Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2015: Alain Devos

Geschreven door Alain Devos op 30-12-2015

Het autojaar zit er bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redactie op te lijsten. Vandaag blikt hoofdredacteur Alain Devos terug op 2015.

De AutoWereld-redactie blikt terug op 2015 aan de hand van ieders persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden en ander autoplezier. Klaas Janssens, Hans Dierckx, Steven Appelmans en Piet Andries gingen hem voor, op de voorlaatste dag van het jaar sluit Alain Devos het rijtje af.

Auto van het Jaar: Ford Mustang

En ik speel meteen vals. Omdat de jongste Mustang-generatie eigenlijk al van 2014 dateert, omdat het natuurlijk... niet de krachtigste, snelste of beste sportwagen is én omdat ik wellicht een net iets te grote Amerika-zot ben om zo'n icoon nog echt neutraal te kunnen beoordelen. Maar hij ziet er wel geweldig uit, heeft nu wel een 'echte' ophanging, kost maar een fractie van wat ze voor Europees sportgerief (durven) vragen en is eindelijk ook officieel bij ons te koop. Trouwens, het moest hier toch helemaal niet objectief zijn.

Ook fantastisch: de Mazda MX-5 (zie verder), de Audi R8 en de Mercedes-AMG GT. Ik weet het, die laatste is eigenlijk ook al van 2014.

Beauty van het Jaar: Porsche Mission E

Het nadeel van als laatste van de ploeg je verhaal te moeten vertellen, is dat het beste al gepasseerd is. Maar herhalingen zijn allicht wel toegelaten, ik kom echt niet tot een andere keuze dan de schitterende Mission E waarmee Porsche in Frankfurt zijn visie op elektrisch rijden gaf. Temeer daar we ondertussen weten dat de Duitsers hem ook echt te koop zullen aanbieden.

Ook mooi: de blijkbaar al door zowat iederen vergeten Bentley EXP 10 Speed 6 (salon Genève), de Volkswagen Sport Coupé GTE (idem), de Mazda RX-Vision (Tokio) én natuurlijk de Ford GT (voorgesteld in Le Mans). Maar geen schoonheidsprijzen voor de veel te sober en zelfs saai ogende Audi Q7 en de nieuwe Toyota Prius, hoe ecovriendelijk die laatste dan ook mag zijn.

Lolbroek van het Jaar: Mazda MX-5

Ik had bijna weer de Ford Mustang genoemd, maar de rest van ploeg stelt zich wellicht al vragen genoeg... Het wordt de Mazda MX-5, overigens ook de terechte winnaar van onze Auto van het Jaar-verkiezing én onklopbaar als je het geboden (grote) rijplezier tegenover de ervoor gevraagde (schappelijke) prijs plaatst.

Ook leuk: de BMW X6 M (echt waar), de razendefficiënte (ja, zelfs als Amerika-freak hou ik van perfectie) Audi R8, de Honda Civic Type R en - voorlopig alleen van horen zeggen - de Porsche Cayman GT4.

Teleurstelling van het Jaar: Nissan GT-R LM Nismo

Hij moest op één been - pardon: met voorwielaandrijving - de WEC-concurrentie wegvegen en dus ook de 24 Uur van Le Mans winnen. Misschien nog niet in 2015, maar dan zeker wel in 2016 en verder. Slechts één keer verscheen de (veel te) originele GT-R LM Nismo aan de start, als een quasi onbestuurbare ramp op vier wielen. Nog wat testwerk en ongetwijfeld veel intern (moeilijk) overleg later viel het verdict: hoofdstuk afgesloten. De Nissan gaat de autosportgeschiedenis in als een van de slechtste ontwerpen ooit. En toch zat er allicht wel iets in...

Ook teleurstellend: om bij de autosport te blijven, wat een catastrofe voor McLaren en meer nog Honda in de Formule 1. Nog veel erger: Volkswagen die met dieselgate de boel belazerde op een in de autogeschiedenis zelden geziene manier.

Belofte voor volgend jaar: Hyundai i20 WRC

Gek op Amerikaanse highways en verslaafd aan autosport, je zal hem maar als hoofdredacteur hebben. Maar omdat het bijna Nieuwjaar is, doe ik er nog een schepje bovenop. De nieuwe i20 WRC moet Hyundai in 2016 naast Volkswagen krijgen. Lees: rally's winnen en mee strijden voor de wereldtitel. Liefst met Thierry Neuville natuurlijk, die een bijzonder moeilijk 2015 snel moet wegspoelen met een knalprestatie in 2016. Misschien straks al in de Monte Carlo.

Ook uitkijkend naar: wat wordt het met die Alfa Romeo Giulia, die niet minder dan het Italiaanse merk moet redden? Over de BMW M2 en de Ford Focus RS hebben we alvast geen twijfels meer, dat worden knallers. En wat ben ik ongeduldig om de Ford GT in Le Mans te zien racen (en winnen?). En eindelijk de Honda NSX te kunnen proberen.

Alains terugblik op 2011

Alains terugblik op 2012

Alains terugblik op 2013

Alains terugblik op 2014

 

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten