Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Porsche 911 Carrera T (2023) - Touring zonder GT3

Geschreven door Klaas Janssens op

De Porsche 911 is er nu ook als Carrera T, kort voor Touring. AutoGids doet de test.

140.998 €

Concept Porsche 911 Carrera T

Net zoals zijn voorgangers telt ook de 992-generatie van de Porsche 911 een heleboel verschillende varianten, gaande van de Dakar tot de GT3 RS en van de Sport Classic tot de nieuwe S/T. Maar ook onderaan in het gamma is het dringen, want daar wordt het aanbod verder uitgebreid met deze Carrera T. Die T staat voor Touring, wat voor wat verwarring zou kunnen zorgen met het Touring Package voor de Porsche 911 GT3.

De enkel als Coupé en met achterwielaandrijving te bestellen Porsche 911 Carrera T combineert de drukgevoede boxermotor van de Carrera met het verlaagde PASM-sportonderstel van de Carrera S en voegt een aantal gewichtsverlagende maatregelen toe. Het schrappen van de achterbank, het verwijderen van interieurisolatie, het plaatsen van dunnere beglazing en het monteren van een lichtere batterij levert een gewichtsbesparing van 35 kilogram op. Tenzij je oplegt voor de gerobotiseerde PDK-transmissie en de meesturende achteras.

De Porsche 911 Carrera T staat op titaniumgrijze wielen van 20 duim (245/35) vooraan en van 21 duim (305/30) achteraan en krijgt donkergrijze koetswerkaccenten en glanzend zwarte sportuitlaten. Samen met de stickers op de flanken moet dat deze sportwagen een wat sportiever en iets extraverter uiterlijk geven. In de cockpit zijn het GT-sportstuur en de elektrische Sport Plus-stoelen standaard. Natuurlijk biedt Porsche je de mogelijk om de 911 Carrera T verder te personaliseren. Zo zijn er naast de 13 standaardkleuren ook 110 kleuren van het Paint to Sample-palet beschikbaar.

Review 2023 Porsche 911 Carrera T

Rijgedrag Porsche 911 Carrera T

Het drieliterblok in de achteroverhang ontwikkelt een piekvermogen van 385 pk voor een maximumkoppel van 450 Nm, power die op de achterwielen wordt gezet via een sperdifferentieel. Dat maakt de Porsche 911 Carrera T niet meteen sneller, toch niet in een rechte lijn. Geholpen door de razendsnelle PDK-transmissie vraagt de sprint van 0 naar 100 km/u precies 4 seconden en bedraagt de topsnelheid 291 km/u. 

Ook onderweg gedraagt de Carrera T zich niet fundamenteel anders dan een andere Porsche 911, al zorgt het gebrek aan geluidsisolatie er wel voor dat je meer sensaties ervaart. Het comfy GT-gevoel gaat op de schop en je voelt de extra focus, waardoor je wat rechter gaat zitten en het stuur harder omklemt. Erg fijn tijdens een trackday, maar verder is de meerwaarde beperkt. Zelfs op een verlaten kronkelweg in de Ardennen moet je al erg snel rijden vooraleer je je dynamische voordeel doet met de wijzigingen tegenover een Carrera of Carrera S. Op de openbare weg valt vooral op wat je moet inleveren.

Review Porsche 911 Carrera T 2023

Verdict Porsche 911 Carrera T

We blijven fan van de Porsche 911, volgens onze bescheiden mening nog steeds een van de beste sportwagens van de planeet. Maar we hebben wel wat moeite met de Carrera T. Omdat de nadelen van de aanpassingen groter lijken dan de voordelen die je met die modificaties doet, toch als je deze sportwagen dagelijks gaat inzetten. Het algemene compromis is net wat minder overtuigend.

Als je dan toch eens de kans krijgt om de teugels te vieren, toont de Porsche 911 Carrera T zijn aangescherpte potentieel wel en is het genieten geblazen. Maar het is vooral een gevoelsmatige kwestie. Echt sneller of dynamischer komt hij niet voor de dag. 

  • GT3 Light
  • Beetje scherper
  • GT3 Light
  • Minder comfortabel

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker