Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / MG 4 Xpower (2023) - wat is de elektrische hot hatch waard op Circuit Zandvoort?

De elektrische MG 4 is er nu ook als sportieve Xpower. AutoGids doet de test op Circuit Zandvoort.

42.285 €

Concept MG 4 Xpower

Bij het moederhuis SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) zijn ze vastberaden om het oude MG-label weer zijn sportieve glans te geven. Meer nog, met de 435 pk sterke MG 4 Xpower schotelt de Chinese constructeur met Britse roots ons zowaar een elektrische hot hatch voor. Op het menu: knalprestaties voor een zacht prijsje, zoals het een echte GTI betaamt.

Mooi meegenomen is dat deze razendsnelle MG ook een discrete verschijning blijft. Akkoord, kenners zullen de Xpower logo’s her en der herkennen, en door de achttienduimers met hun Bridgestone Turanza-sloffen zijn oranje remklauwen zichtbaar, eveneens getooid met MG’s sportlogo. Voor de rest is er geen sprake van ostentatief en vulgair spierballengerol. Een high performance automobiel, maar dan verpakt binnen de goede Europese smaak, zo zou je de MG 4 Xpower kunnen omschrijven.

De MG 4 Xpower in staat om heel wat Europese hot hatches met naam en faam het snot voor de ogen te rijden.

De nieuwe supersportieve uitvoering van de middenklasser is in staat om heel wat Europese hot hatches met naam en faam het snot voor de ogen te rijden… Met dank aan twee elektromotoren (één voorin en één achterin) die samen 320 kW / 435 pk en 600 Nm sterk zijn. Daarmee is deze MG 4 Xpower de krachtigste MG aller tijden - zelfs de SV-R-variant van de supercar MG Xpower uit 2003 haalde ‘maar’ 390 pk uit zijn 5 liter-V8. 

Om dat concreet te maken: met een tijd van 3,8 seconden voor de spurt van 0 naar 100 km/u zit de MG 4 Xpower op hetzelfde niveau als de BMW i4 M50 (3,9 seconden) en Porsche Taycan GTS (3,7 seconden), terwijl zelfs een Lamborghini Huracan Evo RWD niet eens zoveel sneller is (3,3 seconden). Nu is sprinten één ding, maar snelle rondjes draaien op een circuit nog wat anders...

Concept MG 4 Xpower

Rijgedrag MG 4 Xpower

Enkele rondjes op het circuit van Zandvoort nemen prompt alle twijfel weg. In eerste instantie doet het zachte zoemen van de twee elektromotoren wel wat bevreemdend aan in dit decor, waar indrukwekkende klanken nu eenmaal deel uitmaken van het spektakel. Zeker als je ondertussen zo stevig in je stoel gedrukt wordt… Zelfs al raak je na een tijdje gewend aan die geruisloze en schokvrije acceleraties, toch blijft het prestatiepotentieel van de MG 4 Xpower intrigeren. 

Trap het rechterpedaal tegen de vloer en de elektromotoren geven meteen het volle pond. De 1,8 ton van deze middenklasser? Die is zo vergeten. Dankzij aanpassingen aan het onderstel en een ophanging en stuur die een kwart stijver respectievelijk zwaarder werden gemaakt, is er amper sprake van de rolneigingen die je met een dergelijke massa verwacht. Zelfs een brutale rempartij brengt deze Chinees niet van de wijs; ook dan houdt de MG 4 Xpower netjes zijn koers aan.

Liefhebbers van telemetriegegevens kunnen zelfs twee rondes vergelijken qua snelheid en acceleratie, qua verdeling gas geven en remmen en qua stuurhoeken.

Bij SAIC hebben ze er dan ook op een punt van gemaakt dat het weggedrag boven alle verdenking stond. De vierwielaandrijving verzekert deze MG 4 Xpower van een voorbeeldig weggedrag, terwijl een elektronische sperfunctie het koppel ook nog eens netjes verdeelt over linker- en rechterwielen. Voor de vertragingen rekent deze grondraket op vier geventileerde schijven die groter én dikker zijn dan die van de standaard-MG 4 (345 bij 30 millimeter vooraan, 340 bij 22 millimeter achteraan). Zelfs na enkele rondjes Zandvoort op het scherp van de snee geven deze stoppers geen krimp.

Voor de volledigheid – en aangezien het om een elektrische auto gaat – voegen we daar nog aan toe dat het rijbereik in de praktijk tussen de 350 en 400 kilometer zal schommelen, afhankelijk van hoe zwaar je rechtervoet is. Op een afgesloten omloop zoals Circuit Zandvoort is het batterijpakket van 64 kWh natuurlijk sneller leeg. Wij hebben vooral met de ‘Lap Mode’ gespeeld, die veel meer toont dan enkel de rondetijd; je krijgt ook informatie over de vermogensverdeling, de snelheid en de zijdelingse G-krachten in bochten. Liefhebbers van telemetriegegevens kunnen zelfs twee rondes vergelijken qua snelheid en acceleratie, qua verdeling gas geven en remmen en qua stuurhoeken.

Concept MG 4 Xpower

Verdict MG 4 Xpower

Waar deze MG pas écht de concurrentie KO mept, is met het prijskaartje dat hij op zoveel sensaties plakt: 42.285 euro… Nu weet invoerder Astara ook dat ze bij ons geen duizenden MG 4 Xpowers gaat slijten; deze auto heeft dan ook een andere missie: hij moet ervoor zorgen dat het nieuwe MG in het hoofd van de liefhebbers een even sportief aura geniet als het oude. En die missie lijkt geslaagd.

Verwante testen

In dit artikel : MG, MG MG4

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker