Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe verkoop je het best je auto?

Autokeuring in België

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-06-2022

Autokeuring in België #1

De technische keuring is verplicht in België voor alle voertuigen die 4 jaar en ouder zijn. Ook wanneer je je wagen verkoopt moet je verplicht naar de keuring om een Car-Pass te bekomen. Je kan naar ook een afspraak maken voor de keuring. Oldtimers zijn onderhevig aan specifieke regels.

  • Om vertragingen en het missen van de keuringsdeadline te voorkomen, neem je best een afspraak minstens 15 dagen voor het verlopen van het keuringsbewijs (2022).
  • De oproepingsbrief is niet verplicht. U moet dus zelf de vervaldatum van het keuringsbewijs in het oog houden.
  • Nieuwe regels sinds 2019 voor oldtimers

De technische keuring is verplicht tijdens de levensloop van het voertuig, maar ook na een aanpassing, na een ongeval of met het oog op een verkoop tussen particulieren. De keuringsstations leveren ook de Car-Pass af, het officiële document waarop de historiek van het voertuig op het moment van de herverkoop wordt vermeld.

Zo’n 4,5 miljoen voertuigen worden jaarlijks gecontroleerd door de inspecteurs van de autokeuring. Het gebruik brengt voor elk type wagen slijtage mee die geleidelijk ook de prestatie en de veiligheid kan beïnvloeden. Onbewust went de bestuurder aan deze veranderingen in de technische capaciteiten van zijn voertuig. Daarom is een keuring nuttig voor zowel personen- als bedrijfsvoertuigen, opdat de veiligheid van inzittenden én andere gebruikers kan gegarandeerd blijven. De technische keuring waakt er ook over of de voertuigen de milieunormen respecteren die van kracht zijn, wat bijdraagt tot de verlaging van de uitstoot. Het meten van de uitstoot maakt trouwens deel uit van de verplichte controlepunten. Na een tweedehandskeuring ontvang je naast het keuringsbewijs en de Car-Pass – dit document toont de werkelijke kilometerstand van het voertuig aan – ook een rapport met alle informatie over de technische staat van het voertuig.

Principe

De eerste keuring wordt in principerepland op de vierde verjaardag van een nieuwe wagen. Daarna wordt elk jaar een periodieke keuring uitgevoerd. Er bestaat echter een bonussysteem waarbij de periodiciteit verlengd kan worden tot 2 jaar wanneer de wagen op cumulatieve wijze conform is met volgende punten:

  • Het voertuig ontvangt een groene kaart – dit wil zeggen dat het voertuig geen enkele opmerking kreeg bij de vorige keuring
  • De kilometerstand is lager dan 100.000 km
  • Het voertuig ging binnen de termijn naar de keuring
  • Het voertuig is minder dan 6 jaar oud
  • Het voertuig trekt geen aanhangwagens van meer dan 750 kg

le controle techniqueIn dit geval ontvangt het voertuig een keuringscertificaat met een geldigheid van twee in plaats van één jaar. Dit is mogelijk voor alle types voertuigen behalve wanneer ze beschikken over een trekhaak voor aanhangwagens van meer dan 750 kg. Deze wagens moeten sowieso jaarlijks naar de keuring. Voertuigen voor betalend personenvervoer, voor rijlessen en verhuur met bestuurder moeten daarentegen elke zes maand naar de keuring.

Slagen voor de keuring, praktische details 

Het is aangeraden om een afspraak te maken voor de keuring, zo vermijdt je lange wachttijden. Vergeet niet alle documenten mee te nemen zoals het inschrijvingsbewijs, het gelijkvormigheidsattest, de verzekeringsdocumenten (sinds 1 november 2013) en je vorig keuringsbewijs dat zich altijd bij je boorddocumenten moet bevinden. Bij een routinecontrole kan de politie je deze papieren immers vragen. Vanzelfsprekend moet je wagen over de nummerplaat beschikken, de identificatieplaat en het chassisnummer moeten duidelijk zichtbaar zijn.

Waar naar de keuring?

Er zijn 77 keuringscentra in België.  Je vindt er dus altijd wel eentje in je omgeving.  De centra zijn overdag geopend, maar het is ten zeerste aangeraden om gratis een afspraak te maken om lange wachtrijen te vermijden.  

Wat kost het* ?

De basisdienst voor een ‘klassieke’ auto (of M1) kost €38,20 (2023). Maar de rekening kan snel oplopen voor bijvoorbeeld de milieucontrole (+€4,90 voor benzine/CNG/LPG en +€14,60 voor een diesel). 

Weet ook dat je voertuig laattijdig aanbieden je nog eens €9,70 extra kost de eerste maand, en nog meer de volgende maanden (tot €34,70). Als je je wagen tweedehands wil verkopen, dan moet je een tweedehandskeuring laten uitvoeren, die je van €69,50 tot €83,10 kost. In Wallonië wordt een apart tarief voor de technische controle gehanteerd sinds 2021: €57,70 (autokeuring 2023) en €83,50 (tweedehandskeuring 2023).

Tweedehands

De tweedehandskeuring laat je toe om de potentiële koper naast het bewijs van je bezoek ook een rapport te overhandigen met alle details over de technische staat van het voertuig.  Daarnaast wordt de Car-Pass automatisch meegeleverd. Hij vermeldt de reële kilometerstand van de auto en zijn historiek, maar ook de milieunorm waaraan het voertuig voldoet. Het tarief (2023)* voor dit nazicht bedraagt van €69,50 tot €83,50, volgens regio.

Car-Pass

tunnel de contrôleDe Car-Pass moet je eisen bij de aankoop/verkoop van een tweedehandsauto. Wanneer je bij de autokeuring aankomt vraag je dit document, dat je € 10,40 zal kosten (2023*). Het toont de exacte kilometerstand van de auto aan. Het is een soort identiteitskaart die je moet behoeden van fraude met kilometerstanden. 

Wat indien je auto wordt afgekeurd?

carte rouge

Bij een afkeuring of rode kaart zal je opnieuw naar de autokeuring moeten, wat uiteraard tijd en geld kost. Met onze tips hieronder vermijd je in elk geval onaangename verrassingen.

Kan je bezwaar indienen?

Indien je het niet eens bent met het resultaat van de autokeuring of bezwaar wil indienen, dan kan je op meerdere manieren klacht indienen.  Eerst en vooral kan je met je vragen terecht bij het hoofd van het keuringsstation of de directie van het centrum waar de keuring werd uitgevoerd. Indien je je gelijk niet haalt kan je nog terecht bij het ministerie van het Gewest waarin de keuring werd gedaan.

  • Voor het Vlaamse Gewest : Dept. Mobiliteit en Openbare Werken, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid/Cel Homologatie en Technische keuring, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel www.mobielvlaanderen.be/contactpunt
  • Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Directie Verkeersveiligheid, Vooruitgangstraat 80 bus 1, 1035 Brussel [email protected]
  • Voor het Waalse Gewest : DGO2 - Mobilité et Voies hydrauliques, Direction de la certification et de l'homologation, Boulevard du Nord 8, 5000 Namur [email protected]

Oldtimers, auto’s van 25 jaar en ouder

Vlaanderen

  • Voertuigen tussen de 25 en de 30 jaar oud moeten jaarlijks naar de keuring.
  • Voor voertuigen ouder dan 30 jaar maar jonger dan 50 jaar met een O-plaat wordt dat tweejaarlijks.
  • Voor oldtimers ouder dan 50 jaar geldt zonder onderscheid dat ze om de 5 jaar moeten worden gecontroleerd.

Brussel

  • In de loop van 2019 moeten auto's van 25 tot 30 jaar oud met een O-plaat zich jaarlijks aanbieden bij de keuring.
  • Auto's van 30 tot 50 jaar oud moeten elke twee jaar naar de keuring.
  • Er is elke 5 jaar een keuring voorzien voor oldtimers van meer dan 50 jaar oud.
  • Deze maatregelen zijn pas geldig in 2020 voor voertuigen die al meer dan 30 jaar oud zijn in 2019.

Wallonië

  • Voertuigen tussen 25 en 30 jaar oud moeten jaarlijks naar de keuring om na te gaan of ze nog voldoen aan de technische normen die van kracht waren ten tijde van hun eerste inschrijving.
  • Oldtimers ouder dan 30 jaar met een O-plaat moeten om de twee jaar naar de keuring.
  • Opgelet: oldtimers ouder dan 30 jaar met een “historisch belang (link in het Frans)” (in hun originele staat, zonder zware aanpassingen en enkel voor een model dat niet meer wordt gemaakt) kunnen een vrijstelling krijgen.
  • Auto’s van 30 tot 50 jaar zonder O-plaat moeten nog wel jaarlijks naar de keuring.
  • Auto’s ouder dan 50 jaar met O-plaat moeten niet meer naar de keuring.

Omdat een keuringscertificaat in heel België geldig is, kan je je voertuig in een ander Gewest naar de keuring brengen.

Tips voor een geslaagde autokeuring

Een geslaagde keuring begint met een goede dosis gezond verstand. Dat houdt in dat je vooraf al een aantal nazichten doorvoert, zoals de banden (controle op slijtage) of de ruitenwissers. Wat de afstelling van de lichten, het nazicht van de remmen, de schokdempers of de uitstoot (indien de motor bijvoorbeeld is ontregeld) kan je best even bij je dealer langs of in een geautoriseerd controlecentrum als Auto 5, Midas of Bosch Car Service. Uiteraard moet je auto proper zijn voor de keuring en mag de koffer niet volgeladen zijn met bagage. 

* Tarieven van kracht in 2022.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests