Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Cayenne

Net zoals de nieuwe VW Touareg ondergaat de Porsche Cayenne een ingrijpende dieetkuur en heeft hij recht op een hybride versie. Zijn roeping ligt nu meer dan ooit bij rijplezier op de weg.

Prijs
NB

De Cayenne kon nooit rekenen op de unanieme goedkeuring van de ferventste Porsche-adepten, maar hij is het rijdende bewijs dat het merk uit Zuffenhaussen wel degelijk in staat was om zijn gamma te diversifiëren. Dat neemt niet weg dat de politiek incorrecte imago van suv's Porsche - en bij uitbreiding Volkswagen - ertoe heeft aangezet om bij de ontwikkeling van de tweede generatie van de Cayenne bijzondere aandacht te besteden aan de ecologische voetafdruk. De Duitse autobouwer kondigt een algemene brandstofbesparing van 23 procent aan. Die vooruitgang is grotendeels te danken aan het gewichtsverlies van 10 procent. Maar dé grote nieuwigheid van de Cayenne ligt uiteraard bij de hybride versie.

Onderweg bevestigt de Cayenne snel zijn DNA. Hij rijdt minder plomp dan zijn voorganger en vertoont een levendiger, maar ook evenwichtiger weggedrag, terwijl zijn efficiënte bochtengedrag snel vertrouwen inboezemt. Anderzijds leek hij ons qua snedigheid nog niet zo meeslepend als een BMW X5... Voor zover we dat konden nagaan op het vlakke en kaarsrechte testparcours in de buurt van de fabriek in Leipzig. De hybride versie, die we kort aan de tand konden voelen, lijkt het beste te verenigen van wat beschikbaar is aan verbruiksreducerende maatregelen: de koppeling doet haar werk echt onmerkbaar (300 milliseconden volstaan om ze te openen of te sluiten), terwijl we tijdens een 40 kilometer lange rit in de stad een gemiddeld verbruik van minder dan 10 l/100 km lieten optekenen. Hoedje af voor deze groene prestatie, al lijkt de Cayenne Hybrid daar wel veel offers voor te brengen. In het bijzonder blijken situaties waarin de auto freewheelt, erg onaangenaam voor de meer dynamische chauffeurs. Niet meteen wat je van de Porsche-filosofie verwacht...

De meer persoonlijke esthetiek, het beter verzorgde interieur en motoren die steeds krachtiger en zuiniger worden zullen er zeker toe bijdragen om het succes van de Cayenne te bestendigen. Des te meer omdat er nu ook een hybride versie is, die hoewel ze niet de meest aangename is om mee te rijden, tot vijftien procent van de verkochte exemplaren voor haar rekening zou moeten nemen.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker