Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wegentol, vignetten en lage-emissiezones in Europa

Lage-emissiezone Antwerpen (LEZ)

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-12-2021

Lage-emissiezone Antwerpen (LEZ) #1

De lage-emissiezone LEZ van Antwerpen is van kracht sinds 1 februari 2017 en bestrijkt het hele gebied van de stad binnen de Ring R1. De controle gebeurt met camera's. Buitenlanders (maar niet Nederlanders) moeten zich op voorhand registreren.

Update 17 juli 2023 – De Vlaamse regering gaat de regels wijzigen voor de toegang tot de lage-emissiezones op Vlaams grondgebied (Antwerpen en Gent). Er zou geen verschil meer mogen zijn tussen oldtimers boven en onder de 40 jaar. Het tijdschema wordt eveneens herzien, waarbij de drempels op basis van de Euronormen worden uitgesteld. Meer informatie zodra de gewijzigde regels bekend en gevalideerd zijn.

De lage-emissiezone LEZ van Antwerpen is van kracht op het hele grondgebied van de stad binnen de Ring R1, tussen de E17, de Park-en-Ride Linkeroever en het Sint-Annabos. De Singel valt dus volledig binnen de LEZ, maar de R1, de haven en een paar invalswegen niet, zoals de weg van afrit Zuid richting Kolonel Silvertopstraat, tussen de Jan Van Rijswijcklaan en de Generaal Lemanstraat en tussen de Turnhoutsebaan en de Stenenbrug. Er zijn transitparkings in de omgeving van tramhaltes wanneer je de LEZ nadert. Het sportpaleis ligt net op de grens van de zone.

Voor “verboden” voertuigen geldt een tol voor een toegang van één dag, de zogenaamde dagpas. Die kan maximaal 8 keer per jaar worden aangekocht. De boete voor het niet naleven van de regels of het niet betalen van de nodige retributie of dagpas is 150 euro. Dat bedrag stijgt met 100 euro per inbreuk, tot een maximum van 350 euro. Motorfietsen vallen niet onder de LEZ. Belgen en Nederlanders met een voertuig dat aan de normen voldoet, moeten zich niet op voorhand registreren.

Wat moet je doen?

Belgische en Nederlandse bestuurders van een recente auto moeten enkel op voorhand nagaan of hun auto binnen mag. Voertuigen met een verboden Euronorm moeten echter op voorhand worden geregistreerd en je moet er een dagticket voor aanvragen of een retributie betalen. Buitenlandse bestuurders moeten verplicht hun nummerplaat registreren voor ze naar Antwerpen komen, of de dag zelf (binnen de 24 uur). Zo niet mogen ze zich aan een boete verwachten. ANPR-camera’s langs alle invalswegen controleren de nummerplaten van de voertuigen. Het systeem controleert hun Euronorm en kijkt na of de retributie of dagpas is betaald. Registreren moet slechts één keer gebeuren en blijft dan gelden tot 31 december 2019.

Welke auto’s mogen binnen, welke niet?

  • Vanaf 2020 moeten Euro 4-diesels een retributie betalen en zijn alle modellen van Euro 3 of lager verboden. Op benzine en CNG mogen Euro 1-wagens of oudere modellen niet meer binnen. Het tarief van de retributie bedraagt 30 euro/week, 50 euro/maand, 135 euro/4 maanden en 365 euro/jaar.
  • In 2026 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas).
  • Vanaf 2031 worden alle diesels geweerd.
  • In 2035 zijn alle auto's met een verbrandingsmotor verboden (ook hybrides)

Voor dieselwagens

Diesel

2020

2026

2031

Euro 6

Toegelaten

Toegelaten

Niet toegelaten

Euro 5
Eerste inschrijving voor 1/9/15

Toegelaten

Toegelaten

Niet toegelaten

Euro 4
Eerste inschrijving voor 1/1/11

Toegelaten na betaling

Toegelaten na betaling

Niet toegelaten

Euro 3 met roetfilter
Eerste inschrijving voor 1/1/06

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 3 zonder roetfilter
Eerste inschrijving voor 1/1/06

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 2
Eerste inschrijving voor 1/1/01

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 1
Eerste inschrijving voor 1/1/97

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 0
Eerste inschrijving voor 1/7/92

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

   

 

 

Voor benzinewagens

Benzine / CNG

2020

2026

2035

Euro 6

Toegelaten

Toegelaten

Niet toegelaten

Euro 5
Eerste inschrijving voor 1/9/15

Toegelaten

Toegelaten

Niet toegelaten

Euro 4
Eerste inschrijving voor 1/1/11

Toegelaten

Toegelaten

Niet toegelaten

Euro 3
Eerste inschrijving voor 1/1/06

Toegelaten

Toegelaten

Niet toegelaten

Euro 2
Eerste inschrijving voor 1/1/01

Toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 1
Eerste inschrijving voor 1/1/97

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 0
Eerste inschrijving voor 1/7/92

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Keer terug naar de hoofdpagina over wegentol en lage-emissiezones in België.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests