Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Genesis GV70: het Koreaanse alternatief

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-12-2020

Genesis, het premiummerk van Hyundai, stelt zijn GV70 voor, een gezins-SUV die de Europese benchmarks van het segment door elkaar wil schudden.

De Genesis GV70 gaat de concurrentie aan met de Audi Q5, BMW X3 en de Mercedes GLC, de referenties van het segment. Toch brengt hij een eigen toets met zich mee, net als de Volvo XC60 of de Alfa Romeo Stelvio. De Koreaanse SUV legt de nadruk op een sportieve, pittige en slanke stijl, een dynamisch aanbod qua aandrijflijnen en een rijplezier en uitrusting die de Duitse concurrentie waardig is.

Benzine en diesel

De GV70 wordt beschikbaar met een 2.2 viercilinder diesel die 210 pk en 450 Nm levert, naast de twee benzinemotoren: een 2.5 viercilinder turbo van 304 pk en 430 Nm en een 3.5 V6 turbo van 380 pk en 540 Nm. Alle drie de motoren worden gekoppeld aan vierwielaandrijving, maar de viercilinders zijn er ook met achterwielaandrijving. In elk geval wordt de motor gekoppeld aan een automaatbak met 8 verzetten en vier rijmodi: Eco, Comfort, Sport en Custom. Voor de benzinemodellen met het Sport Package komt er nog een Sport+-modus bij. Qua verbruik kennen we enkel nog de Amerikaanse theoretische cijfers, met een dorst van 9,3 l/100 km voor de 2.5 turbo, 11,6 l/100 km voor de 3.5 turbo en 7,3 l/100 km voor de diesel. Waarden die min of meer redelijk te noemen zijn als je kijkt naar het formaat van de GV70, die 4,715 m lang meet, 1,63 m hoog en 1,91 m breed.

Om de rijdynamiek te verzekeren, geeft Genesis de GV70 een elektronisch differentieel (e-LSD) op de achterwielen om de wendbaarheid van de SUV in de bochten te verbeteren. Bovendien krijgt hij Multi Terrain Control om stabiel te blijven op verschillende soorten ondergrond, of het nu om besneeuwde wegen gaat, zandweggetjes of modder.

Anders

Om zich te onderscheiden van zijn directe concurrenten, heeft de Genesis GV70 een echt andere stijl, met de nadruk op slanke rondingen. Naast zijn dalende en afgeronde daklijn achteraan, merken we de profiellijn op die zich uitstrekt en daalt van de koplampen tot aan de achterlichten, terwijl de afgeronde heupen eraan herinneren dat het hier om een achterwielaangedreven SUV gaat. De lampen nemen hetzelfde motief over en bestaan uit twee gescheiden 'lijnen' op de neus en op de kont. Het enige dat hij 'kopieert' van de concurrentie is zijn grote grille die een beetje de tussenweg neemt van wat Mazda en Cadillac op hun laatste creaties aanbieden, hoewel Genesis zijn logo niet toont in het rooster.

Het interieur voldoet aan dezelfde kenmerken van de carrosserie met strakke lijnen en afgeronde hoeken, met hier ook een beetje 'inspiratie' van Mazda voor de oppervlakken. We zien een digitaal instrumentarium, een groot panoramisch multimediadisplay in het midden bovenop het dashboard en een ovalen paneel waar ook de bediening van de klimaatcontrole zit ingewerkt. Het geheel moet verwijzen naar het concept van 'Beauty of white space' uit de Koreaanse architectuur. Natuurlijk krijgt de GV70 alle nieuwste elektronische rijhulpjes van Hyundai mee, net als de infotainment- en connectiviteitsfuncties die de norm zijn geworden in deze categorie.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten