Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Rolls-Royce Wraith

Kan een Rolls-Royce ook sportief zijn? Met die vraag worstelden ook de mensen bij het Britse edele merk zelf, wat leidde tot de Wraith, een auto die zich niet zomaar in één hokje laat duwen.

305.000 €
  • Score redactie 15.62/20

Overzicht :

Uit de F1-technologie heeft Rolls-Royce SAT opgepikt, wat staat voor Satellite Aided Transmission. Data van het gps-systeem worden door de sturing van de achttrapsautomaat (van ZF) geïnterpreteerd naar een logischer schakelgedrag (bijvoorbeeld niet opschakelen als de bestuurder het gaspedaal loslaat om een bocht aan te snijden). Van op de bestuurdersstoel merk je onmiddellijk de dikkere stuurwielvelg op. De Wraith moet dus zorgen voor een 'sportiever' stuurgevoel en de bekrachtiging werd ook zo afgesteld. Na het indrukken van de startknop komt de drukgevulde 6.6-V12 tot leven. Je hoort hem nu, zeker als je de (optionele) zichtbare uitlaten bestelt, maar zeggen dat hij veel lawaai maakt, zou een grove overdrijving zijn. De brom is wat dieper, de decibelmeter zal een fractie meer uitslaan.

Een geruststelling voor vele Rolls-Roycerijders van het eerste uur: qua rijcomfort is de Wraith nagenoeg even onnavolgbaar als zijn meer bezadigde broers. In de stadjes die we doorkruisen, vinden we bij het richtingsveranderingen wel lastig dat het stuur niet voldoende gezwind terugkeert naar de rechtuitstand. Tot onze verwondering hebben we echter ook een afspraak op Goodwoods eigen racebaan. Het resultaat is vrij indrukwekkend, vooral omwille van de haast moeiteloze manier waarmee de auto optrekt naar 200 km/h en toch snel genoeg afremt om niet in de problemen te komen op het bochtigere stuk.

De Wraith is helemaal wat de ontwikkelaars hebben willen creëren: een echte Gran Turismo waarmee je moeiteloos én met het nodige rijplezier de tocht van Brussel naar Marseille, van New York naar Washington of van Peking naar Sjanghai kunt aanvatten, om ter plekke niet als een overvraagde en vermoeide atleet te arriveren, maar als een fitte gentleman, klaar voor de andere geneugten van het goede leven. Hetzelfde geldt trouwens voor de een tot drie passagiers, die met een gelijkaardig comfortgevoel de reis gemaakt zullen hebben. Kortom, door zijn astronomisch hoge prijskaartje is de nieuwe Wraith een auto voor de happy few, maar die hebben dan ook weer echt iets om naar uit te kijken.

U kunt de Eerste Test van de Rolls Royce Wraith nalezen in AutoGids 884 van 18/9/2013.

In dit artikel : Rolls-Royce, Rolls-Royce Wraith

Geschreven door op

De concurrenten