Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mini Cooper SE (electric) : Een echte

De elektrische Mini breekt met zijn bescheiden batterij misschien geen records inzake rijbereik, maar hij blijft wel trouw aan de merkfilosofie, door rijplezier voorop te stellen.

33.100 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De spelers op de nog jonge, maar nu plots wel heel snel groeiende markt voor elektrische auto’s laten zich grosso modo in twee kampen opdelen. Enerzijds zijn er de constructeurs die voor een grote batterij kiezen, om op die manier in een zo groot mogelijk rijbereik (lees: 400 kilometer en meer) te kunnen voorzien. We hebben het dan over de Tesla’s natuurlijk, maar ook over andere grote jongens als de Audi e-Tron, de Mercedes EQC en de Porsche Taycan. Anderzijds zijn er ook steeds meer EV’s met een compactere, lichtere én minder dure batterij, waarbij je dan onvermijdelijk wat vaker de laadkabel uit de koffer moet halen. 

De Mini Cooper SE behoort duidelijk tot de tweede categorie, eentje waarin ondertussen ook de Opel e-Corsa en Peugeot e-208 hun plaatsje kwamen opeisen. Een grote batterij zou deze auto’s veel te zwaar maken – sterker nog, wellicht zouden de ingenieurs ze zelfs niet eens in of onder de auto’s krijgen. Concreet houdt de Mini Cooper SE het bij een ­lithium-ionexemplaar van ‘maar’ 32,6 kWh (bruto). Met een theoretisch WLTP-verbruik van 16,8 kWh per 100 kilometer is dat in ideale omstandigheden voldoende voor een rijbereik van 235 kilometer. 

Verdict

Misschien is deze Cooper SE wel de leukste Mini van de hele bende. Niet zozeer vanwege zijn prestaties, want aan het strafste gerief uit de catalogus kan hij niet tippen. Bovendien moet je bij het snellere werk met deze elektrische versie ook altijd in het achterhoofd houden dat de batterij dan veel vlugger leegloopt. Toch keerden we van de eerste kennismaking terug met het gevoel dat dit een van de plezantste compacte EV’s uit het snel groeiende aanbod is. En nog goed nieuws: een vanafprijs van 33.100 euro valt nog wel mee. Dat is natuurlijk veel geld voor een Mini, maar het is niet zoveel meer dan voor een vrijwel even krachtige ‘klassieke’ Cooper S met vergelijkbare uitrusting (ledkoplampen, airco met twee zones, navigatie, enzovoort). Meer nog, de Mini Cooper SE kost zelfs minder dan verschillende van zijn rechtstreekse rivalen.

  • Pittige prestaties
  • Rijplezier blijft intact
  • Sterk imago
  • Beperkt rijbereik
  • Absoluut gezien hoge prijs
  • Beperkte zit- en laadruimte

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Geschreven door op