Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Citroën Berlingo 1.6 HDi 75 & 90

Na elf jaar ondergaat de Citroën Berlingo een mutatie. Hij behoudt de troeven van zijn voorganger, maar komt nu veel meer in de vijver van de compacte eenvolumers vissen.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Net als Renault met de jongste Kangoo zet Citroën met de Berlingo II een nieuwe stap in de evolutie van de bestelbreaks. Vandaag mogen we niet meer spreken van een - ordinaire - bestelwagen, want zijn platform is nu nauw afgeleid van dat van de C4 Picasso, waarvan hij ook het ophangingsschema en een deel van het motorpalet overneemt. Die technische keuze heeft niet alleen de esthetiek van het model beïnvloed, maar ook de interieurinrichting, die profiteert van een hogere en vlakkere vloer. Het beste nieuws is misschien nog wel dat de nieuwe Berlingo nog altijd uitzonderlijk veel waar voor uw geld biedt.

Rijgedrag: HDi 75: 128/200 - HDi 90: 132/200

De 1.6 HDi bestaat in drie vermogensversies: 75, 90 en 110 pk. Van de eerste twee gaat onze voorkeur uit naar de 90 pk-versie, die veel homogener is. De 75 pk-variant is gezien zijn ongunstige verhouding gewicht-vermogen eerder geschikt voor gebruik in en om de stad. De manuele vijfversnellingsbakken blijken goed gespreid, maar de geleiding is nog altijd onnauwkeurig. De stuurinrichting is verschillend voor de 1.6 HDi 75 en de 1.6 HDi 90. Het puur hydraulisch bekrachtigde stuur van de HDi 75 is overtuigender.

Veiligheid: 148/200

De nieuwe Berlingo remt krachtig en zonder te verslappen. Een goede zaak wanneer je eropuit trekt met het gezin. Het weggedrag leunt nu meer aan bij dat van een eenvolumer en is algemeen gezien aangenaam efficiënt. Deze bestelbreak gaat zelfverzekerder door de bocht en volgt altijd netjes de uitgestippelde koers. De trekkracht vormt op dit vermogensniveau natuurlijk nooit een probleem. De veiligheid van de inzittenden gaat er logischerwijs op vooruit, maar je moet wel bijbetalen om te beschikken over zijdelingse airbags.

Comfort: 144/200

De schokdemping reageert oordeelkundig, maar biedt ook een uitstekend rijcomfort. De Berlingo filtert weliswaar iets minder goed dan de Renault Kangoo, maar de balans is erg behoorlijk en zelfs beter dan in een C4 Picasso. De grootste teleurstelling is dat de binnenruimte niet zoveel toeneemt als de grotere buitenafmetingen doen vermoeden. De geluiddemping verdient daarentegen een bijzondere vermelding, vooral in vergelijking met de Kangoo.

Functionaliteit: 144/200

In tegenstelling tot bij heel wat compacte eenvolumers hoef je je in de Berlingo niet naar binnen te hijsen bij het instappen, maar kun je gewoon gaan zitten. Het zicht rondom is dankzij de royale glasoppervlakken algemeen gezien goed, behalve schuin naar voren, als gevolg van de storende A-stijlen. De moduleerbaarheid ging erop vooruit, vooral wanneer je kiest voor de drie afzonderlijke achterstoelen die je kunt verschuiven, opklappen of verwijderen. De opbergcompartimenten zijn talrijk en ruim. De ergonomie is eenvoudig en efficiënt.

Budget: HDi 75: 132/200 - HDi 90: 140/200

HDi's kunnen een redelijk verbruik voorleggen, zolang je hun potentieel niet misbruikt. De riante brandstoftankinhoud van 60 liter maakt over het algemeen een rijbereik van meer dan 800 kilometer mogelijk, wat niet slecht is. De Berlingo, die verkocht wordt voor ongeveer dezelfde prijs als zijn voorganger, biedt een goede verhouding prijs-uitrusting, vooral in het geval van de 90 pk-versie, die minstens het uitrustingsniveau Multispace heeft. Ten slotte neemt de vraag naar dit soort auto's op de tweedehandsmarkt toe.

Besluit: Hdi 75 : 696/1000 - Hdi 90 : 708/1000

Minder bestelwagen, meer eenvolumer. Dat is kort samengevat de evolutie die het segment van de bestelbreaks in het algemeen en de nieuwe Berlingo in het bijzonder doormaakt. De Citroën werd groter (zwaarder ook) en (iets) ruimer, maar is vooral beter ingericht, comfortabeler en beter uitgerust. Meer dan ooit is hij dan ook een geduchte rivaal voor de compacte eenvolumers, waarvan het prijskaartje steeds minder democratisch wordt. De Berlingo blijft dus verleiden, en dan vooral gezinnen die het op prijs zullen stellen dat de prijzen bij gelijkwaardige uitrusting onveranderd bleven ten opzichte van de vorige Berlingo. In afwachting dat we kunnen proeven van de krachtige 110 pk-versie, is de 1.6 HDi 90 al een erg homogene versie voor dagelijks gebruik.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Citroën Berlingo 1.6 Hdi 75 & 90 nalezen in AutoGids 750 van 23/7/2008.

In dit artikel : Citroën, Citroën Berlingo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars