Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdekken

Toekomstige modellen / Renault Clio R.S.: uitstel, geen afstel

De ontwikkeling van de hybride Clio E-Tech heeft Renault een heleboel centen gekost, waardoor de komst van de sportieve R.S. vertraging opgelopen heeft. Gelukkig is uitstel geen afstel.

Renault heeft niet de gewoonte te talmen met rappe R.S.-sportvarianten van zijn belangrijkste modellen. Maar dat is anders bij de vijfde generatie van de Clio (lees onze test), waarvan de R.S. vertraging opgelopen heeft. En dat is de schuld van de hybride.

E-Tech

Volgend jaar komt de E-Tech, zoals de een semi-elektrische Clio heet. Met een uniek hybride systeem dat een atmosferische 1,6 liter op benzine combineert met twee elektromotoren en een, jawel, raceversnellingsbak.

De ontwikkeling van die Clio E-Tech was zodanig duur dat er geen budget meer vrij was voor een sportieve R.S. Dat Renault prioriteit gaf aan de hybride is niet onlogisch, de strenge CO2-normen die vanaf 2021 van kracht zijn, verplichten de fabrikanten onrechtstreeks om hun gamma te elektrificeren, op straffe van reusachtige boetes.

Alpine

Nu die Clio E-Tech zo goed als gereed is, is het tijd om aan de RS te beginnen. De hot-hatchmarkt achterlaten lijkt ons niets voor Renault, er valt nog steeds geld te verdienen aan zo’n pretkarretje. Maar wij verwachten hem pas ten vroegste binnen een jaar, wellicht met een variant van de 1,8 liter-turbo uit de Mégane R.S. en Alpine A110.

Ook bij de vorige generatie van de Clio RS werd nauw op de centen gelet. Renault gaf zijn sportafdeling toen budget om één versnellingsbak te homologeren, en dat werd uiteindelijk de gerobotiseerde EDC. Een controversiële keuze: de halfautomaat lokte nieuwe klanten, maar stootte er ook een hoop af.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken