Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

waarde van uw tweedehands voertuig

Krijg nu een gratis schatting van een tweedehands voertuig

schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Jeep Cherokee ZF9 vs Range Rover Evoque ZF9 : De negenproef

De Jeep Cherokee en de Range Rover Evoque vissen niet alleen in dezelfde vijver, ze maken nu ook gebruik van dezelfde ZF-automaat met negen verhoudingen. Maar of die bak ook een meerwaarde vormt?

Overzicht :

We houden wel van authentieke auto’s, modellen die trouw blijven aan hun oorspronkelijke roeping – wat die ook mag zijn. Het maakt niet uit of het nu om zuiver utilitaire voertuigen gaat of om speelse bolides, zolang het model in kwestie maar niet afwijkt van zijn fi - losofi e en daardoor ergens tussen twee segmenten in terechtkomt. Jeep en Land Rover zijn dan ook merken die we altijd hebben opgehemeld en die we nog steeds aanbidden – maar voor hoe lang nog? De geschiedenis van deze twee constructeurs is sterk vergelijkbaar en gaat terug op twee oermodellen – de Wrangler en de Defender – die vandaag nog altijd meegaan... Los van die oude garde van offroaders hebben beide merken zich echter ook moeten conformeren aan het jonge softroadergeweld. En dus bieden Jeep en Land Rover tegenwoordig ook compacte SUV’s aan, die meer hebben van een personenwagen (of van een crossover) dan van een doorgewinterde terreinploeteraar.

Deze ‘afvalligen’, die de chique stadslanen verkiezen boven rudimentaire boerenwegen, zijn trouwens ontworpen als voorwieltrekker met dwars opgestelde motor. Het gaat bij Land Rover om de Freelander en de Range Rover Evoque (en binnenkort de Discovery Sport) en bij Jeep om de nieuwe Cherokee en, nog recenter, de Renegade, een kind uit de Fiat-Chrysler-era. In basislivrei worden ze allebei verkocht met tweewielaandrijving. En zelfs al beschikken ze over aandrijving op de vier wielen, dan nog wordt de achtertrein enkel ‘op verzoek’ aan het werk gezet (via een viscokoppeling of een gestuurde meerschijvenkoppeling). Dergelijke 4x4-systemen beschikken slechts zelden over een reductieverhouding (met uitzondering van de Trailhawk-versie van de Cherokee, die hier echter niet aan bod komt).

Maar er is nog een gelijkenis tussen de twee: allebei doen ze voor hun automaat een beroep op de gloednieuwe negentrapsbak van specialist ZF. Die 9HP wordt uitsluitend gebouwd in de Verenigde Staten: door ZF zelf (in Greenville, in de staat South- Carolina), maar ook onder licentie in twee fabrieken van Fiat-Chrysler in de staat Indiana. Opmerkelijk: oorspronkelijk was ook BMW – tenslotte de grootste afnemer van de ZF 8HP voor overlangse inplanting – geïnteresseerd in deze negentrapsautomaat, maar de Duitse constructeur heeft op het nippertje afgehaakt en de nieuwe Mini en de BMW’s met dwars opgestelde motor (2-Reeks Active Tourer) uiteindelijk uitgerust met automaten van Aisin AW van de derde generatie (met zes en met acht verhoudingen). Niet helemaal onlogisch, aangezien de vorige generatie van de Mini al de Aisin AW-zestrapsbak van de tweede generatie gebruikte. Dezelfde automaat trouwens die tot voor kort ook dienstdeed in de... Range Rover Evoque.