Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Bentley Continental GT

De Continental GT is er al zeven jaar, maar het is er niet aan te zien. Toch besliste Bentley om zijn coupé wat bij te schaven, wat hem alleen maar nog dynamischer en begerenswaardiger maakte.

Prijs
NB

De nieuwe methodes om aluminium te vormen hebben het mogelijk gemaakt de voorste spatborden in één stuk te persen tot aan het onderste deel van de bumper (die eveneens hertekend werd). Die ronde koplampen werden meteen ook voorzien van leddagrijlichten. Door de ruimte die vrijkwam als gevolg van de minder volumineuze voorstoelen, kon een dashboard worden getekend met minder beklemmende modules. Uit verknochtheid aan de traditionele kwartdraai aan de sleutel met de linkerhand biedt de Continental GT nog altijd geen keyless go aan, laat staan een vingerafdruklezer, zoals bij Audi (A8). Bentley blijkt hier bewust ongevoelig te zijn voor vooruitgang. Ook andere uitrusting die werd geïntroduceerd door het topmodel van Audi, werd niet overgenomen door het Britse merk.

Een druk op de startknop op de middentunnel en de W12-biturbo komt tot leven. Die kreeg enkele pk's en newtonmeters extra (15 pk en 50 Nm), waardoor het maximumvermogen en -koppel nu respectievelijk 575 pk bij 6.000 o/m en 700 Nm bij 1.700 o/m bedragen. De zesbak, die werd omgedoopt tot Quickshift, reageert vijftig procent sneller dan voordien en kan ook twee trappen tegelijk terugschakelen. Op dit moment steunt de W12 zijn sportieve karakter op optionele wielen (2.825 of 4.846 euro, al naargelang ze gelakt of verchroomd zijn) van 21 duim - die moeilijk uit te balanceren zijn als we terugdenken aan de gevoeligheid voor shimmy, merkbaar aan de lichte trillingen in het stuur van verschillende van onze testauto's - en, vooral, op een nominale verdeling van het vermogen waarbij nu meer naar de achterwielen wordt gestuurd (40/60 in plaats van 50/50). Dat verbetert het stuwende karakter van de bolide en zijn capaciteit om zich te laten 'zetten' met het gaspedaal, als je de moeite neemt om het ESP in de 'liberale' modus te zetten.

De facelift van de Bentley Continental GT toont respect voor het origineel. Het uiterlijk werd wat bijgeschaafd, maar de auto werd dankzij de nieuwe afstelling van de vierwielaandrijving ook dynamischer. De W12 bleef behouden en werd krachtiger, maar wij kijken al uit naar de komst van de V8 over een jaartje...

U kunt de Eerste Test van de Bentley Continental GT nalezen in AutoGids 812 van 8/12/2010.

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker