Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

let's go!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lotus Elise S

Even leek de Elise gedoemd om het uit te zingen met enkel een atmosferische 1.6, de enige motor die aan de Euro 5-norm voldeed. Maar de compressorgevoede Elise S is terug, enthousiaster dan ooit.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Na iets meer dan een jaar vasten komt de Elise nu terug met vernieuwde krachten. Met een nieuwe 1.8-compressor en niet minder dan 220 trappelende paarden. Net zoals bij de Elise SC van weleer werd opnieuw gekozen voor een mechanische compressor, een oplossing die compact en vrij eenvoudig te installeren en te gebruiken is. Concreet stuwt een Magnuson R900 verse lucht (gekoeld door een lucht-waterwisselaar) onder een druk van 0,8 bar in de cilinders, waardoor het vermogen van de 1.8 oploopt tot maar liefst 220 pk.

Aan het stuur van de Elise betekent dat een wereld van verschil. In tegenstelling tot de kleine 1.6, die je constant moet aanporren om mee te kunnen, legt deze compressorgevoede 1.8 een opmerkelijke souplesse voor de dag. Ongeacht het toerental volstaat een duw op het gaspedaal om de motor in de toeren te doen klimmen, terwijl deze motor bij de acceleraties ongenaakbaar is qua lineariteit. De zowat vijftig kilogram (48 om precies te zijn) die deze Elise S extra weegt, beïnvloedt het rijgedrag niet echt in negatieve zin, wetende dat deze variant nog steeds niet meer de 925 kilogram op de weegschaal zet.

Met veel plezier zien we de 1.8-compressor terugkeren onder de motorkap van de Elise, die hiermee meteen zijn plaats opnieuw kan opeisen tussen de echte sportievelingen voor ervaren specialisten. Wedden dat die met 220 pk achter de rugleuning de Lotus opnieuw naar waarde zullen schatten?

U kunt de Eerste Test van de Lotus Elise S nalezen in AutoGids 851 van 13/6/2012.

In dit artikel : Lotus, Lotus Elise

De concurrenten