Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Bekijk

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Scirocco

Na zes jaar ondergaat de wat miskende derde generatie van de Volkswagen Scirocco een lichte facelift, die zijn sportieve blazoen zowel uiterlijk als onder de motorkap lichtjes moet oppoetsen.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Aan de algemene koetswerklijn werd niet geraakt, maar vooraan is de vernieuwde Scirocco vooral te herkennen aan zijn hertekende bumper met horizontale 'blades' zoals op de Golf GTI, die de auto niet alleen een bredere en lagere aanblik geven, maar ook een aerodynamische functie zouden hebben. Verder kan VW's sportcoupé als optie nieuwe bixenonkoplampen met dynamische bochtverlichting krijgen, die zijn neus nog net wat meer karakter geven. En om die karaktervolle snoet beter te beschermen tegen parkeerschade kan de ParkPilot (met akoestisch afstandssignaal) voortaan ook vooraan meekijken. Ook achteraan zijn de designers erin geslaagd om de auto met een minimum aan aanpassingen breder en lager te doen lijken. Ook voor zijn cockpit zocht de Scirocco inspiratie bij de Golf GTI, die onder meer model stond voor het nieuwe sportstuur en dito instrumentenbord met een hoogwaardiger design en diepte-effect.

Tijdens de internationale perspresentatie konden wij niet aan de verleiding weerstaan om de twee krachtigste motorversies aan de tand te voelen. Met zijn 280 in plaats van 265 pk heeft de Scirocco R met gerobotiseerde DSG-bak nu immers nog maar 5,5 seconden nodig om vanuit stilstand tot 100 km/h te sprinten. Dat is 3 tienden sneller dan vroeger, in ruil voor een lichtjes gedaald verbruik. De 2.0 TSI 220 is er niet alleen 10 pk, maar ook een flinke 70 Nm op vooruitgegaan. Dat resulteert op papier in een spurtje van 0 tot 100 km/h in 6,5 seconden of 4 tienden sneller dan vroeger. Tijdens onze kennismaking met deze twee benzinetoppers - allebei handgeschakeld - waren we geenszins verrast om vast te stellen dat we hier nog altijd met een homogene sportcoupé te maken hebben. De rijhouding is nog even voorbeeldig als het zicht achteruit erbarmelijk is.

Net zomin als zijn meest recente voorgangers kun je de derde generatie van de Scirocco een kaskraker noemen, maar blijkbaar hebben ze er bij VW alle vertrouwen in, want na zes jaar wordt deze praktische sportcoupé amper gewijzigd. Er werd vooral gewerkt aan zijn sportieve imago, zowel uiterlijk als onder de motorkap, maar qua rijgedrag blijft de Scirocco stabiliteit verkiezen boven levendigheid. En terwijl het verbruik daalde, stegen de prijzen - afhankelijk van de versie - met minstens 5 procent...

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Scirocco nalezen in AutoGids 908 van 20/8/2014.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Scirocco

De concurrenten