Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Test Suzuki Ignis AllGrip: kleine sneeuwruimer

Geschreven door Laurent Blairon op

Wanneer we door sneeuw en ijzel worden overvallen, gaan we dromen van vierwielaandrijving. Daarvoor heb je geen ‘tank’ nodig, een Suzuki Ignis AllGrip heeft van geen enkele bui schrik.

23.899 €

Het concept

In België bestaat het segment van de mini-stadsautootjes met vierwielaandrijving vandaag uit… twee modellen: de voor de hand liggende Fiat Panda en zijn Japanse tegenhanger Suzuki Ignis 4x4. Zelfs Subaru maakt er geen deel meer van uit. Onze interesse ging uit naar de meest recente, de Japanner, die nog veel te weinig gekend is – wat ook vrij normaal is gezien de lage leeftijd van het model en zijn beperkte verspreiding – hoewel hij nog zo interessant en origineel is.

AllGrip Auto, veiligheid troef

De vierwielaandrijving AllGrip “Auto” vormt het meest eenvoudige element van Suzuki’s aanbod van vierwielaandrijvingssystemen, dat nog twee andere onderdelen kent. Er is nog het AllGrip Select (van de Vitara) en het AllGrip Pro (Jimny). In dit geval is de bedoeling niet om bergen te beklimmen via boswegeltjes, maar wel om je op alle wegen op je gemak te voelen, zelfs als daar een sneeuwtapijt op ligt. Let wel: vierwielaandrijving is beter, maar op de sneeuw kan het pas zijn volle potentieel benutten met aangepaste banden. Het AllGrip Auto blinkt uit door zijn transparante werking en de bestuurder laat het zijn ding doen aangezien het hier om het principe van een viscokoppeling gaat, die onder moeilijke gripomstandigheden automatisch een deel van het koppel naar de achteras versluist. Toch heeft de bestuurder twee “noodknoppen” ter beschikking: een voor bijzonder gladde oppervlakken zoals modder of sneeuw – in feite een andere ijking van de trekkrachtcontrole die een 50/50-blokkering van het differentieel imiteert – en een afdaalhulp, die nuttig kan zijn in een softroadcontext.

Hoe hij rijdt

De Ignis brengt een vorm van sereniteit waar geen enkele andere stadsauto (behalve de Fiat Panda) aanspraak op kan maken. Op de besneeuwde wegen van eind januari houdt hij zijn koers aan en de overbrenging reageert altijd zeer snel op gripverlies. Zijn lage gewicht en behoorlijk smalle bandjes (175) dragen natuurlijk bij aan deze opmerkelijke efficiëntie, die ook in de regen haar verdiensten heeft. Op het droog wordt de Ignis 4x4 een oerklassieke voorwieltrekker, maar het AllGrip blijft altijd op zijn hoede voor valstrikken (plassen, vettige stukken enzovoort). De 90 pk sterke (niet drukgevoede) 1.2 wist ons te verblijden met zijn levenslust en met zijn heel uitgesproken “zestienklepperstem”. Deze motor geeft de Ignis vrij gemakkelijk toegang tot grote verkeersassen, waar je echter wel moet kunnen leven met een licht gebrek aan precisie (heel lichte besturing) boven de 140-150 km/u op de teller en met flink wat lawaai.

Ons verdict

Je kan nog een originele auto vinden voor een eerlijke prijs. Deze Ignis AllGrip komt je zowel qua look als op technisch vlak tegemoet. Maar tot wie richt hij zich nu echt? We zouden zijn afzetmarkt in ons Belgenlandje situeren in de hoogste gebieden, waar de bebossing het dichtst is en de meeste sneeuw valt, maar ook aan de kust, waar het zand al eens een hinderende factor vormt. Maar waar je ook woont of waar je ook rijdt, het AllGrip Auto is meer dan gewoon bluf en vormt een reële troef voor de veiligheid.

 

  • Originaliteit
  • Efficiëntie AllGrip
  • Verhouding afmetingen-binnenruimte
  • Niet goedkoop
  • Stijl niet ieders meug
  • Kleine koffer

Verwante testen

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Ignis

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker