Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Huyndai ix35

De ix35 moet niet enkel de huidige Tucson-rijder binnen het huis houden, maar Hyundai hoopt er ook nieuwe zieltjes mee te winnen, dankzij een frissere look en een gamma nieuwe motoren.

Prijs
NB

Het eerste model in een groot productoffensief van Hyundai is de ix35, de vervanger van de Tucson. Die heeft de brave lijnen van zijn voorganger ingeruild voor een veel agressievere vormgeving. De potiger en dynamischer ogende ix35 is ook groter dan de Tucson. Zo werd hij 9 centimeter langer (waarvan 1 centimeter voor de wielbasis), wat met name de achterpassagiers en de koffer ten goede komt - Hyundai belooft nu een inhoud van 591 liter. Helaas hebben de ingenieurs de praktische afzonderlijk te openen achterruit laten varen...

Het dynamische uiterlijk van de ix35 is niet zomaar schone schijn, want de ingenieurs hebben ook aan het onderstel van deze softroader gesleuteld (onder meer door hem te voorzien van een nieuwe, meerarmige as) om zijn weggedrag op een hoger niveau te tillen. En dat merk je achter het stuur: de ix35 rijdt voelbaar snediger dan zijn voorganger. De voortrein stuurt gretiger in en door de stuggere afstelling van de veer-dempercombinaties wordt het koetswerk stabieler gehouden, wat de algemene precisie ten goede komt.

Het plaatje zou perfect geweest zijn ware daar niet het (voortaan elektrisch bekrachtigde) stuur, dat beter had mogen centreren. Nu moet je door het gebrek aan nauwkeurigheid rond de rechtuitstand geregeld bijsturen op de snelweg, zeker als er een lichte zijwind staat. Tijdens deze korte kennismaking viel ook de vooruitgang op motorvlak op. Vooral met de aangename 2.0 crdi van 136 pk vormt de ix35 een verbluff end homogeen pakket. We kunnen haast niet wachten om de veelbelovende 1.7-diesel te testen...

De ix35 zou niet al te veel moeite mogen ondervinden om in de voetsporen te treden van zijn voorganger, de Tucson. Door nog steeds veel auto en uitrusting voor zijn geld te bieden zal hij zeker de liefhebbers van compacte softroaders weten aan te spreken. Temeer daar zijn frisse en gespierde lijn hand in hand gaat met een snediger onderstel en aangename en moderne motoren.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai ix35

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker