Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Kangoo Be Bop

Voor Renault betekent de economische crisis niet dat frivoliteiten uit den boze zijn: de Kangoo Be Bop is een vrijetijdsauto met een gezonde dosis levensvreugde.

Prijs
NB

Hoewel Renault in zijn bestelwagengamma al een compacte versie had van zijn Kangoo Express, namelijk de Kangoo Express... Compact, bestond daarvan tot dusver nog geen personenwagenvariant. Daarin is nu verandering gekomen met de Be Bop. Renault gooide het echter duidelijk over een andere boeg dan de PSA-merken en Fiat en ging verder dan gewoon de bestelwagenversie te voorzien van een tweede zitrij en extra zijruiten. De Be Bop is geïnspireerd op de in 2007 in Frankfurt voorgestelde Kangoo Compact Concept. Daarvan neemt hij het tweeledige glazen klapdak boven de voorste inzittenden over, het vaste glaspaneel in het midden en het achterste gedeelte - eveneens van glas - dat naar voren kan worden geschoven om de achterste inzittenden "dakloos" te maken. Als kers op de taart kan de achterruit volledig verdwijnen in de kofferdeur, waarna de Be Bop met wat goede wil een soort van "semicabrio" wordt.

De Be Bop krijgt de krachtigste motoren uit het Kangoo-gamma: de 1.5 dCi 105 mét of zonder partikelfi lter en de even sterke, maar minder koppelrijke 1.6 op benzine. Verder werd zijn bodemvrijheid met 20 millimeter verhoogd om het 3,87 meter korte autootje een stoerdere look te geven. Tijdens het rijden valt meteen het uitstekende comfort op, zowel qua interieurgeluiden als qua ophanging. Ook in "cabrioconfi guratie" blijft dat comfort behouden, zelfs voor de achterpassagiers, want het naar voren geklapte dakje achteraan doet dienst als windgeleider tegen turbulenties. Het weggedrag is gezond en voorspelbaar, zonder snedig te zijn. Het standaard (!) ESP met antispinsysteem en onderstuurcontrole doet zijn werk prima en discreet.

De inzittenden hebben plaats genoeg, zowel voor- als achterin. Instappen naar achteren kan op twee manieren: via de zijdelingse deuren, achter de voorstoelen door, of via de kofferdeur, tussen de achterstoelen door. In beide gevallen is echter enige lenigheid vereist, zeker als je via de achterdeur instapt wanneer het dak gesloten is. Door die mogelijkheid om achteraan in te stappen is trouwens niet in een bagageafdekking voorzien.

Met de Be Bop komt Renault origineel uit de hoek in het segment van de compacte bestelbreaks. Door zijn praktische beperkingen (moeilijke instap naar achteren, slechts vier plaatsen en geen bagagescherm) zal hij maar een select publiek aanspreken, maar om ‘s zomers wat aan sightseeing te doen, is hij ideaal. Misschien een ideetje voor verhuurbedrijven aan de kust of in het zuiden...? 

In dit artikel : Renault, Renault Kangoo Be Bop

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker