Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Nissan GT-R Track Edition – hard wordt hardcore

Geschreven door Steven Appelmans op

De R35-generatie van de Nissan GT-R gaat al een eeuwigheid mee. Maar dankzij deze Track Edition blijft de Japanse sportwagen rijden als een jonge snaak.

Prijs
NB

Concept

Volgens Nissan is de Track Edition de ideale combinatie van de GT-R met de GT-R Nismo. Volgens ons is het een zoveelste variant die de carrière van de Japanse sportwagen moet verlengen. Pas op, het is niet dat we op dat pensioen zitten te wachten. Eerder integendeel, want de GT-R is en blijft een fabuleus ding. Een staaltje technische kunde waarop een heleboel concurrenten de tanden hebben stukgebeten.

Alleen al de oerkracht die uit de V6-biturbo stijgt... Anno 2020 is het 3,8 liter-blok goed voor een piekvermogen van 570 pk voor een maximumkoppel van 637 Nm, wat in combinatie met het onverzettelijke chassis en de speelse vierwielaandrijving zorgt voor heerlijke sensaties.

De Track Edition draait een heleboel onderdelen van de GT-R Nismo in de saus. Dan hebben we het onder meer over Bilstein-dempers, de holle anti-rolstang achteraan en gesmede 20-duimsvelgen van Nissans competitiedivisie.

Test / Nissan GT-R Track Edition / AutoGids

Rijgedrag

Die aanpassingen aan het onderstel maken de Track Edition nog onverzettelijker dan de Nissan GT-R. En strakker, veel strakker. Zelfs met de actieve dempingin comfortmodus hotst en botst de Japanse sportwagen de kilometers aan elkaar. Die hardcore aanpak past dan ook bij de circuitambities die deze Nissan najaagt. Dan maak je geen concessies.

Nissan biedt een heleboel mogelijkheden om die snelle Track Edition nog wat sneller te maken. Zo kan je koetswerkonderdelen in het koolstofvezel laten uitvoeren, zoals dat ook het geval is op de GT-R Nismo. De carbon kofferspoiler krijg je cadeau, voor het dak en de kofferklep betaal je 4.000 euro. Extra. De keramische schijven met een diameter van respectievelijk 410 mm voor- en 390 mm achteraan zijn de jouwe voor 12.250 euro, de 16,3 lichtere Recaro-kuipjes vragen een opleg van 8.000 euro. Let op: die sportstoeltjes klappen niet naar voren, waardoor achterin instappen of tijd of lenigheid vraagt.

Nu goed, eigenlijk hoor je die opties gewoon te nemen. Allemaal, omdat ze de geloofwaardigheid van de GT-R Track Edition helpen. Weliswaar met de kanttekening dat je dan afklopt op een factuur van 143.250 euro. Of 144.250 euro als je ook een metaalkleur wil. En da's echt wel veel voor een coupé waarvan de houdbaarheidsdatum van het interieurdesign al even overschreden is.

Test / Nissan GT-R Track Edition / AutoGids

Verdict

De Track Edition is een Nissan GT-R met een Nismo-onderstel. Je zou dus kunnen stellen dat de toegevoegde waarde van deze versie eerder beperkt is. Vooral omdat de Track Edition bijzonder hard en best prijzig blijkt. Toch is het ook een bewijs van kunde, want meer dan 10 jaar na zijn debuut blijft de GT-R indruk maken.

 

  • Fenomenale kracht
  • Kundig chassis
  • Legendarisch model
  • Interieur geraakt gedateerd
  • Beperkte meerwaarde Track Pack
  • Beenhard onderstel

In dit artikel : Nissan, Nissan GT-R

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars