Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai i30 1.4 ISG

Met de van een stop-startsysteem voorziene i30 ISG geeft Hyundai de aftrap van een heel programma aan ecologische maatregelen dat het merk ontwikkelt.

Prijs
NB

De Hyundai i30 1.4 en 1.6 ISG (Idle Stop Go) hebben een stop-startsysteem dat de motor uitschakelt wanneer de auto tot stilstand komt (rijsnelheid onder 5 km/h) en het koppelingspedaal niet is ingetrapt. Wanneer de bestuurder dan weer de eerste versnelling kiest, wordt de motor in een fractie van een seconde en bijna trillingsvrij door de extra sterke starter (van Bosch in dit geval) weer aangeslingerd. We konden de i30 1.4 ISG aan de tand voelen in het centrum van Gent, waar het systeem volledig werkte zoals verwacht. Knap is dat het al functioneert wanneer de motor nog niet helemaal op temperatuur is, wat niet vaak het geval is bij stopstartauto's. Maar wat we minder goed begrijpen, is dat de benzinemotor na een minuut stilstand sowieso weer wordt gestart “om de batterij te sparen”.

Voorlopig zal de i30 ISG wellicht niet bijster populair zijn. 300 euro is immers veel geld voor een stop-startsysteem, temeer omdat je niet langer dan een minuut met uitgeschakelde motor krijgt. Het grote succes volgt ongetwijfeld later dit jaar, met de lancering van de 1.6 CRDi ISG.

U kunt de Eerste Test van de Hyundai i30 ISG nalezen in AutoGids 777 van 5/8/2009.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker