Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Hyundai i30 N - beter met N-DCT?

De facelift van de Hyundai i30 N kreeg een gerobotiseerde transmissie. Wordt de hot hatch nog beter met die N-DCT met dubbele koppeling en acht versnellingen?

39.999 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Als de Hyundai i30 een facelift krijgt, dan kan de sportieve N-versie moeilijk achterblijven. Maar belangrijker dan de nieuwe lichtblokken en het opgewaarde multimediasysteem zijn de nieuwe features waarop de vernieuwde Hyundai i30 N kan beschikken. En dan hebben we het in de eerste plaats over de versnellingsbak, want de manuele zesbak krijgt het gezelschap van een gerobotiseerde achtbak. Eentje met een dubbele koppeling, uiteraard.

Met die N-DCT gedoopte robotbak sprint de Hyundai i30 N een stuk sneller van 0 naar 100 km/u. In amper 5,4 seconden is de klus geklaard, toch een winst van een halve seconde. Nu brengt die nieuwe schakeloptie niet enkel extra snelheid, maar ook extra comfort op momenten dat het mes eens niet tussen de tanden moet. De voortaan nog enkel met Performance Pack aangeboden Hyundai i30 N wint ook aan power: de 2 liter-turbobenzine is nu 280 pk en 392 Nm sterk, een winst van 5 paarden en 39 Newtonmeters. En dat verschil voel je, vooral omdat er meer power voor handen is vanaf het middengebied tot de toerentalbegrenzer.

2021 Hyundai i30 N N-DCT facelift

Rijgedrag

Dat voortaan standaard gemonteerde Performance Pack impliceert dat de Hyundai i30 N standaard beschikt over een elektronisch gestuurd Torsen-sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen (N Corner Carving Differential in Hyundai-taal), over de grotere remschijven (met een diameter van 360 in de plaats van 345 millimeter) en over de bijkomende verstevigingen (zoals de dwarsstang in de koffer). De 19-duimsvelgen zijn helemaal nieuw, de nu gesmede exemplaren zorgen voor een gewichtsverlies van 14,4 kilogram. Binnenin spotten we nieuwe, weliswaar optionele en met alcantara beklede sportkuipen met verlicht i30 N-logo in de hoofdsteunen.

Ondanks het extra vermogen kan de Hyundai i30 N zich moeilijk de krachtigste hot hatch van het moment noemen, maar het blijft wel een van de leukste. Aan de vista is niets verandert, deze N-creatie wil bochten happen, altijd en overal. Als er al een verschil zou zijn met de pre-facelift, dan misschien dat hij dat gretiger en luider doet. Hyundai stelde namelijk de afstellingen van het N Grin Control en dan vooral de standen Sport en N wat scherper. Ook de ophanging werd bijgesteld met nieuwe dempers, veren en stootstoppers. Het camber verschoof dan weer met 1,5 graden. Met een paar drukken op de blauwe knoppen op het stuur wordt vervolgens een klep geopend in de dubbele uitlaat waardoor de Hyundai i30 N ook vrijer mag blaffen. Gezien die grol door de Electronic Sound Generator binnenin danig wordt versterkt, geeft dat alleen maar meer zin het gas te vloeren. 

Opgepast: het aanbod wordt beperkt. De Hyundai i30 N blijft beschikbaar als hatchback met vijf en als Fastback met vier deuren, maar net zoals dat ook het geval is met de nieuwe i20 N voert Hyundai Belux niet meer dan 150 exemplaren in.

2021 Hyundai i30 N N-DCT facelift

Verdict

Wat uitstekend was in 2018 wordt enkel beter voor 2021: er zijn nog steeds weinig wagens die zoveel lol per kilometer beloven. De facelift maakt de Hyundai i30 N bruikbaarder, vooral dankzij de gerobotiseerde N-DCT met dubbele koppeling. Maar ook een stuk scherper, want het onderstel reageert kwieker en de turbobenzine presteert beter.

 

 

 

  • Beter met N-DCT
  • Leuke soundtrack
  • Prestaties-prijsverhouding
  • Afwerking kan beter
  • Sobere interieursfeer
  • Dorstige motor

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Journalist AutoGids/AutoWereld

NIEUWSBRIEF

Verkoop uw auto vandaag

Tests

Onze tests

Stockwagen Hyundai

Nieuwe hyundai in stock

Tweedehands Hyundai

Tweedehands hyundai

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!