij Ford heten de bedrijfsvoertuigen Transit en de personenversies gericht op gezinsgebruik Tourneo. De grootste van de Tourneo's is de Custom, die als Active 5,34 m lang is met zijn langere wielbasis (L2), met een hoogte van 2,02 m. Twee kleine centimeters die het toch beletten om in heel wat (ondergrondse) parkings te rijden of om onder de télépéage-tolpoortjes te proberen rijden in Frankrijk. De schuld ligt bij de standaard zilverkleurige dakrails.

Deze uitvoering onderscheidt zich ook door zijn zwarte randen rond de wielkasten, op de flanken en op de achterbumper. Deze 'monovolume' is geschoeid met 17-duims lichtmetalen velgen. Bovendien heeft hij een honingraatgrille, een tweekleurige voorbumper en een lange treeplank. Onder de kap kan deze Ford Tourneo Custom rekenen op een 2-liter diesel van 185 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak. Voor de avonturiers is er optioneel nog een sperdifferentieel voor de vooras, die slippen beperkt op zachte ondergrond.

Aan boord is er ook een kleine Active-touch, met halflederen zetels met Nordicblauwe stiksels. Blauw is ook de achtergrondkleur van de instrumenten op het dashboard, al is dat typisch Ford. Het interieur biedt plaats aan 8 personen en is moduleerbaar, waarbij je de tweede zitrij kan draaien om face-to-face te zitten met de achterste rij. De zetels zijn zelfs verwijderbaar om deze Tourneo te transformeren tot een Transit. Maar zelfs met de 8 zetels op hun plaats is er voldoende plek in de koffer.

Met de huidige productieproblemen is het mogelijk dat de Active-trim niet beschikbaar is voor bestelling. Voor de rest van de uitrusting kan je wel terecht bij de Tourneo Custom Titanium, het basismodel waar enkele crossoverelementen aan zijn toegevoegd om deze Active te bekomen.

Rijgedrag

185 pk voor een voertuig van deze omgang is genoeg. Het is zelfs aangenaam! Je komt nooit tekort op hoofdwegen, hij heeft voldoende pit bergop en kan snel hernemen in stadsverkeer. De zitpositie is gelijkaardig aan die van een bestelwagen: hoog en rechtop. De versnellingspook zit hoog op de middenconsole om gemakkelijk en comfortabel te kunnen schakelen. Je linkervoet moet echter op zoek naar een goede rustplaats, om te voorkomen dat je hem per ongeluk onder het koppelingspedaal zet. Dat kan gênant worden als je moet schakelen, want dan kan het gebeuren dat je het pedaal per ongeluk raakt.

Hij is minder zacht dan een 'echte' monovolume, maar de Ford Tourneo Custom maakt dat goed dankzij een royaal comfort voor elke passagier. De individuele zetels dragen bij tot ieders welzijn, vooral omdat de Active een elektrisch instelbare lendensteun bevat voor de bestuurder. Alleen jammer dat de achterpassagiers niet kunnen genieten van je playlist door het gebrek aan luidsprekers achterin. Om toegang te krijgen tot de derde zitrij, moet je de tweede rij neerklappen als die naar voor gericht staat, wat soms stroef verloopt. De schuifdeuren aan beide kanten zijn uiteraard onmisbaar, en ze zijn nog gemakkelijker omdat ze elektrisch openen en sluiten.

Nog een essentieel element is de achteruitrijcamera. Ondanks de dubbele buitenspiegels kan achteruitrijden en parkeren snel lastig worden. Die camera is echter optioneel! Een optie die we zeker zouden aanvinken, omdat het erg gemakkelijk is om de positie van de Tourneo Custom in het oog te houden op het hooggeplaatste middenscherm. Anders moet je de spiegels en de neus scherp in het ook houden tijdens manoeuvres. Gelukkig hoef je niet al te veel inspanning te doen dankzij een heel lichte besturing. De ouderwetse handrem vergt echter wel een diepe grijpbeweging tussen de voorstoelen.

Verdict

De Ford Tourneo Custom is gericht op (zeer) grote gezinnen, met de mogelijkheid om tot 6 personen achterin te plaatsen, waaronder ook zeer jonge kinderen dankzij de 4 Isofix-aansluitingen. Bovendien is het steeds mogelijk om op recreatie of excursie te gaan zonder je zorgen te moeten maken over de bagage die mee moet.

Onderweg is hij een beetje lawaaierig en schokkerig op oneffenheden. Toch is het rijgedrag rustig en vlot dankzij het vermogen van de 2-liter diesel. Maar om dit rijplezier en lichtjes luxueus interieur te kunnen ervaren, moet je de duurste uitrustingsniveaus kiezen, plus enkele opties. Dat kost tussen de 55.000 en 65.000 euro. Toch doet dit niets af aan de bijzondere ervaring van een wagen waarbij iedereen zijn eigen plaats, comfort en leefruimte heeft. Dat is waar de familiegeest om draait.

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo custom

Web Editor - Specialist Advice

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker